16. január 2018
Odpoveď samosprávy
Dobrý deň,
strategické dokumenty mesta Trnava (Generálny dopravný plán, Územný plán mesta Trnava) dlhodobo plánujú rozšírenie Trstínskej cesty vrátane umiestnenia protihlukovej steny. Už v roku 1988 mesto zabezpečilo projekt pre územné rozhodnutie na rozšírenie Trstínskej cesty na štvorpruh a v úseku medzi križovatkami Šrobárova a Ružindolská protihlukovú stenu o dĺžke 316 m. Do roku 2013 bol spomínaný úsek komunikácie vo vlastníctve a správe Slovenskej správy ciest ako cesta I. triedy I/51, pričom SSC nemala záujem cestu rozšíriť a namiesto toho ponúkla mestu skôr urýchlenie výstavby severného obchvatu mesta. Následne po spustení severného obchvatu mesta prešla cesta do správy mesta. Úsek Trstínskej cesty v časti od Ružindolskej cesty v smere von z mesta je v súčasnosti vo vlastníctve a správe Trnavského samosprávneho kraja. Mestský úrad v rokoch 2015 a 2016 navrhoval do rozpočtu mesta aktualizáciu zastaranej dokumentácie z roku 1988, avšak po úpravách rozpočtov boli vždy finančné prostriedky využité na iné akcie. V súčasnosti rozpočet mesta ani Trnavského samosprávneho kraja nepočíta s rozšírením Trstínskej cesty a ani so spracovaním potrebných projektových dokumentácií. K uvedenému uvádzame, že počas výstavby City parku bolo do dokumentácie zapracované výhľadové usporiadanie komunikácie, preto boli budovy City parku odsunuté na vzdialenosť plánovaného rozšírenia. Súčasné riešenie oboch okružných križovatiek neumožňuje rozšírenie komunikácie na 4 pruhy a z tohto dôvodu bude aj tieto potrebné prestavať.
Z uvedeného vyplýva, že bez realizácie rozšírenia komunikácie nemá v súčasnosti zmysel umiestňovať protihlukovú stenu, keďže tá má význam iba v prípade, že sa nachádza čo možno najbližšie pri zdroji hluku, a tento buď pohltí, alebo odrazí.
V nedávnej minulosti malo mesto snahu čiastočne zmierniť v dotknutej obytnej zástavbe A. Kubinu dopady z intenzívnej dopravy na pohodu bývania aj výsadbou zelene. Z dôvodov spomínanej územnej rezervy pre budúce rozšírenie komunikácie a jej prehustenosti inžinierskymi sieťami, nebolo možné popri Trstínskej ceste vysadiť stromy. Preto bol popri chodníku na úrovni sídliskových dvorov za murovaným oplotením vysadený živý plot z odolných drevín, ktoré môžu dorásť až do výšky 10 m.
Odbor územného rozvoja a koncepcií
Filip