Zrušenie parkovacích miest na Hospodárskej ulici

Zodpovednosť za riešenie: Trnava

Vyriešený
meno
Ferdo 03. júna 2018

Pri rekonštrukcii chodníka na Hospodárskej ulici prišlo k zrušeniu 5 parkovacích miest pred budovovou Kocky kvôli malému pásu zelene. Obyvateľom bytovky Hospodárska 22-24 s 53 bytmi, ktorá už i tak nemá dostatok parkovacích miest oproti iným bytovkám, keďže časť z nich zaberá Kocka, sa touto pätinovou redukciou parkovacích miest výrazne zťažuje parkovanie a výjazd z bytovky na Hospodársku, keďže na mieste parkovacích miest má vyrásť zelený pás, ktorý bude sťažovať výhľad pri odbočení na Hospodársku ulicu.
Je rušenie parkovacích miest pri bytových domoch v súlade s parkovacou politikou mesta, podľa ktorej má byť 1 miesto na 1 byt (súčasný stav je približne 1 miesto na 3 byty)?
Ako mesto plánuje nahradiť týchto 5 parkovacích miest?
Je zrušenie parkovacích miest bez náhrady v súlade s ÚP?

04. jún 2018

Miro

Tiež by ma zaujímalo ako mesto usúdilo, že pre nás je lepši kus krička na tomto mieste ako 5 parkovacích miest. Hlavne že sme sa vyjadrovali v dotazníku, z ktorého vyšlo medzi najhoršími parkovanie a bez ohľadu na výsledky kludne zrušia 5 parkovacích miest.

Citujem zo záverečnej správy z prieskumu verejnej mienky k obnove vnútroblokov na Hospodárskej: "Medzi najväčšie problémy v tejto časti patrí jednoznačne parkovanie"

http://www.trnava.sk/userfiles/file/z%C3%A1vere%C4%8Dn%C3%A1%20spr%C3%A1va%20Hospod%C3%A1rska.pdf

Podla pána primátora, boli staré parkovacie miesta nelegálne, tak preto sa tam nemôžu vybudovať nové. To je riadny blud, parkovanie tam byt nemôže, ale zeleň áno? Ak to bolo nelegálne čo Vám bránilo ich zlegalizovať, keď je to pozemok mesta? Okrem iného nás pán primátor posiela parkovať na parkovisko cez cestu. Som zvedavý či on parkuje bicykel 300 metrov od domu a chodí ho ráno preparkovávať.

Zároveň ďalšim problémom na hospodárskej je, že len polovica zaparkovaných aut pred barákmi majú značku TT. Toto mesto nijak nerieši.

Poprosím, aby sa samospráva nevyjadrovala v znení, že parkovanie vyrieši Koncepcia rozvoja statickej dopravy. Túto výhovorku používate už par rokov a jedine čo vyriešila je zrušenie parkovacích miest pred kockou.
04. jún 2018

xxx

Ad1) "Tiež by ma zaujímalo ako mesto usúdilo, že pre nás je lepši kus krička na tomto mieste ako 5 parkovacích miest" - pre Vás možno nie, ale pre zvyšných 70.000 obyvateľov Trnavy možno áno. Problém s parkovaním majú všetky mestá vo svete. Ide o jednoduchú matematiku, keď je nemožné vzhľadom na počet bytov a predovšetkým veľkosti bytovej jednotky, vybudovanie adekvátnej parkovacej plochy. Ak má dom (bytovka) 600m2 a je v ňom 40 bytov, kde na jeden byt pripadajú 2 autá, nie je možné nájsť s ohľadom na veľkosť bytovky, resp. vnútrobloko toľko parkovacích miest. Vždy je to potom na úkor niečoho iného - napríklad inej, zmysluplnejšej vybavenosti.

Ad2) "Zároveň ďalšim problémom na hospodárskej je, že len polovica zaparkovaných aut pred barákmi majú značku TT." - Je úplne irelevantné, aké majú autá značky. Autá s cudzími značkami môžu byť majiteľov mimotrnavských firiem, prípadne ich zamestnancov, ktorí bývajú v Trnave.
04. jún 2018

Miro

1. to že majú všetky mesta na svete problém s parkovaním, musí mat povinne aj Trnava a rusiť existujúce? Zeleň tam nebola desiatky rokov, oproti je park, popri vnutroblokova zeleň. 20 metrov živého plotu je pre 70 000 taký dôležitý?

