Priechod pre chodcov pri škôlke na Dedinskej ul.

Zodpovednosť za riešenie: Trnava

Vyriešený
meno
Alexa 24. mája 2018

Priechod pre chodcov je nedostatočne označený. Chýba vodorovné dopravné značenie. Vyvýšený priechod opticky splýva s vozovkou. Mnoho áut z rôznych nespomalí a cez priechod "preletí". Vydáva to hlasný buchot. Budí to deti zo spánku.

24. máj 2018

Štefan

Napriek dobrému úmyslu je bohužiaľ tento prechod nezvládnutý od samého začiatku, čoho dôkazom je aj táto skvelá "prerábka". Pôvodné riešenie s ostrovčekmi nebolo vhodné a tento stav je pravdepodobne zatiaľ tiež ešte v štádiu riešenia.
Okrem toho, že prechod nie je správne označený (prevdepodbne sa čaká na lepšie počasie kvôli náteru - ?) tak je pred ním aj jama vzniknutá vyspádovaním do kanála, ktorá je na vozovke v mieste prejazdu pravého kolesa auta.
Takéto problémy pri rekonštrukcii ciest by sa ale nemali riešiť dodatočne a za pochodu, ale mali byť správne vyriešené už v projekte.
24. máj 2018

Pavel

Súhlasím s podnetom prechádzam tadiaľ denne malo by sa to lepšie označiť vodorovným značením. Aj dlažbu, ktorá slúžila pre nevidiacich zaliali asfaltom.
25. máj 2018

Alexa

Doteraz boli zvolené dosť nevhodné riešenia tohto priechodu. Osobne si myslím, že najvhodnejšie by bolo označiť prechod zapustenými svetielkami ako napr. na Sladovnícej alebo Špačinskej ul. V každom prípade dúfam, že sa niečo s tým priechodom spraví.
25. máj 2018

Lepšia Modranka

Vzhľadom na súčasný stav prechodu pre chodcov na spomaľovacom prahu a po takmer 2 týždňové prevádzke Vás poprosím o zodpovedanie nasledujúcich bodov:

1) Podľa akej STN, technického predpisu a pod. bol zvolený sklon nájazdovej rampy ?
...pri premeraní na mieste má zvýšený prah výšku 6-7cm, a dĺžka nájazdovej rampy je cca 28cm, sklon rampy sa pohybuje okolo 1:4-1:5 , v mieste uličného vpustu ktorý je mierne znížený je prevýšenie cca 8cm, a pri dĺžke rampy 28cm je sklon 1:3,5. Porovnanie s českými technickými podmienkami TP85 pre zpomalovací prahy, tie povoľujú maximálny sklon rampy 1:10 (pre maximálnu povolenú rýchlosť 20km/hod) a pri maximálnej povolenej rýchlosti 50km by mala mať rampa sklon 1:30 – 1:40. (slovenské technické podmienky google nevyhľadal, no predpokladajme že fyzika by mala fungovať rovnako).

2) na akú rýchlosť je dlhý zvýšený prah projektovaný?
.... pokiaľ nechce vodič prísť o tlmiče, tak tento zvýšený prah sa dá prejsť plynulo iba rýchlosťou do cca 5-10km/hod. Pričom konštrukcia dlhého prahu musí umožňovať jazdu najvyšší povolenou rýchlosťou stanovenou v danom úseku pre všetky vozidla ktoré majú na danú komunikáciu vjazd povolený...v našom prípade 50km/hod.

3) Prečo nebolo realizované vodorovné dopravné značenie a farebné odlíšenie nájazdovej rampy ? Ako je možné, že sa dá do prevádzky „polotovar“ bez riadneho dopravného označenia?
Zvýšený prah je ťažko viditeľný aj cez deň, pretože v priestore farebne splýva – chýba mu vodorovné dopravné značenie. Na jeseň keď sa otvorila Dedinská, tak na ostrovčeku chýbalo zvislé dopravné značenie a havária bola o pár dní – pak sa došlo na to že chýba značka.
Pritom základnou podmienkou pre optimálnu funkciu a včasnou postrehnuteľnost spomaľovacieho prahu je jeho farebné odlíšenie (najmä nájazdových rámp od priľahlej pozemnej komunikácie) , prípadne doplnenie vodorovného dopravného značenia v retroreflexnej úprave. Na prechod pre chodcov je nutné doplniť taktiež vodiaci pásy pre nevidomých.

