Križovatka Zavarská - obchvat

Zodpovednosť za riešenie: Iný subjekt

V riešení

Dobry den, je prosim Vas v nejakej dohladnej dobe v plane riesenie krizovatky Zavarska - obchvat ? Denne tam vznikaju kolizne situacie, jedna sa o frekventovanu krizovatku, ktora je zaroven jedinym urovnovym krizovanim obchvatu. Obmadzenie rychlosti na 70 km/h urcite nestaci ako riesenie.

03. marec 2015

Roman Šramek

No podla vyjadrenia dop.inspektoratu je tato krizovatka v poriadku....no ale ja si to nemyslim
03. marec 2015

Matúš G

Peter predbehli ste ma. Ja som chcel túto križovatku tiež nahlásiť. Jednoznačne ju treba OSVETLIŤ!!!
03. marec 2015

Jozef

a dať sem 50-tku + políciu na meranie rýchlosti
03. marec 2015

Peter

tam znizenie rychlosti nema zmysel, chce to skor nejake systemove riesenie
04. marec 2015

Jozef A

Čiastočne by pomohli aj pripojovacie pruhy, aby sa dalo normálne zaradiť aspoň v jednom smere. Na to tam priestor je. Lepšie a relatívne lacné riešenie vidím v kruhovom objazde, v smere na PSA ich je ako maku, úplne nezmyselne. Samozrejme by ale prišlo k obmedzeniu rýchlosti, ale aspoň by to bolo bezpečné, lebo tak, ako to je, je to veľmi nebezpečné. Dopravný inšpekrorát sa tam asi ide previezť o druhej ráno, inak by nemohli povedať, že je to OK.
04. marec 2015

Tomas

Len nie kruháč , alebo 50 . To tam budú v špičke kolóny v lepšom prípade od Modranky v horšom sa bude stáť aj na R1.
04. marec 2015

maja

je hodne kacírska myšlienka - mimoúrovňové kríženie ? - finančne asi nenáročnejšia varianta, no lepšie riešenie aby sa nenarušila plynulosť dopravy na obchvate a súčasne sa dalo bezpečne odbočiť....škoda že se mimoúrovňová križovatka neriešila rovno - čí vyšší bude premávka po obchvate tým to tu bude horšie... a trend je vzostupný...
04. marec 2015

Jozef A

Samozrejme, mimoúrovňová križovatka by bola úplne najlepšie riešenie, o jej výstavbe ale pochybujem. Pamätáte si, ako dopadla snaha o presadenie jednoduchého mimoúrovňového križovania pri Kamenáči? Pripájacie pruhy by rieši len odbočenie vpravo (to by bola tiež dosť veľká pomoc), ale zasa to nerieši nebezpečnejšie odbočenie vľavo. Rozdiel rýchlosti 50 verzus 70 (teraz je tam 70-ka) podľa mňa nie je taký tragický, cez kruhový objazd rozumného rozmeru sa rozumným spôsobom dá dostať pomerne rýchlo. Druhá vec je, že pomerne veľká časť vodičov na rozumný (a predpísaný) spôsob kašle, takže smerovka je neznámy pojem a preto sa na kruháči človek zvyčajne zdrží aj vtedy, keď to nie je nutné.
04. marec 2015

Katka

Kruháč je asi najrýchlejší a najjednoduchší - aj z dôvodu, že vedľajšie cesty nie sú celkom oproti sebe, čo je na tejto križovatke asi najzložitejšie. Mimoúrovňovú križovatku nikto neurobí (rozumej nezaplatí), samotný obchvat sa plánoval 20 rokov... Dôležité je, aby mal kruháč dostatočne veľký priemer aj pre kamióny, miesta je tam dosť.
05. marec 2015

Peter

ako docasne riesenie by "mega" kruhac asi pomohol, kazdopadne ale treba mimourovnovku, hlavne ked je napr most na Krupu nachystany uz na 4 prudovku. Na Zavarskej je tragicka nehoda len otazkou casu.
05. marec 2015

Filip

Mozno by pomohlo, ak by tam vodici tu 70ku aj dodrziavali.
Je to tam naozaj o drzku.
05. marec 2015

Ľubomír

kruháč na obchvat? to ste kde videli, počuli? v rumunsku?
ak by sa tam aj akože dočasný spravil, tak mám obavu, že dočasne by tam bol ďalších 20 rokov..
05. marec 2015

Peter

no ja som videl kruhac najblizsie na novom obchvate Galanty, smer na DS ;-)
07. marec 2015

majo

Ja vam poradim (tym menej zdatnym):
(spravit riadnay pripajaci pruh do prava)
odbocit do prava - smer Modranka - a potom za nadjazdom do prava - smer Baumax - a potom popod nadjazd - smer PSA - dalej cestou na obchvat.