2. bývam na hospodárskej a za tie roky vidím, že problém sú podnájomníci s viacerými autami na byt. A neviem prečo by to malo byt irelevantne, kedže je tam značka zákaz viazdu okrem dopravnej obsluhy. Prečo by tam mali parkovať firemne auta?
04. jún 2018

xxx

Ad1) Ide aj o vizuálnu, estetickú stránku veci. Lepší pohľad je na zeleň, ako na ledabolo odparkované autá.

Ad2) Nerozumiem aký je rozdiel medzi tým, či je auto písané na firmu, alebo na fyzickú osobu -nepodnikateľa. Ak budete vlastniť firmu, ktorá bude sídliť v inom meste, prípadne budete zamestnancom takej firmy, nemáte právo zastaviť na parkovisku pred vlastným bytom? V oboch prípadoch je to vaše auto, resp. máte ho vy, ako občan Trnavy, v užívaní. Preto je nepodstatné, či má trnvavskú značku, alebo bratislavskú.
04. jún 2018

Miro

1. ak sa vybuduje parkovisko nebude to snad ledabolo, takze vsade zrusime parkovacie miesta aby ste sa mohli pocas cesti pozriet na zelen, hlavne pred Vasim barakom

2. bode dva som hlavne poukazal na podnajomnikov, a ano nebol by to problem keby majitelia okrem svojho firemneho neprakovali pred barakom aj svoje osobne auto
04. jún 2018

Obcan

Ad 1) ...zelene je tu viac než dosť, to že sa rušia parkovacie miesta v nedostatkových častiach je nezvládnutie parkovacej politiky, navyše, keď vám primátor povie, aby ste ako matka s nechodiacim dieťaťom išli parkovať o cca 250m ďalej na spoplatnené parkovisko, pričom predtým argumentuje tým, že parkovacie miesta nenafúkne v TT (keď zruší miesta aj v ďalších častiach Hospodárskej postupne, to spoplatnené parkovisko nafúkne, keď tam všetkých pošle?) je nezvládnutie komunikácie s občanom a hlavne parkovacej politiky...fotiť sa v Kalvárii s kríkmi je pekná vec, ale nie jediná, ktorú treba riešiť. Verte mi, rada vidím zeleň a preferujem bicykel, ale tiež by som ako platca mestu rada zaparkovala pod činžiakom, keď potrebujem. Kľudne tam mohli aspoň zatiaľ dať zákaz vjazdu/parkovania pre ľudí bez trvalého pobytu v TT v určitých hodinách...na chvíľu by sa aspoň situácia riešila.

ad 2) problém firemných áut, resp. aj rodín s dvomi autami je ten, že keď mám ja 1 auto, prečo by ma malo blokovať druhé auto niekoho iného, tam kde by som mohla parkovať? Predsa ak mám druhé auto ako ,,nadštandart´´ nech si za jeho parkovanie aj platí navyše...Som za politiku 1 auto=1byt. Ak je firemné, nech parkuje vo firme. Toto je len zbavovanie sa nákladov za parkovanie firemných áut zo strany firiem. Dám zamestnancovi auto a nech si parkuje pod svojim činžiakom a hotovo. Prečo, by rodiny s 1 autom mali toto trpieť?

Ďakujem.
04. jún 2018

xxx

Ad1) Pani Občanka, koľko parkovacích miest pribudlo za uplynulých dvadsať rokov? Kto rozpredal pozemky v centre miest, na ktorých boli parkoviská, navyše hlboko pod cenou? Spomínať, že sa primátor fotí pri manuálnej práci v službách mesta je naozaj nonsens. Obzvlášť ak to dáme do kontrastu, pri akých príležitostiach a s kým! sa fotili primátori, ktorí tam sedeli predtým...