4) Prečo nebolo odstránené pôvodné vodorovné dopravné značenie – rozdelenie jazdných pruhov kvôli pôvodnému ostrovčeku? Ponechané línie na ceste navádzajú vodiča ďalej od stredu vozovky smerom ku kraju. Zo strany od kostola potom značenie navádza priamo do miesta kde je znížený uličný vpust a sklon nájazdovej rampy 1:3,5!

5) Prečo nebol upravený tvar komunikácie ? - v mieste pôvodného ostrovčeka sa cesta čočkovito rozširuje, a po odstránení ostrovčeka je prechod pre chodcov umiestnený v najširšej časti komunikácie. Pritom sa ako jeden z bezpečnostných a upokojovacích dopravných prvkov volí zužovanie komunikácie v mieste, kde sa nachádza prechod. My ideme v tomto prípade presne opačným smerom. Pokiaľ sa mesto rozhodlo riešiť spomalenie v mieste prechodu pre chodcov zvýšeným prahom, na miesto stredového ostrovčeka, je nutné tomu prispôsobiť aj tvar vozovky.

6) Ako bude riešená situácia – napojenia prechodu pre chodcov na chodník pred domom č. 29 ?
prístupový chodník sa tu plynulo mení na kolmé parkovacie miesto - auto parkuje na hrane prechodu. A chodci stoja priamo za parkujúcim autom, menšie deti nemusia byť viditeľné pre prichádzajúcich vodičov.

7) Plánuje mesto vzhľadom na možné negatívne dopady spomaľovacieho prahu (ako napr. zvýšenie hladiny hluku, zvýšenie hladiny emisií, zdroj vibrácií) vyplývajúce najmä z prudkého brzdenia a následne rozjazdu, zníženie rýchlosti pred týmto prahom, čo by mohlo pomôcť vzhľadom na priemerný priebeh rýchlostí v okolí prahu?

ZPOMALOVACÍ PRAHY _ TECHNICKÉ PODMÍNKY TP85
Abstrakt:
....“ Podmínkou pro optimální funkci zpomalovacích prahů a jejich včasnou postřehnutelnost je použití správného dopravního značení, barevného odlišení zpomalovacího prahu (zejména nájezdových ramp) od okolní komunikace, vhodného osvětlení (v místech přechodů pro chodce, příp. míst pro přecházení) a řádná zimní údržba.

Zpomalovací prahy se mají navrhovat tak, aby byly včas postřehnutelné jednak zajištěním dostatečného rozhledu před nimi, dále pak osazením svislých dopravních značek, barevným odlišením zejména povrchu ramp prahů od přilehlé pozemní komunikace, příp. doplněním vodorovného dopravního značení v retroreflexní úpravě. V místech integrovaných přechodů pro chodce se doporučuje doplnit dlouhé zpomalovací prahy vhodným osvětlením.

Parametry zpomalovacího prahu musí umožnit bezpečnou jízdu při přejezdu prahu se sníženým pohodlím řidiče a cestujících ve vozidle za předpokladu, že řidič dodrží nejvyšší dovolenou rychlost.
Zpomalovací práh nesmí tvořit neočekávanou překážku, je nutné na jeho existenci včas upozornit řidiče (vodorovným, případně svislým dopravním značením). Užití prahů jako zklidňujících prvků musí být realizováno tak, aby byly pro řidiče dobře a včas viditelné.

Zpomalovací práh by měl mít takové barevné provedení povrchu, aby opticky nesplýval s okolním povrchem komunikace. V případě dlouhých prahů ze zámkové dlažby se doporučuje červená barva dlažby pro rampy prahu. U všech stavebně provedených zpomalovacích prahů je třeba doplnit vodorovné dopravní značky upozorňující na umělou nerovnost na vozovce.