Komu nebude zatazko prejst o ten cca 1 km navyse, ulahci si prejazd tymto usekom!
07. marec 2015

Dušan

Trnavský obchvat je predplánovaný ako štvorpruhový. Je to vidno na mostných telesách ponad obchvat (v záreze na Modranku alebo most na Dolno Krupskej ceste). Trnavským obchvatom prechádza tranzitná doprav (kamióny do Čiech a v smere na Nitru a iné kríženia ako severo - južné), regionálna doprava (ľudia z okolitých obcí smerujúci za prácou do Trnavy a Bratislavy) a potom sú tu ešte obyvatelia mesta (smerujúci za obchodmi a za prácou - PSA, priemyselný park). Úlohou obchvatu nie je byť diaľnicou, ale by ani nemal mať mestotvorné prvky, ako sú okružné križovatky. Mal by byť rýchli, plynulí, bezpečný (exhaláty a hospodárnosť jazdenia). Potom je tu ešte územý plán, ktorý počíta s predĺžením Spartakovskej ulice až na obchvat (je to vidno na vynechanom páse medzi Lokotkou a Koniarekovou). Myslím že toto je tá správna cesta ktorá by mala byť napojená na obchvat (denno denne zápchy v Sasinkovej ulici). Zavarská by sa podla môjho názoru mala len mimoúrovňovo preklenúť bez pripojenia ako Krupská cesta.
07. marec 2015

Emanuela Hasonová

Takze ciastocny vysledok z tejto diskusie zatial moze byt: tato krizovatka je ok len podla policajtov.
07. marec 2015

Debra

to Peter: Galanta nema obchvat.
07. marec 2015

Jozef A

To Dušan: ja absolútne súhlasím, ako koncepčne správne riešenie je vhodná iba mimoúrovňová križovatka. Ale keďže dvadsať rokov (obrazne) je tá križovatka tak, ako je teraz, a vidím, ako úžasne sa plánuje riešenie dopravnej situácie v meste a v okolí, neverím, že v dohľadnom čase sa takáto križovatka bude riešiť. Preto som zástancom aspoň kruhového objazdu, ako reálne dosiahnuteľného riešenia tejto nebezpečnej križovatky. Osobne si myslím, že kruhový objazd je jedným z najbezpečnejších typov križovatiek. Nejedná sa možno o to, že niekto je menej zdatný a nezvládne túto križovatku a zbytočne vyčkáva - sám som bol za posledný rok dvakrát v situácii, keď ma delili metre od havárie, len preto, lebo si nejaký tatar povedal, že to stihne. Sedemdesiatku tam dodržiavam, pre upresnenie.
07. marec 2015

Jozef A

Ešte taká malá poznámka pre ľudí, čo si myslia, že rýchlostné obmedzenie (dané kruhovým objazdom) 50 km/h by spôsobovalo obrovské zápchy lebo po obchvate sa vedie doprava smerom na Senicu - koľko je smerom na Senicu dedín? 50-ka je v každej z nich. Treba sa jednoznačne rozhodnúť, či veci riešiť systematicky, lacno, alebo sa na to vykašlať, lebo na danom mieste nie je problém... a rozhodovať by mali odborníci a nie my, čo tu diskutujeme. Na druhej strane, tí odborníci by mali sledovať, a všímať si aj naše názory.
07. marec 2015