Ad2) sa z časti týka bodu prvého, pretože za najlepšie riešenie naozaj vidím parkovaciu politiku, ktorá by jasne určila vzťah medzi parkovacím miestom a konkrétnym jeho nájomcom. A kľudne to nemusí byť automatické právo vlastníkov bytov k parkovaciame miestu, ale by si ho každý jeden vlastník (nájomca) kupoval (prenajímal). Ceny by sa mohli vypočítavať na základe koeficientu vyťaženosti parkoviska, jeho veľkosti a dopytu po parkovacích miestach. Teda tam, kde je väčšie a menej obsadené parkovisko by ľudia platili menej, ako tam, kde je tomu opačne. Rovnako by sa menila cena za druhé, tretia a ďaľšie autá v rodine.
04. jún 2018

kolombo

Pani Občanka a čo že Vás niekto posiela ísť parkovať 205 metrov?Ja parkujem veľakrát aj 300-400 metrov od svojho domu!A mám tiež dve deti!!!Podľa toho čo chápem,tak tie miesta ani nemohli zlegalizovať na parkovanie,keďže by nesplnili normu.Ale zbytočne sa budeme dohadovať,počkajme si na odpoveď.
04. jún 2018

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň,
momentálne rekonštruovaný chodník na Hospodárskej ulci bude spoločný pre peších aj cyklistov, preto je realizovaný v šírke 3 metre. Z toho dôvodu bolo nutné upraviť jeho šírkové parametre aj pred „Kockou“. Pôvodný záliv nebol určený a ani neslúžil oficiálne na trvalé parkovanie, keďže na celej ulici je parkovanie riešené na vyhradených parkovacích plochách na pridružených pruhoch.
Viac o práve realizovanej rekonštrukcii chodníka sa dočítate na stránke samosprávy mesta Trnava: http://www.trnava.sk/sk/aktualita/novy-dlazdeny-chodnik-na-hospodarskej-bude-pre-mesto-vhodnejsi-aj-z-ekologickeho-hladiska

Odbor dopravy a komunálnych služieb
04. jún 2018

Obcan

Vážený xxx, na začiatok, nemám nič proti primátorovi ako takému, urobilo sa veľa, avšak v niektorých oblastiach zasa nič.
...na margo fotenia sa - áno budem spomínať, že sa primátor fotí pri zeleni v službách mesta, najmä ak to používa ako platenú propagáciu na FB, s tým musí predsa počítať, nie sme v totalite. Už viacerí sa nestotožňujú s tým, že nerieši iné, dôležitejšie veci (ja tiež čistím naše predzáhradky a nefotím a nepropagujem sa, keď už porovnávame činnosti). Ale chápem, je pred voľbami... Pozývam ho sa odfotiť pred tie zrušené parkovacie miesta a spropagovať to tiež...
Nespomínajme, čo bolo v ďalekej minulosti, to už žiaľ nevyriešime...treba riešiť aktuálne veci a veci do budúcnosti, hlavne konštruktívne. Zatiaľ som ani od primátora nedostala odpoveď, či už je hotová parkovacia politika/koncepcia pre TT (podľa jeho slov je stále v riešení...už 4 roky!!! a zrejme bude aj ďalšie, len aby na tom tiež nestroskotal, tak ako predošlé vedenie).
Z mojej strany všetko, som zvedavá ako vec dopadne.

Parkovanie - nevidím riešenie vo Vašom návrhu, aj keď chválim....opäť znevýhodní mňa ako platcu poplatkov mestu, navyše nie všetci sme rovnako zarábajúci a opäť by trpeli týmto opatrením nižšie príjmoví ľudia. Ďalšia vec je, že spoplatnením parkovania ako navrhujete, nám klesne cena bytu, keďže to bude znamenať ďalšie náklady. Preto som za zvýhodnenie obyvateľov s trvalým pobytom.

Kolombo:
Nemohli zlegalizovať, avšak mohli hľadať iné riešenia/náhrady (nič mi na túto tému primátor nenapísal...). Úprimne mi je ľúto, že musíte takto dochádzať, ja sa s tým snažím aspoň niečo robiť, nie len kritizovať.
05. jún 2018

Roman

Dobrý deň,

Bývam v danej lokalite a viem, že parkovacích miest je tu naozaj málo....a sú tu problémy, ktoré popisuje správne "Obcan". Ale na tomto konkrétnom mieste z podnetu naozaj parkovacie miesta nemali nikdy ani vzniknúť(mesto ich nikdy nemalo tolerovať, malo sa tam pokutovať...veď je tam aj na začiatku pri križovatke zo Študentskou ulicou osadaná značka zákaz zastavenia) Vnikali tam kolízne situácie, chýbala tam izolačná zeleň, bol tam prach a špina. Je dobré, že sa zrušili.

