Optimalizácia cyklu semaforu pri stanici HaZZ

Zodpovednosť za riešenie: Trnava

Vyriešený
meno
Pista 26. mája 2015

Uz dlhsiu dobu si vsimam na krizovatke Hlboka/Bucianska/Spacinska/Rybnikova pri jazde z Hlbokej vlavo na Rybnikovu chyti vodic na niekolko sekund cervenu na dalsom semafore pri stanici HAZZ, obe krizovatky su ocividne riadene rovnakym cyklom. Mozno by stalo za zvazenie cyklus tej druhej krizovatky posunut o nejakych 10 sekund skor, co by pomohlo plynulosti a bezpecnosti cestnej premavky v danom useku.

26. máj 2015

Viktor

Niečo podobné, resp. s týmto semaforom súvisiace tu už bolo, v marci to malo byť zrealizované:
https://www.odkazprestarostu.sk/trnava/podnety/15030/svetelna-krizovatka-hospodarska-rybnikova
27. máj 2015

Pista

Viktor, to som videl a pochopil som to tak, ze sa tyka cyklu velkej svetelnej krizovatky, nie tej malej pri poziarnej stanici. preto som zadal podnet novy
27. máj 2015

Viktor

Aha, dobre, beriem späť. Vyzerá to tak, že ak niečo zoptimalizovali, tak len tú jednu križovatku...
27. máj 2015

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň,
predmetná požiadavka bola už v minulosti prerokovaná so správcom signalizácie. Mesto Trnava dostalo vysvetlenie, že toto je jediný možný časový úsek. V prvom rade musí byť zabezpečený hlavný smer (Rybníková - Bučianska) a len počas voľného vedľajšieho smeru je možné tento priechod uvoľniť.

Odbor dopravy a komunálnych služieb
27. máj 2015

Pista

hlavny tah by podla mna nijako neutrpel tym, ze by bol cyklus posunuty o priblizne 10 sekund skor, prave naopak.

aktualna situacia z mojich pozorovani vyzera takto:

na semafore pri stanici HaZZ naskoci cervena v case ked maju zelenu vozidla prichadzajuce k velkej krizovatke od Spacinskej. zopar z nich teda zastavi pri "malom" semafore. v dalsom kroku dostanu zelenu vozidla od Hlbokej. tito nemozu prejst rybnikovou plynulo, zastanu na cervenu. nasleduje zelena na "malom semafore" a 20-30 aut (vlastne stoja uz od velkej krizovatky az po maly semafor) sa zacne postupne rozbiehat. nasleduje zelena pre smer Rybnikova <-> Bucianska, no auta z Bucianskej sice maju zelenu, no nemaju sa kam posunut, pokym sa nerozbehne kolona pred nimi. teda posunutie cyklu maleho semaforu o 10 sekund skor by pomohlo aj pre tento smer hlavneho tahu.

podme sa pozriet na opacny smer.
na malom semafore svieti pre jazdu rovno po Rybnikovej smerom k velkej krizovatke cervena. akonahle naskoci zelena, hlavny tah sa pohne vpred a... zastavi na cervenu na velkej krizovatke! samozrejme na velkej krizovatke uz cakaju na cervenu auta, ktore presli malou krizovatkou pocas predosej zelenej pre priamy smer a tiez auta z vedlajsej cesty. casto sa teda stane, ze hoci naskoci zelena pre hlavny tah, nie je mozne malou krizovatkou vobec prejst. posunitim cyklu uz teda nie je velmi co pokazit.

na konci dna sa pravdepodobne da vyratat ci to treba posunut o 10 alebo 8 alebo 5 sekund... aby zmena zvysila priepustnost a plynulost premavky.