Dušan

Neviem si pri tom objeme dopravy, aká je v súčastnosti tadiaľ vedená, predstaviť, ako by to vyzeralo vo vychytených časoch (napr.meniace sa zmeny v PSA, nájazd pracujúcich do a z Bratislavy), ak by tam bola kruhovka. Počul som už názory aj na kruhovku elipsovytého tvaru. Nepozdáva sa mi však ani táto varianta. Súhlasím s tým, skôr spomínaním názorom, že by mohli autá stáť až po Modranku, alebo v opačnom smere až po výjazd na Bučany. Potom by to už nebol obchvat. Vodiči sú potom nervózny a vozidlá pri rozbehoch produkujú viac emisií (sídliská nie sú až tak ďaleko).
Môj názor, na riešenie tejto križovatky pri súčasných možnostiach je, že by sa malo v oboch smeroch zrušiť odbočenie doľava zo Zavarskej (to je to najnebezpečnejšie a pre vodičov psychologicky najnervóznejšie odbočenie). Vodiči by si museli vždy pred jazdou premyslieť, ktorú cestu z mesta a do mesta využijú (to sa dá už aj dnes). Zákazom odbočenia by sme ich naučili rozmýšľať (ľudská pohodlnosť a paradigmy sú nikdy nekončiace). A bolo by to bezpečné, lacné a rýchle riešenie.
07. marec 2015

Jozef A

Kruhový objazd sa dá urobiť aj dvojpruhový, aj tak by tam boli zápchy? Mne sa zasa nezdá zákaz obočenia vľavo. Pohodlný nie som, ale ísť od zimného stadiónu na Zavar okolo Modranky? To už môžem ísť po Bučianskej. To je spomínaná hospodárosť jazdenia? Okrem iného, na tej križovatke sa ide zle aj doprava, pretože nie je pripojovací pruh. Ešte mi napadlo - momentálne zápchy spôsobujú aj tí umelci, čo tam jazdia v kuse 60 - 70. Nie je ich málo.
07. marec 2015

Tomas

Jozef , v jednom príspevku tvrdíte že pri 50 alebo kruháči tam zápchy vznikať nebudú , lebo ani v dedinách na Senicu nevznikajú a tiež je tam 50 , v ďalšom priznívate že zápchy na obchvate spôsobujú tý čo tam jazdia 60-70. Tak kde je pravda .
Ad Senica , smerom na Senicu pokračuje 30-40% toho čo prejde cez križovatku Zavarská a aj to možno prehánam , veľká časť premávky ide dole na Bučanskej dosť premávky odchádza na križovatke Špačinská , niečo a nie málo sa schádza priamo na Zavarskej . Ale o čo pokračuje ďalej až na koniec obchvatu ide bud smer Senica , ale možno aj 50% ztoho odbočuje smerom na Trstínsku priamo na Trstínskej sídlia dve špedičky pardo 3 papo tam má tiež nejaké sklady . Ďalšia špedička je na ulici Pri Kalvárii. Okrem toho niečo pokračuje smerom na Modru nejaký tranzit , zásobovanie pre Magna , Penam , sklady Jednoty , kopec menších alebo väčších firiem pri Kalvárii , Skladovej , Orešianskej alebo aj priamo na Trstínsku. Čiže priamo na /z Senice toho ide oveľa, oveľa , menej ako prechádza cez križovatku na Zavarskej .
Ad veľkosť kruháču . Toho priestoru tam až toľko nieje zjednej strany je priestor limitovaný nnájazdom na most ponad železnicu , čo je ale ešte väčším limitom je fakt že smerom od zavarskej je to okolo obchvatu dosť husto zasietované . Do zeme ide VN , je tadial tahané plynové potrubie a sú tam testne pri križovatke veľké križovatky vodovodných a kanalizačných potrubí.

Ad 3. Cena , kruháč na bratislavskej vyšiel na 900 tisíc € , neviem či steho videli ale nieje to nič extra velké , toto spraviť na zavarskej tak nie že sa stojí pri modranke , ale R1 by pred Trnavou dopadla ako D1 na výjazdoch Senec a Hlohovec v špičke .
Takže nejaký mega kruháč by išiel koľko 1-1.2 mil ? možno viac . Úsek obchvatu Bučianska Špačinská stál 5 mil € sú tam dva mosty + protihluková stena , dajme tomu 2M na jeden most. Takže spraviť kruhovku za mega a potom ju prerobiť za dalšie dva na most , to je také typické slovenské .


