Celoročené sedenia na pešej zone

Zodpovednosť za riešenie: Trnava

Vyriešený
meno
navstevnik 14. apríla 2015

dobrý deň.
chcel by som sa spýtať, či bude Krajský pamiatkový úrad nejakým spôsobom refundovať vynaložené finančné prostriedky v súvislosti celoročnými terasami na pešej zone.
počas prípravy projektu sa k danej veci vyjadrovali. stanovili podmienky, a veľmi prísne a striktné, a Mesto spracovalo a zapllatilo projekt. kde bolo počítané aj s celoročnými terasami.
na základe schváleného projektu Mesto pešiu zonu opravilo. pod plánovanými celoročnými terasami mesto opäť na svoje náklady vybudovalo základové pätky pre celoročné terasy, pripravilo prípojky na vodu a elektriku. všetko s plným vedomím a súhlasom Krajského pamiatkového úradu.
Mesto spracovalo opäť na svoje náklady aj jednoduchú dokumentáciu ako majú celoročné terasy vyzerať. a opäť so súhlasom, vedomím a kladným stanoviskom pamiatkarov.
a teraz, keď malo prísť k samotnej realizácii celoročných sedení, ten istý krajský pamiatkový úrad s ich umiestnením na pešej zóne nesúhlasil?
môže si jeden štátny úrad robiť, čo sa mu zachce?
kto vráti Mestu vynaložené finančné prostriedky?
a ak by sa celý čas neplánovalo s vyhradením týchto plôch na celoročné terasy, možno tam mohlo byť viac zelene alebo lavičiek....
a prečo sa mesto voči pamiatkarom nebránilo?

16. apríl 2015

lssTT

toto je veľmi dobrá otázka. 100 bodov za postreh. mňa by zaujímalo aj to, koľko metrov štovrcových môže zaberať jeden podnik. lebo sa mi zdá, že reštika na obrázku (nebudem menovať, všetci vieme ktorá to je) zaberá miesta až moc. nie je to žiadny "hate", tento podnik mám rád. ale aby som obchádzal skoro pol šírky pešej... veď posúdte sami :)
16. apríl 2015

Filip

V Rumunsku mali taketo terasy v strede pesej zony, takze oba kraje pesej zony boli prechodne. Takto to treba obchadzat, alebo im ist krizom cez to.
18. apríl 2015

Viktor

sa mi to zdá alebo skutočne tohto roku zaberá dotknutá reštaurácia viac pľacu ako vlani?
29. apríl 2015

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň,
Mesto Trnava sa voči rozhodnutiu Krajského pamiatkového úradu Trnava odvolalo na Pamiatkový úrad Slovenskej republiky.
Pamiatkový úrad SR ako odvolací orgán v zmysle príslušného zákona potvrdil rozhodnutie prvostupňového orgánu štátnej správy. V svojom odôvodnení ako argumenty uviedol Pamiatkový úrad SR nasledovné body, ktoré vzťahoval nielen na Trnavu ale celoplošné na územie celého Slovenska :

1. Orgány štátnej správy na ochranu pamiatkového fondu v ostatných rokoch z dôvodu ochrany pamiatkových hodnôt nepovoľujú v centrálnych častiach – peších zónach mestských pamiatkových rezervácií celoročné exteriérové sedenia. Z hľadiska ochrany pamiatkových hodnôt je najmä neprípustné umiestňovanie takých exteriérových sedení (uzavretých exteriérových terás), ktoré majú charakter stavby a ktoré zakrývajú jedinečné diaľkové pohľady na historickú časť pamiatkovej rezervácie alebo zakrývajú pohľady na jednotlivé národné kultúrne pamiatky. Samotná nosná konštrukcia by musela byť mohutná v prípade realizácie sklenených výplní, na rozdiel od ľahkých a aj ľahko demontovateľných letných konštrukcií, ktoré sú z hľadiska ochrany pamiatkových hodnôt prijateľnejšie.

2. Napriek tomu, že každá mestská pamiatková rezervácia je svojimi pamiatkovými hodnotami, vzhľadom a priestorovým usporiadaním jedinečná a každý stavebný zámer sa posudzuje individuálne, nemožno pochybovať o tom, že ak by bol predmetný zámer mesta Trnava realizovaný, pôsobil by precedentne aj pre podnikateľov v iných mestských pamiatkových rezerváciách a aj pre podnikateľov v MPR Trnava s prevádzkami ponúkajúcimi iné druhy služieb a tovaru (ako sú kaviarenské, pohostinské a reštauračné).

3. Odvolací orgán ďalej poukazuje na zákon č.104/2014 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.94/2002 Z.z. o ochrane pamiatkového fondu v znení neskorších predpisov a ktorý nadobudol účinnosť až od 1.7.2014. Touto novelou bolo doplnené ustanovenie §27 pamiatkového zákona o nový odsek. Podľa tohto nového znenia § 27, ods.2 pamiatkového zákona v bezprostrednom okolí nehnuteľnej národnej kultúrnej pamiatky nemožno vykonávať stavebnú činnosť ani inú činnosť, ktorá by mohla ohroziť pamiatkové hodnoty národnej kultúrnej pamiatky. Bezprostredné okolie nehnuteľnej kultúrnej pamiatky je priestor v okruhu desiatich metrov od nehnuteľnej kultúrnej pamiatky.

Všetky 3 celoročné exteriérové sedenia boli navrhované v tesnom kontakte na objekty, ktoré sú národnými kultúrnymi pamiatkami. Uvedieme napr. radnicu, objekt č.16,18 na rohu Zámočníckej uličky ako aj objekt „Špitálika“. Ani pri vynaložení všetkej snahy nemohlo mesto v roku 2012 -2013 pri návrhu pešej zóny predpokladať, že novela zákona bude obsahovať nové ustanovenie.

Snahou mesta bolo vynaložiť úsilie, aby v rámci pešej zóny našli uplatnenie aj 3 celoročné sedenia a počas prípravy tejto akcie sme vynaložili všetko úsilie, aby sa aj zrealizovali. Nemyslíme si, že prípravu, ktorú vynaložilo mesto v súvislosti s prípravou inžinierskych sieti bude zmarená investícia. Pripravené siete je možné v budúcnosti využiť pri akciách mesta ako napr. jarmokoch alebo ich môžu využívať prevádzkovatelia letných sedení.

Tvrdenie, že na mieste kde boli navrhnuté celoročné exteriérové sedenia mohla byť zeleň je neopodstatnený. Sedenia sa navrhovali do jasne definovaného konceptu a návrhu pešej zóny. Až do takto jasne zadefinovaného konceptu boli navrhnuté 3 miesta pre celoročné sedenia.

Odbor územného rozvoja a koncepcií

Diskusia

Pridajte obrázky
Prihlásený ako

Pridaním komentáru súhlasím s pravidlami používania