29. apríl 2015
Odpoveď samosprávy
Dobrý deň,
Mesto Trnava sa voči rozhodnutiu Krajského pamiatkového úradu Trnava odvolalo na Pamiatkový úrad Slovenskej republiky.
Pamiatkový úrad SR ako odvolací orgán v zmysle príslušného zákona potvrdil rozhodnutie prvostupňového orgánu štátnej správy. V svojom odôvodnení ako argumenty uviedol Pamiatkový úrad SR nasledovné body, ktoré vzťahoval nielen na Trnavu ale celoplošné na územie celého Slovenska :
1. Orgány štátnej správy na ochranu pamiatkového fondu v ostatných rokoch z dôvodu ochrany pamiatkových hodnôt nepovoľujú v centrálnych častiach – peších zónach mestských pamiatkových rezervácií celoročné exteriérové sedenia. Z hľadiska ochrany pamiatkových hodnôt je najmä neprípustné umiestňovanie takých exteriérových sedení (uzavretých exteriérových terás), ktoré majú charakter stavby a ktoré zakrývajú jedinečné diaľkové pohľady na historickú časť pamiatkovej rezervácie alebo zakrývajú pohľady na jednotlivé národné kultúrne pamiatky. Samotná nosná konštrukcia by musela byť mohutná v prípade realizácie sklenených výplní, na rozdiel od ľahkých a aj ľahko demontovateľných letných konštrukcií, ktoré sú z hľadiska ochrany pamiatkových hodnôt prijateľnejšie.
2. Napriek tomu, že každá mestská pamiatková rezervácia je svojimi pamiatkovými hodnotami, vzhľadom a priestorovým usporiadaním jedinečná a každý stavebný zámer sa posudzuje individuálne, nemožno pochybovať o tom, že ak by bol predmetný zámer mesta Trnava realizovaný, pôsobil by precedentne aj pre podnikateľov v iných mestských pamiatkových rezerváciách a aj pre podnikateľov v MPR Trnava s prevádzkami ponúkajúcimi iné druhy služieb a tovaru (ako sú kaviarenské, pohostinské a reštauračné).
3. Odvolací orgán ďalej poukazuje na zákon č.104/2014 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.94/2002 Z.z. o ochrane pamiatkového fondu v znení neskorších predpisov a ktorý nadobudol účinnosť až od 1.7.2014. Touto novelou bolo doplnené ustanovenie §27 pamiatkového zákona o nový odsek. Podľa tohto nového znenia § 27, ods.2 pamiatkového zákona v bezprostrednom okolí nehnuteľnej národnej kultúrnej pamiatky nemožno vykonávať stavebnú činnosť ani inú činnosť, ktorá by mohla ohroziť pamiatkové hodnoty národnej kultúrnej pamiatky. Bezprostredné okolie nehnuteľnej kultúrnej pamiatky je priestor v okruhu desiatich metrov od nehnuteľnej kultúrnej pamiatky.
Všetky 3 celoročné exteriérové sedenia boli navrhované v tesnom kontakte na objekty, ktoré sú národnými kultúrnymi pamiatkami. Uvedieme napr. radnicu, objekt č.16,18 na rohu Zámočníckej uličky ako aj objekt „Špitálika“. Ani pri vynaložení všetkej snahy nemohlo mesto v roku 2012 -2013 pri návrhu pešej zóny predpokladať, že novela zákona bude obsahovať nové ustanovenie.
Snahou mesta bolo vynaložiť úsilie, aby v rámci pešej zóny našli uplatnenie aj 3 celoročné sedenia a počas prípravy tejto akcie sme vynaložili všetko úsilie, aby sa aj zrealizovali. Nemyslíme si, že prípravu, ktorú vynaložilo mesto v súvislosti s prípravou inžinierskych sieti bude zmarená investícia. Pripravené siete je možné v budúcnosti využiť pri akciách mesta ako napr. jarmokoch alebo ich môžu využívať prevádzkovatelia letných sedení.
Tvrdenie, že na mieste kde boli navrhnuté celoročné exteriérové sedenia mohla byť zeleň je neopodstatnený. Sedenia sa navrhovali do jasne definovaného konceptu a návrhu pešej zóny. Až do takto jasne zadefinovaného konceptu boli navrhnuté 3 miesta pre celoročné sedenia.
Odbor územného rozvoja a koncepcií
lssTT