Dopravní značky zpomalovacích prahů se navrhují v souladu s TP 65, TP 133 a TP 169. Značky je nutné užít v takovém rozsahu a takovým způsobem, aby byla zaručena bezpečnost a plynulost provozu. Při volbě dopravních značek je třeba zohlednit včasnou viditelnost zpomalovacího prahu, jelikož se jedná o umělou nerovnost na vozovce.

Konstrukce zpomalovacích prahů musí umožňovat jízdu nejvyšší dovolenou rychlostí stanovenou obecnou, místní nebo přechodnou úpravou provozu na pozemních komunikacích pro všechna vozidla, která mají umožněn vjezd na zklidňovanou pozemní komunikaci nebo síť pozemních komunikací.
Konstrukční řešení dlouhých zpomalovacích prahů se odvozuje na základě konkrétního typu prahu. Hlavním parametrem ovlivňujícím rychlosti vozidel je sklon nájezdové rampy.

Maximální sklon nájezdových ramp dlouhých zpomalovacích prahů je 1:10. Sklon nájezdových ramp má největší vliv na rychlost vozidel, doporučené sklony jsou patrné z tab. 4 v závislosti na nejvyšší dovolené rychlosti

Tab. 4: Sklony nájezdové rampy v závislosti na nejvyšší dovolené rychlosti vozidel
Nejvyšší dovolená rychlost (km.h-1) Sklon nájezdové rampy*
20, 30 1:10 – 1:20
40 1:20 – 1:30
50 1:30 – 1:40

30. máj 2018

Papagenko

Myslím že tento spomalovac (prechod pre chodcov) je Nešťastné riešenie, nakoľko v budúcnosti bude zdrojom škaredej dopravnej nehody, preto by bolo lepšie ak by sa vybudoval vchod do škôlky so seredskej ulice, kde by si škôlka vybudovala vlastné parkovisko s elektronickou bránkou, do ktorej by mal vstup iba klient materskej škôlky. Vstup od dedinskej ulici by sa zatvoril. Týmto spôsobom sa odstránia veškeré problémy s parkovaním a prechodom cez cestu. A pevne verím , Že tento vybudovaný paškvil bude urýchlene zrušený! Ďakujem
31. máj 2018

Štefan

Papagenko, v čase opravy Dedinskej ulice to takto fungovalo a problém s parkovaním/vykladaním/pohybom detí sa len presunul na inú (možno frekeventovanejšiu) ulicu.
Problémom je skôr technické riešenie (a určite dlho trvajúca realizácia a dočasný stav) prechodu ako samotné umiestnenie.
Nie je reálne aby škôlka na svojom pozemku stavala parkovisko pre všetky autá koľko potrebuje a pokiaľ nie pre všetky, tak to nemá vôbec význam, pretože krátkodobo opäť budú stáť všade naokolo na ulici a potrebovať priechod pre chodcov, príp. zníženie rýchlosti v danom úseku, ale minimálne bude potrebná ohľaduplnosť vodičov tak ako aj teraz na Dedinskej.
Videl som viackrát ako tade niektorí ľudia jazdia, je to za hranicou normálneho spávania sa.
04. jún 2018

Lepšia Modranka

bolo realizované vodorovné dopravné značenie ....vďaka za to, zvýšený prah je teraz aspoň viditeľný.

Vzhľadom na chýbajúcu odpoveď samosprávy, nie je jasné, či je podnet doplnením vodorovného dopravného značenia považován za vyriešený ...alebo sú v pláne aj ďalšie úpravy a jedná sa iba o dočasné riešenie.

