Ulica Andreja Hlinku-MHD-technické problémy

Zodpovednosť za riešenie: Trnava

Neriešený
meno
Erik 03. júla 2019

Anketa o spokojnosti cestujúcich s kapacitou vozidiel súčasného vozového parku prebehla po ich nákupe. V tejto ankete až 82% hlasujúcich uznalo, že v určitých špičkách by priali kapacitnejšie vozidlá, odpovedalo 1296 respondentov. Trnava hľadá dodávateľa verejnej dopravy, avšak počíta len s krátkymi autobusmi v max. dĺžke približne 12 metrov. Bolo by možné doplniť nosné linky kapacitnejšími, tzv. kĺbovými, 18-metrovými vozidlami s wi-fi v pracovných dňoch v ranných a poobedných špičkách? Takéto autobusy premávali Trnavou v minulom desaťročí. Na obrázku je uvedené vozidlo Karosa B 741, ktoré bolo vyradené r. 2007 - 2008. Autobus na fotke je na ulici J. Bottu. Takýto krok by zvýšil spokojnosť cestujúcich, len 18% cestujúcich je spokojných s MHD.

07. júl 2019

Lukáš Straka

Len si porovnajme aký bol pokles cestujúcich od daných rokov - na niektorých spojoch by sme prijali určite kĺbak, ale už sa nevozí toľko ľudí čo kedysi... Teraz sa kĺbový autobus využije na pár spojoch ráno a tým to skončí. Pre dopravcu zbytočný náklad na PHM pre taký autobus a ešte vzhľadom na rozrastajúcu sa Trnavu a problémy s dopravou ktoré nikto nerieši (zastávky, parkovanie po zastávkach s osobnými automobilmi - pár vymenovaných problémov v veľkej kopy ďalších).

Údaje zo stránky imhd.sk neberiem ako vysoko relevantné, keďže tam môže byť zapojených len pár percent z obyvateľov (nie každý z nich má prístup k internetu samozrejme že, alebo niektorí ani tento web nepoznajú). Ohrádzať sa nimi nie je moc terno teda.
07. júl 2019

Erik

Stránka imhd.sk patrí k jedným z najčastejšie navštevovaných na Slovensku, preto si myslím, že údaje z nej sú dosť relevantné. Navyše niektoré ankety majú vysoký počet hlasujúcich, anketa o kapacitnejších autobusoch má vyše 1000 respondentov a anketa o spokojnosti MHD vyše 2000, čo sú vysoké čísla pre jedno 63-tisícové mesto. Pre porovnanie, predvolebné prieskumy sú vypracovávané na reprezentatívnej vzorke približne 1000 obyvateľov(niekedy menej) a celkom presne demonštrujú správanie približne 3 miliónov voličov. Pokiaľ Trnava robí nejaký prieskum, tiež sa spolieha na internetové stránky, momentálne prebieha dotazník pre hackathon polikliniky, pri ktorom veľa Trnavčanov neodovzdá svoj názor a naopak jeden človek môže z jedného zariadenia odovzdať viac hlasov, pričom na imhd.sk sa toto stať nemôže.

Skvelým porovnaním je aj dotazník k projektu Intensify. S prosbou o jeho vyplnenie boli priamo oslovení zamestnanci mestského a krajského úradu aj riaditelia základných a stredných škôl, ktorí dotazník posunuli pedagógom a študentom v rámci hodín informatiky. Hromadne ho vypĺňali aj študenti Univerzity sv. Cyrila a Metoda, ktorá je jedným z partnerov projektu Intensify. Elektronický dotazník bol propagovaný a zverejnený online na webstránke a facebookovom profile Mesta Trnavy a aj napriek tomu odpovedalo menej respondentov k dotazníku, než k vyššie spomínaným anketám z imhd.sk, ktoré si Trnavčania dobrovoľne bez propagácie a toľkého zapojenia ľudí našli a odovzdali svoj hlas.

Trnavská MHD má veľké problémy a práve preto som pridal viac ako 10 podnetov na zlepšenie a plánujem postupne pridať ďalšie. Ak budú podnety vyriešené, tak počet cestujúcich sa rapídne zvýši a nebolo by dobré, ak by boli cestujúci odradení od MHD len krátkymi autobusmi.

Ešte pre porovnanie: aj napriek klesajúcim obyvateľom Trnavy, mesto stále rastie. Podľa najnovšieho prieskumu do Trnavy dennodenne dochádza vyše 27 000 ľudí, ak si toto číslo prirátaš k počtu obyvateľom, dostaneš, že denne je v Trnave vyše 90 000 ľudí. So zavedením spoplatnenia parkoviska pri stanici a spustenia rezidentného parkovania budú ľudia, dochádzajúci autom na stanicu, vyhľadávať viac MHD a autom dochádzajúci ľudia, parkujúc v zóne rezidentov, budú odkázaní na MHD.
07. júl 2019

Peterko

Veľmi pochybujem, že nákup veľkokapacitných vozidiel, alebo posunutie nejakej zastávky, zvýši počet cestujúcich v MHD. Ludia si zvykli na pohodlie svojho auta, taká je doba. MHD je väčšinou pre seniorov,ŤZP a ŤZP-S a študentov. Chápem, že každý hlasujúci v nejakej ankete chce pre seba to najlepšie,ja by som bol taký istý-klimatizácia,občerstvenie,zastávky každých 100 metrov,atď., len aby ma to nič nestálo.
07. júl 2019

Erik

Z osobnej skúsenosti viem, že mňa, počas stredoškolských dní, neodradila od MHD zastávka približne 2 min od bydliska a školy, ale zbytočne pomalá cesta a málo kapacitné vozdilá. Iba raz, počas celej strednej, som využil MHD a aj to mi privrelo školskú kabelu medzi dvere, pretože nebolo miesta ani na státie. Pokiaľ chceme, aby ľudia chodili do práce a z práce ekologickejšie, tak sa musia pomestiť vo vozidlách MHD.
08. júl 2019

Lukáš Straka

Toľko ku teórii ale vráťme sa aj do praxe. Slušné poznatky

Obstarávacia cena nového kĺbového autobusu je o niečo vyššia ako cena krátkeho autobusu to je samozrejmé. Lenže, obslúži to tie dva, tri možno štyri špičkové spoje a potom čo s ním?