dalsia vec co by sa dala zoptimalizovat su lave odbocenia z hlavneho tahu.
aut odbocujucich vlavo od Rybnikovej je nasobne viac ako tych odbocujucich vlavo od Bucianskej. no oba tieto smery maju zelenu rovnako dlhu. preto si viem predstavit, ze by cyklus velkej krizovatky vyzeral takto:
1. faza cyklu - zelena pre auta od Spacinskej (tak ako je to teraz)
2. faza cyklu - zelena pre auta od Hlbokej (tak ako je to teraz)
3. faza cyklu - zelena pre priamy prejazd Bucianska <-> Rybnikova
a teraz zmena
4. faza cyklu - cervena pre vsetky smery z Bucianskej a zaroven zelena pre vsetky smery z Rybnikovej
5. faza cyklu - cervena pre priamy smer a odbocenie vpravo z Rybnikovej a zelena pre lave odbocenia z Bucianskej a Rybnikovej

ale to je uz ina tema
27. máj 2015

Pista

je mozne sa dostat k spominanemu materialu s vysvetlenim? povedzme na zaklade infozakona?
09. jún 2015

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň, Pista,
pripájame vysvetlenie od správcu svetelnej signalizácie:

Križovatka Špačinská – Bučianska – Rybníková je riadená z jedného riadiaceho bodu spoločne s križovatkou Rybníková – Jerichova. Keďže sú tieto dve križovatky spolu previazané a zároveň prevádzkované v režime dopravnej závislosti (dĺžky zelených sú naťahované prechádzajúcimi vozidlami až do nastaveného maximálneho času), aj drobné zmeny v riadení si vyžiadajú kompletné prepracovanie fáz križovatiek a medzifázových prechodov. K takejto zmene by malo dôjsť vždy až po príslušnom posúdení intenzity dopravy v danom uzle spôsobilým dopravným inžinierom. K takému kroku je potrebné uskutočniť na križovatkách sčítanie dopravy v minimálne 24-hodinovom profile. Po následnom vyhodnotení môže príslušný dopravný inžinier zmeniť plány fázového riadenia a správca signalizácie môže na požiadavku od prevádzkovateľa následne preprogramovať riadenie podľa doručených požiadaviek.

V súčasnosti však problém zahustenia vozidiel medzi uvedenými dvomi križovatkami vzniká (najmä) počas dopravnej špičky, t. j. v čase, ktorý je pre dopravu problematický vo všetkých uzloch. Súčasné riadenie dopravy radičom cestnej svetelnej signalizácie berie ohľad aj na tie faktory dopravy v okolí, ktoré nie sú na prvý pohľad viditeľné. Tie môžu byť:

- koordinácia medzi dvomi uzlami na prvé vozidlo, vychádzajúce na zelenú z prvej križovatky alebo na posledné, ktoré prechádza prvým uzlom,

- neriadené odbočovanie vozidiel medzi koordinovanými uzlami z vedľajšej cesty na hlavnú cestu (t. j. aby bolo umožnené takým vozidlám vôbec dostať sa z a na danú komunikáciu),

- neriadené odbočovanie vozidiel v blízkom i stredne vzdialenom okolí križovatkového uzla,

- vplyv výzvy chodcov z dopytových tlačidiel na Rybníkovej ulici,

- vplyv riešeného svetelne riadeného uzla na iný svetelne riadený (vzájomne nekoordinovaný) uzol v strednej vzdialenosti v meste.

Bez posúdenia vplyvov zmien na uvedenej križovatke by mohlo dôjsť napríklad k nemožnosti ľavého odbočenia z hlavnej cesty z dôvodu zaplnenia alebo neustáleho prúdenia vozidiel, prípadne dokonca k zahlteniu križovatky Hospodárska – Šrobárova, čo by v špičke vytvorilo kongesciu na Rybníkovej ulici.

Odbor dopravy a komunálnych služieb
10. jún 2015

Pista

dakujem za vycerpavajucu odpoved. nie som dopravny inzinier, moj navrh je navrhom laika.
velmi by som uvital, keby niekto, kto sa v problematike detailne orientuje v buducnosti vyhodnotil aky vplyv by malo posunutie cyklu maleho semaforu o 5 - 10 sekund skor a aky vplyv by mala mnou navrhnuta zmena cyklu velkej svetelnej krizovatky. je mozne, ze detailna analyza by preukazala, ze tie napady su uzitocne alebo naopak - neprinesu zlepsenie.
uvital by som teda, keby moj navrh posluzil ako vstup pre posudzovanie nastavenia semaforov v blizkej buducnosti. dakujem

Diskusia

Pridajte obrázky
Prihlásený ako

Pridaním komentáru súhlasím s pravidlami používania