Existujúci stav je stále nevyhovujúci nakoľko:
- Sklon nájazdovej rampy je príliš veľký 1:3,5-1:5 , pôsobí ako prekážka, problém s prejazdom majú auta s nízkym podvozkom (viz. Detail hrany , po 3 týždňoch) , problém majú aj cyklisti ktoré vodorovné dopravné značenie smeruje do miesta, kde je u kanálu najväčší sklon, a pár ich už skončilo mimo vozovku v mieste začiatku prechodu pre chodcov. Pričom konštrukcia dlhého prahu musí umožňovať jazdu najvyšší povolenou rýchlosťou stanovenou v danom úseku pre všetky vozidla ktoré majú na danú komunikáciu vjazd povolený...Zvýšený prah je vzhľadom na príliš veľký sklon rampy hlučný – prudké dobržďovanie, rozbiehanie.

- Prechod pre chodcov je umiestnený v najširšom mieste – bývalej rozšírenine kvôli stredovému ostrovčeku – je tu znížená rozhľadová vzdialenosť smerom ku kostolu, cez zaparkované auta.

V záujmu bezpečnosti prevádzky ako aj komfortu bývania v lokalite je potrebné upraviť uhoľ nájazdovej rampy a tvar komunikácie (následne aj vodorovného dopravného značenia) .
09. jún 2018

Alexa

Neriešený podnet? To samospráve nestojíme ani len za to, aby zodpovedný napísal, aký je aktuálny stav. Ale očividne sú okadené chodníky dôležitejšie ako bezpečnosť chodcov.... to sme dopadli. Ďakujem samospráve za dlhodobú ignoráciu početných nedostatkov v Modranke.
10. jún 2018

Viera Krištofová

Bola stavba stavebného spomaľovacieho prahu riešená stavebným povolením špeciálneho stavebného úradu?
29. jún 2018

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň,
priechod pre chodcov na Dedinskej ulici bol budovaný s prvoradým cieľom zvýšiť bezpečnosť chodcov, najmä detí blízkej škôlky. Výsledkom je celkové upokojenie dopravnej situácie v tejto lokalite.
Spomaľovací prah/vyvýšený priechod pre chodcov bol vybudovaný na základe opakovanej požiadavky VMČ Modranka. ODaKS ako správca komunikácie prikročil k tejto úprave inkriminovaného úseku cesty na požiadanie škôlky a pre zvýšenie bezpečnosti detí. Priechod je riadne vyznačený a spomalenie pred ním indikuje aj vodorovné dopravné značenie. Bol odsúhlasený ODI OR PZ SR. Výška aj nájazdy sú prepočítané v zmysle platnej normy. Dopravní inžinieri z Okresného dopravného inšpektorátu v Trnave jeho realizáciu osobne skontrolovali a odsúhlasili ho.
Bližšie informácie o tejto stavbe boli občanom Modranky odkomunikované na verejnom stretnutí občanov, ktoré sa konalo vo štvrtok 21. júna 2018. Situáciu občanom vysvetlila Ing. Miroslava Zrebná, zastupujúca vedúca Odboru dopravy a komunálnych služieb.

Odbor dopravy a komunálnych služieb
30. jún 2018

Viera Krištofová

Bola stavba stavebného spomaľovacieho prahu riešená stavebným povolením špeciálneho stavebného úradu?
Občiansky servis MDaV SR <[email protected]> 8. decembra 2017, 13:46 Dobrý deň,
z predloženej e-mailovej komunikácie sme toho názoru, že pre zriadenie tohto konkrétneho spomaľovacieho prahu nestačilo povolenie cestného správneho orgánu na použitie dopravného značenia a dopravných zariadení, ale malo byť vydané povolenie podľa §16 cestného zákona špeciálnym stavebným úradom pre pozemné komunikácie. O tom ako majú tieto stavby vyzerať a aké podmienky spĺňať pojednáva predovšetkým stavebný zákon a jeho vykonávacie predpisy, STN a pre stavby ciest technické podmienky zverejnené na web stránke SSC http://www.ssc.sk/sk/technickepredpisy-rezortu.ssc.
S pozdravom
Odbor komunikácie

Diskusia

Pridajte obrázky
Prihlásený ako

Pridaním komentáru súhlasím s pravidlami používania