Debra , Galanta má už nejaký ten rôčik obchvat , začína pri DHLke končí niekde pri Samsungu , ak medzičasom nepokračovali ďalej .
07. marec 2015

Dušan

Ved práve,na Nitriansku, alebo Bučiansku som práve myslel. Viem sú po ceste semafory, ale na nich je zdržanie určite menšie, ako stáť na Zavarskej (a nie krátko) a ešte riskovať život. Podľa toho čo som tam už videl, ide vždy o život. Časovo je to zajedno a počet kilometrov nie je vždy úmerný spotrebe, to predsa všetci vieme.
08. marec 2015

Jozef A

Tomas: 1. Tvrdím, že najlepšie riešenie by bolo postaviť mimoúrovňovú križovatku, ale viď bod 2
2. Pochybujem, že sa nájde ochota investovať toľké peniaze, preto si myslím, že bezpečnosť sa dá riešiť aj kruhovým objazdom, ktorý by určite stál menej
3. Na tejto križovatke je 70-ka. Rozdiel medzi 70-kou a 50-kou nie je podľa mňa taký priepastný, dokonca si myslím, že úsek s 50-kou by mohol byť kratší.
4. Jeden hlupák, čo ide v kuse 60 - 70 spôsobí riadnu paseku - kdekoľvek, na obchvate takisto. To ale nevyriešime. V obci, alebo aj na kruhovom, idú 50 všetci, potom ale všetci zrýchlia (mali by) na 90. V dopravnej špičke, alebo aj mimo. Nechápem v čom si odporujem. Obidve tvrdenia sú podľa mňa OK.
5. Ja neviem, či by sa tam ten kruháč vôbec dal postaviť, neviem čo všetko sa tam v zemi nachadza, preto hovorim, že rozhodovať by mali odborníci, ale mali by sa trocha zaujímat aj o náš názor, nie dávať automaticky signál, že všetko je OK tak, ako to je. Myslím si, že kruháč by nemusel nutne spôsobovať zápchy (keď sa ľudia naučia konečne používať smerovky), no ale zasa - na to máme odborníkov, hustota premávky je predsa monitorovaná, tak si môžu rozpracovať a nasimulovať rôzne varianty riešenia, nie?
6. zákaz odbočenia vľavo tak, ako to navrhuje pán Dušan, je najmenej systematické, hoci najlacnejšie riešenie. Myslím si ale, že najhoršie, aké bolo doteraz spomenuté. Podobne, ako vyriešili bezpočnosť smerom na Špačince - namiesto toho, aby opravil zle vyspádovanú zákrutu, obmedzili rýchlosť na 2/3 úseku Trnava - Špačince...
08. marec 2015

Peter

To Dabra: je vo vystavbe, cast Nobojsa - Galanta - Samsung je v prevadzke, dalej je vo vystavbe, vid cesta na Cierny Brod, smer DS ( napajaju tam cestu od Sladkovicova) Je tam obrovsky novy kruhac a doprava bez problemov, to isye pre log parkom v Gani ( medzi seredou a galantou)
10. marec 2015

Peter

dobry den, podla toho, ze MsU neodpoveda, mam tomu rozumiet tak, ze nema prestavu, ako to bude dalej s obchvatom TT a s terminmi dokoncovania a uprav ? Aj ked ide o cesty v sprave SSC a VUC, dotyka sa to priamo Trnavy a jej obyvatelov. Cital som aka je predstava v uzemnom plane, len by zaujimalo co a kedy sa z toho planuje. Dakujem
10. marec 2015

Fredy

Existuje ideálne riešenie. Tu, v územnon pláne , výkres Dopravného vybavenia http://www.trnava.sk/userfiles/download/attachment/ourak_UPN_2009_B03_v_2010.pdf je to nakreslené pekne, rozumne a bezpečne. Cesta do Zavara pôjde ponad obchvat a všetky odbočovania vľavo tým budú odstránené. Rovnako elegantné ako západné prepojenie ponad železnicu a ponad areál bývalej TAZ-ky. Spoločné pre obe lokality je to, že realizácia do roku 2020, ani 2025 „nehrozí“.

Ale na križovatke sú obyvatelia vystavovaní nebezpečenstvu neustále, včera, dnes, zajtra ... dokedy ?

Ak sa stane dostatočne “VÁŽNA” dopravná nehoda a nastane “DOSTATOČNÁ MEDIALIZÁCIA” , tak sa to možno potom začne riešiť. Je to smutné, ale život potvrdzuje, že “to tu tak chodí”.