Súhlasím, že naozaj treba v tejto lokalite zaviesť rezidenčné parkovanie s princípom 1 byt = 1 bezplatné rezidenčné parkovacie miesto. Tiež nerozumiem, prečo zavedenie rezidenčnej parkovacej politiky trvá tak dlho, veď analýza prebehla už v roku 2015 a výsledný dokument bol zverejnený v v 06/2016
http://www.trnava.sk/userfiles/file/OfficialDocument/TT%20-%20parkovanie%20MZ%202016_06_28.pdf

Odvtedy sa nič výrazné nedeje(aspoň o tom mesto neinformuje), ešte aj plánované pilotné zavedenie v časti "Podjavorinská" od roka 2018 sa odkladá.

Tomuto by sa malo podľa mňa na meste venovať najväčšiu pozornosť.

Roman
05. jún 2018

kolombo

Občanka primátor si môže dať na FB čokoľvek.Čo sú to dôležitejšie veci,ktoré akože primátor nerieši?To rezidenčné parkovanie stopli naposledy KDH-hlavne pán Mráz.Prvé čo sa malo začať je Podjavorínska.Ale pokiaľ ja viem,tak by to malo ísť na najbližšie zastupiteľstvo.Bude záležať len na poslancov.Určite ale nebude mať nikto vyhradené parkovacie miesta.To znamená,že keď sa zaplní pred činžiakmi parkovisko,tak auto musí dať na ďalšie parkovisko.Áno niekedy bude voľné aj to čo je 300 metrov.Pokiaľ ja chápem akú chce parkovaciu politiku mesto zaviesť,tak je to spoplatniť ľudí čo majú viac áut na jeden byt.Povedzme je rodina čo má aj štyri autá.Jedno dostane zadarmo a za ďalšie budú platiť.
06. jún 2018

Ferdo

Ako zadávateľ podnetu musím konštatovať, že podnet nie je vybavený.

V prvom rade je pre mňa prekvapením, že daný chodník má slúžiť ako spoločný chodník pre cyklistov a chodcov. Otázne je prečo ste túto skutočnosť zamlčali vo vami napísanom článku a neinformovali ste o tom vopred občanov. V roku 2017 prebehlo stretnutie s občanmi ohľadom Hospodárskej ulice a tam takáto požiadavka na cyklochodník nikdy nezaznela. Na druhej strane Trnávky je už súbežný cyklochodník, vzdialený tak cca 30 m. To bol asi dôvod, prečo nikomu cyklochodník na Hospodárskej ulici nechýbal.

V druhom rade, ak sa robí spoločný chodník a cyklochodník a nie je tam veľká intenzita chodcov a cyklistov (úmyselne som si včera urobil prieskum a táto intenzita tam nie je dosahovaná), tak je povolená šírka takéhoto chodníka 2 m (v stiesnených podmienkach stačí i 1,75 m) - stačí si naštudovať príslušné predpisy ( http://www.ssc.sk/files/documents/technicke-predpisy/tp2014/tp_07_2014.pdf ).

Odpoveď, že šírkové parametre neumožňovali vybudovať parkovacie miesta tak nie je pravdivý.

Podnet nepovažujem za vybavený aj preto, že som neboli vybavené aj ďalšie otázky, ktoré som zadal.

Navyše nie je ani pravda, čo tu uvádzajú viacerí, že dané parkovacie miesta neboli legálne a policajti mohli parkovanie pred Kockou pokutovať. Policajti parkovanie na daných miestach nepokutovali z dôvodu, že parkovanie bolo v súlade so zákonom. Zákaz zastavenia platí iba od križovatky so Študentskou ulicou po križovatku s vjazdom pred blok Hospodárska 26-28 (mimochodom, preto je pri Kocke opätovne značka hlavná cesta, inak by mali prednosť autá vychádzajúce z ulice pred Hospodárskou 22-25).