Veci s minulosťou sa porovnať nedajú už len z toho titulu, že nebolo toľko osobných automobilov, kde sú tie časy keď chodila narvaná 11tka na Družbu, na Polikliniku a iné jej podobné linky... To je už v nedohľadne, zažil som to aj v tej dobe a vidím to aj teraz z iného uhla než bežný pozorovateľ.

Daktoré veci klobúk dolu, ale niektoré už sú moc prefantazírované z môjho pohľadu. Pracujem v doprave a viem že nič sa nedá urobiť len tak lusknutím prsta, o niektoré zastávky sa bojovalo koľko a až teraz sa niektoré problémy riešili... Po veľmi dlhej dobe. Ale palec hore za daktoré podnety a dúfam že sa ku niektorým dostanú aj pozitívne odpovede a nápravy.

Najväčším problémom bola aj samotná optimalizácia jednou nemenovanou BA firmou, ktorá si myslela že našli perpetum mobile a jedine čo v Trnave dokázali je humbuk, ktorý po nich musel niekto pekne dlhú dobu opravovať.
08. júl 2019

Peto

Peterko, ad posunutie zastávky - keď som býval na Tehelnej, mal som to 5 minút na najbližšiu zastávku na Clementisovu alebo Spacinsku. Mhd som teda využil veľmi málo, lebo uz ťa diaľka má odradila. Asi som nebol sám, keďže vznikla konečne zastávka Hlboká ;) Teraz mám zas zastávku pod nosom, ale autobusy minimum :-/
08. júl 2019

Erik

Ďakujem Lucas. Pridal som 14 podnetov, vrátane tohto, a neočakávam, že sa vyriešia z noci na deň, ale očakávam, že ich niekto v priebehu najbližších rokov bude riešiť. Niektoré možno spraviť v priebehu dní(zakomponovanie neobsluhovanej zastávky do trasovania), iné si vyžadujú čas a ten si práve kĺbové autobusy vyžadujú, a ich použitie by bolo vhodné až po reformách MHD.

Spoplatnenie parkoviska pri stanici bude motivácia pre ľudí využiť MHD, dochádzajúcich autom ovplyvní rezidentné parkovanie, integrácia TTSK s BSK, na ktorej sa pracuje, bude posun vpred a počet cestujúcich sa zvýši, buspruh na Hospodárskej a na Rybníkovej zvýši príťažlivosť MHD, a tým aj počet cestujúcich, rekonštrukcia Zeleného kríčka zvýši príťažlivosť MHD. PUMM určite odporučí nejaké kroky smerom dopredu k MHD. Prognóza na počet obyvateľov v roku 2030, kedy bude mnoho developerských projektov dokončených, je vyše 80 000, čím sa Trnava dostane na úroveň Žiliny. Počet dochádzajúcich obyvateľov do mesta je vyše 27 000. Treba pochopiť, že sa sem s toľkými autami nezmestíme.

Vyššie som spomenul zopár vecí, ktoré v budúcnosti zvýšia počet cestujúcich, a kedže v ranných a poobedných špičkách je niekedy stav na nosných linkách neúnosný už teraz(82% hlasujúcich by prialo kĺbový autobus), tak si myslím, že je správny čas minimálne o tom diskutovať.

Pokiaľ sa zrealizujú podnety, ktoré som dával a ktoré dávali aj iný, tak sa taktiež zvýši počet cestujúcich. Samozrejme, že kĺbový autobus by mal prísť až na konci reforiem MHD.

Áno, tá optimalizácia moc nepomohla, avšak verím, že v najbližších rokoch príde k zmenám, kedže skoro každý Trnavčan má s tým problém.
08. júl 2019

Erik

Presne tak 5ulo, problém s dostupnosťou MHD je hrozný v niektorých častiach mesta. Osobne nechápem, prečo viac spojov nechodí cez Hlbokú, veď je rovnako dlhá ako Hospodárska a na rozdiel od Hospodárskej je v každom smere dvojprúdová. A navyše pri Hlbokej sa nachádza veľa významných bodov - City Arena, TTSK, Daňový úrad, poliklinika, amfiteáter, prístup do centra, Severovýchodná veža hradieb, obytné jednotky atď. Bola by to skvelá ulica pre prestupové body, pretože je v širšom centre.
08. júl 2019

Erik

Lucas301, podnety, ktoré som dával a ktoré sa ti nezdajú, tak pridaj svoj komentár, ak chceš, aby sme mohli diskutovať, dosť ma zaujímajú tvoje skúsenosti z dopravy. Všetky podnety som dával s cieľom zlepšiť naše mesto.

Diskusia

Pridajte obrázky
Prihlásený ako

Pridaním komentáru súhlasím s pravidlami používania