09. jún 2015
Odpoveď samosprávy
Dobrý deň, Pista,
pripájame vysvetlenie od správcu svetelnej signalizácie:
Križovatka Špačinská – Bučianska – Rybníková je riadená z jedného riadiaceho bodu spoločne s križovatkou Rybníková – Jerichova. Keďže sú tieto dve križovatky spolu previazané a zároveň prevádzkované v režime dopravnej závislosti (dĺžky zelených sú naťahované prechádzajúcimi vozidlami až do nastaveného maximálneho času), aj drobné zmeny v riadení si vyžiadajú kompletné prepracovanie fáz križovatiek a medzifázových prechodov. K takejto zmene by malo dôjsť vždy až po príslušnom posúdení intenzity dopravy v danom uzle spôsobilým dopravným inžinierom. K takému kroku je potrebné uskutočniť na križovatkách sčítanie dopravy v minimálne 24-hodinovom profile. Po následnom vyhodnotení môže príslušný dopravný inžinier zmeniť plány fázového riadenia a správca signalizácie môže na požiadavku od prevádzkovateľa následne preprogramovať riadenie podľa doručených požiadaviek.
V súčasnosti však problém zahustenia vozidiel medzi uvedenými dvomi križovatkami vzniká (najmä) počas dopravnej špičky, t. j. v čase, ktorý je pre dopravu problematický vo všetkých uzloch. Súčasné riadenie dopravy radičom cestnej svetelnej signalizácie berie ohľad aj na tie faktory dopravy v okolí, ktoré nie sú na prvý pohľad viditeľné. Tie môžu byť:
- koordinácia medzi dvomi uzlami na prvé vozidlo, vychádzajúce na zelenú z prvej križovatky alebo na posledné, ktoré prechádza prvým uzlom,
- neriadené odbočovanie vozidiel medzi koordinovanými uzlami z vedľajšej cesty na hlavnú cestu (t. j. aby bolo umožnené takým vozidlám vôbec dostať sa z a na danú komunikáciu),
- neriadené odbočovanie vozidiel v blízkom i stredne vzdialenom okolí križovatkového uzla,
- vplyv výzvy chodcov z dopytových tlačidiel na Rybníkovej ulici,
- vplyv riešeného svetelne riadeného uzla na iný svetelne riadený (vzájomne nekoordinovaný) uzol v strednej vzdialenosti v meste.
Bez posúdenia vplyvov zmien na uvedenej križovatke by mohlo dôjsť napríklad k nemožnosti ľavého odbočenia z hlavnej cesty z dôvodu zaplnenia alebo neustáleho prúdenia vozidiel, prípadne dokonca k zahlteniu križovatky Hospodárska – Šrobárova, čo by v špičke vytvorilo kongesciu na Rybníkovej ulici.
Odbor dopravy a komunálnych služieb
Viktor
https://www.odkazprestarostu.sk/trnava/podnety/15030/svetelna-krizovatka-hospodarska-rybnikova