Z prieskumu verejnej mienky z roku 2017 na Hospodárskej ulici vyplynul záver, že tam, kde je to možné, treba vhodne rozšíriť parkovacie plochy o pár miest na parkovanie. Uspokojím sa aj s odpoveďou, že rozhodli ste sa ísť proti záverom tohto prieskumu. Len to treba povedať priamo a nevymýšľať nepravdivé výhovorky...
06. jún 2018

Fredy

To, že obyvatelia sú citliví na zrušenie doteraz využívaných parkovacích miest (aj keď nevhodných, nelegálnych) v blízkosti ich bydliska je ľudsky pochopiteľné.

Viac svetla do problematiky parkovania môže priniesť oboznámenie sa s dostupnými materiálmi v časti „Strategické dokumenty“ na stránke mesta, podľa ktorých priestor zhruba vymedzený ulicami Hospodárska, Študentská, Hodžova a Sládkovičova má označenie „sektor Z4“. Obsahuje cca 351 bytov, 130 riadnych, normy spĺňajúcich parkovacích miest a 45 normy nespĺňajúcich tzv. „ostatných“ parkovacích miest plus ešte 18 garáží.
Pri priradení 1 parkovacie miesto na 1 byt chýba cca 158 parkovacích miest.

Prax ukazuje, že neďaleké parkovisko pri Trnávke večer nebýva zaplnené, z toho vyplýva, že nezanedbateľná časť majiteľov/obyvateľov bytov auto nevlastní, alebo ho tu neparkuje.

Rezidenčné parkovanie vytlačí autá (nemajiteľov bytov) do najbližšej „nerezidenčnej“ lokality. Z legislatívnych dôvodov môžu byť na rezidenčné parkovanie použité iba riadne vyznačené parkovacie miesta a tie zase musia spĺňať platné normy. Takých je tu zatiaľ 130 na 351 bytov.
Materiál navrhuje dobudovanie cca 20 parkovacích miest v dotyku bytových domov, zavedenie rezid. parkovania aj na Hodžovej ulici (cca 29 miest) a dostupovú vzdialenosť cca 300 a 500m pre väčšie parkoviská.

To sú fakty, z ktorých vyplýva, že to parkovisko pri Trnávke po zavedení rezidenčného parkovania nebude až tak ďaleko. Rezidenčné parkovanie neznamená pre rezidenta nárok na voľné parkovacie miesto, ale možnosť v lokalite bez ďaľšieho poplatku zaparkovať, ak vodič-rezident nájde voľné riadne vyznačené parkovacie miesto. Zaparkuje ten, kto skôr príde.

Parkovisko pri Trnávke je „v ohrození“ , ak by sa rozširovala Hospodárska pre BUS pruh/pruhy, hrozí mu redukcia počtu parkovacích miest.
06. jún 2018

kolombo

Urobil som si prieskum spoločného chodníka...Ferdo to si tam bol celý deň?Aspoň od 6 hod. do 22:00 hod.??
06. jún 2018

Fredy

to Ferdo
Argumentácia ohľadne obmedzenia zákazu zastavenia iba po vjazd pred blok Hospodárska 26-28 je na vode, treba si ujasniť, čo je križovatka a čo vjazd/výjazd na/z miesta ležiaceho mimo cesty a aké to má dôsledky.
06. jún 2018

Ferdo

to Fredy:
- tiež som to nevedl, info mám od policajtov, pred rekonštrukciou tam bol prechod na úrovni cesty a nejde o miesto mimo cesty, nakoľko ide o komunikáciu spájajúcu sa s komunikáciou vedúcou poza činžiakov a preto to nemožno kvalifikovať ako vzajd, resp. výjazd na miesto mimo cesty
- to bol aj dôvod, prečo sa tam osadila táto značka označujúca hlavnú cestu: https://www.google.com/maps/@48.3748181,17.5828041,3a,21.8y,199.48h,92.3t/data=!3m6!1e1!3m4!1sMPWKu80s2nnVHeMGwtXXSw!2e0!7i13312!8i6656

Diskusia

Pridajte obrázky
Prihlásený ako

Pridaním komentáru súhlasím s pravidlami používania