A čo dovtedy ? Treba použiť najlepšie zo všetkých zlých lacných riešení.
Mnohým sa to nebude páčiť, ale napríklad takto:

Zakázať v smere od Zavara a od ŽOSky odbočenie vľavo a prejazd “krížom” cez obchvat. Odbočenie vľavo z obchvatu /Modranka-ŽOS/ a /Piešťanská-Zavar/ ponechať. Premaľovať cestu tak, aby vznikol pripájací pruh v stúpaní k nadjazdu cez železnicu v smere od ŽOS-ky na Modranku. Osvetliť križovatku a realizovať výrazné vodiace dopravné značenie.
Do Zavara a späť sa dá ísť okolo PSA. Prílohy budú frflať . Na skládku sa bude dať dosťať od Piešťanskej. Kto bude chcieť ísť od ŽOS-ky na Bučany, Senicu použije Piešťanskú.

Som si vedomý, že navrhované riešenie NIE JE OPTIMÁLNE, ALE je LACNÉ a realizovateľné DO JEDNÉHO MESIACA.
Ide tam naozaj o život. A pre vodiča neznalého miestnych pomerov v noci je to ešte horšie.

PS 1: Kruhový objazd – zatiaľ mi na odstrašenie stačia denno-denné zápchy medzi diaľnicou a Hlohovcom. Vzniká tam časové zdržanie a nervozita.
10. marec 2015

Jozef A

Ja len toľko - súhlasím, že možností na riešenie je viacero, jedna možno lepšia ako druhá a tá tretia úplne najlepšia, ale zasa aj najdrahšia. Zodpovedným to ale, zdá sa, žily netrhá.
Ešte k tým zdržaniam na kruháčoch tak trocha všeobecne - nezjedol som všetku múdrosť sveta a priznávam, že sa môžem mýliť, ale zatiaľ som osobne nevidel jeden jediný kruhový objazd, ktorý by spôsoboval zápchy. Tie vznikajú tam, kde sa doprava nehýbe ZA kruhovým objazdom, potom sa následne stojí aj pred a v kruhovom objazde. Nie je to ako semafory, ktoré nútia človeka stáť, aj keď na križovatke nikto nie je.
11. marec 2015

Peter

dovolim si oponovat, ze v HC kolony sposobuju asi 4 prechody za kruhacom smerom na NR a to, ze ludia si z kruhaca spravili miesto na nastupovanie a vystupovanie z aut a autobosov. Taky zvlastny miestny folklor :-)
12. marec 2015

Fredy

to Peter: Ďakujem za vysvetlenie situácie v Hlohovci. Stávalo sa mi, že bol problém dostať sa po odbočku do Leopoldova.
to Jozef A : "ale zatiaľ som osobne nevidel jeden jediný kruhový objazd, ktorý by spôsoboval zápchy" - pomôžem Vám,silne to závisí aj od zaťaženia ostatných ciest "vstupujúcich" do KO, prídťe sa pozrieť v špičke na Clementisovu pred Bučianskou, kolóny bývajú pomaly až po Starohájsku a pritom Bučianska aj Veterná sú voľné, Podobná situácia nastáva aj na Veternej- smer ku Clementisovej, na KO pri TESCU a znova KO na Bučiansku. Najmarkantnejšie je to ale vidieť na KO pri nemocnici, Dohnányho-smer od stanice, pred KO je upchatá, ale všetky cesty ZA KO sú voľné (Tamaškovičova, Zelenečská, ul.9.mája, dokonca prázdna je aj Stromová a Tulipánová). Tento KO upcháva Dohnányho a následne podporuje aj upchávanie Hospodárskej v smere k stanici.
KO sú ale jednoznačne bezpečnejšie, avšak tabuľkovo majú nižšiu priepustnosť ako riadené križovatky, pri prehltení spôsobujú vyššiu produkciu exhalátov (sústavné popochádzanie).
Bezkonkurenčne však dokážu uregulovať rýchlosť na prvom vjazde do obce.
A zabijákom priepustnosti na KO sú aj frekventované prechody pre chodcov.

Ešte ku križovatke Zavarská-obchvat. Detailný pohľad na (dobrý) návrh prevedenia jednotlivých ciest je veľmi dobre viditeľný na http://www.trnava.sk/userfiles/download/attachment/ourak_US_2010-02_Prudy-Zavarska_B03.pdf , jediná chyba, že to tak skoro nebude.
16. marec 2015

Peter

tusim to zostane bez odpovede z MsU
21. marec 2015

pb

Ad. kruhový objazd. V smere Žilina Čadca, krizovatka pri Kysuckom n.m. prerobili (zrusili) kruhac nazad na svetelnú práve pre zápchy, ktoré spôsoboval. Čiže nemusí to byť vždy optimálne a na takýto obchvat okolo TT to podľa mňa nepatrí. Inak súhlas ta krizovatka je hroza. Pre ľudí jazdiacich smerom do/zo Zavara je bezpečnejšie ísť cez psa, alebo smer R1 na Modranķu a dolava popri logistickom parku na Zavar.
23. marec 2015

Flego

Dnes mi tam bolo horúco, išiel som od Kopánky a od Zavara vyšiel nejaký samovrah (dodávka Víno Doľany) a zostal mi stáť v jazdnom pruhu! No zastavil som mu skoro na kufri. Ak by niečo takéto spravil kamiónu už by bol hitom večerných správ.
25. marec 2015

Peter

to su presne situacie o ktorych som tu pisal, ale MsU to zjavne riesit nechce, aspon podla "reakcie"
28. marec 2015

pb

inak nie je to skor v kompetencii zupy ako mesta?
30. marec 2015

Peter

vzhladom na to, ze je to obchvat mesta Trnava, tak by to mesto malo mat snahu riesit bez ohladu na to v koho sprave cesta je. Cez mesto ide vela ciest napr v sprave VUC ale to neznamena, ze sa na to moze radnica uplne vykaslat a tvarit sa, ze ta cesta neexistuje
09. apríl 2015

Fredy

Zda sa, že svitá na riešenie problému. Škoda len, že nenapísali termín realizácie kruhovej križovatky. A tiež, že to spočítal kvalitný odborník, či nebudú vznikať zápchy na obchvate.

Zdroj informácie:
Z á z n a m
zo zasadnutia Komisie dopravy a verejnoprospešných služieb konaného dňa 19.03.2015

Bod 7.5. Ing. Kadlíček z OÚRaK komisiu informoval o liste od Trnavského samosprávneho kraja o plánovanej realizácii kruhovej križovatky na juhovýchodnom obchvate v križovatke s ulicou Zavarskou. V liste žiadajú mesto Trnava o ústretovosť v procese realizácie

http://www.trnava.sk/userfiles/download/attachment/Z%C3%A1znam2-19_03_2015.pdf
09. apríl 2015

Fredy

Vložím link ešte raz, ak znovu nebude funkčný priamo, tak ho treba celý skopírovať a vložiť do riadku pre adresu : http://www.trnava.sk/userfiles/download/attachment/Z%C3%A1znam2-19_03_2015.pdf
28. máj 2015

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň,
vyriešenie tohto podnetu nie je v kompetencii Mesta Trnavy.
Zavarská cesta je vo vlastníctve TTSK a obchvat vo vlastníctve Slovenska správy ciest Bratislava.

ÚKaM
31. máj 2015

Peter

Stale si myslim, ze koncepcia dopravy by Vas zaujimat mala bez obladu na to v koho sprave cesta je a rovnako by ste mali na to vediet odpovedat. Jedna sa totiz o obchva Trnavy, nie obchvat sidla SSC alebo TTSK !
13. september 2015

Peter

Obchvat
Bolo by od mesta možne aby potlačilo na spravcu obchvatu na križovatke zavarska , osadili osvetlenie a táto daná križovatka bola aspon v noci osvetlená ? kež už kruháč tam nevybuduju
http://trnava.sme.sk/c/6788156/krizovatku-povazuje-za-problemovu-aj-spravca-na-zmeny-nema-peniaze.html
11. január 2016

Peter

Asi nebolo, mesto zacne komunikovat az pred volbami, zatial sme na pritaz, potom nas bude chvilu treba
28. november 2017

Pavol

Nebezpecna krizovatka - nemozno prejst

Nebezpecna krizovatka na obchvate.....v dopravnej spicke nemozno prejst......riesenie urcite nemozne v dohladnej dobe....sklady a firmy na zavarskej pribudaju......raz sa to bude musiet zacat riesit

Diskusia

Pridajte obrázky
Prihlásený ako

Pridaním komentáru súhlasím s pravidlami používania