Juraja Fándlyho-riešenie rekonštrukcie križovatky

Zodpovednosť za riešenie: Žilina

Uzavretý
meno
Jakub Kypus 17. apríla 2020

Dobrý deň, ako mladý človek, architekt, občan Žiliny, ktorý lokalitu dobre pozná píšem s rozčarovaním túto správu. Prečo ? Mesto deklaruje, že chce byť moderné mesto 21. storočia, uprednostňovať alternatívnu dopravu nie IAD, byť zeleným a zdravým mestom. Ako je prosím Vás možné, keď pri rekonštrukcií križovatky Komenského-fándlyho nie je ani náznak snahy riešiť chodcov, cyklistov a samozrejme aj zeleň ale rieši sa len automobilová doprava v centre mesta pridávaním pruhov čo je dávno prekonaná dogma z čias 60. rokov 20 st. . O to je to smutnejšie, že ide o frekventovanú križovatku aj pre chodcov, deti, starých ľudí ,... Zrýchlenie MHD bude zanedbateľné. Čas na prejdenie prechodu dlhší = spomalenie križovatky, nebezpečnejší prechod. :( Prikladám možné riešenia, zodpovedajúce 21. storočiu.

17. apríl 2020

Matúš 👍

Plne sa stotožňujem s myšlienkou v podnete.
17. apríl 2020

Martin

Podľa tohto materiálu mali byť stromy z ul. Komenského presadené:
http://www.zilina.sk/dokumenty/UradneOznamy_20200221150556.pdf

Bolo by dobré preveriť, kde sa teraz nachádzajú a ako sa im darí. Zaujímavou je tiež informácia o minimálnej šírke chodníka 1,75 metra. Osobne toto za až taký veľký problém nepovažujem. Podobných užších miest je mnoho, aj o križovatku ďalej:
https://goo.gl/maps/B7TaLQ9ukhdQNwHh9


Napadá mi ešte jedno riešenie, ktoré by sa obišlo bez súčasných stavebných úprav, ale na to je už teraz neskoro. Na križovatke boli pred pár desaťročiami vybudované semafory, aby zvýšili bezpečnosť chodcov (zo škôl). Preto bola signalizácia v prevádzke iba v niekoľkohodinových blokoch ráno a poobede a na prázdniny sa často vypínala. K dopravným problémom dochádzalo práve v časoch, kedy bola spustená. Zmeny v signálnych plánoch situáciu zlepšili, ale nevyriešili. Pokiaľ bola križovatka vypnutá (pokazená), k zápcham takmer vôbec nedochádzalo. Išlo to však na úkor bezpečnosti chodcov. Z toho mi vyplynulo toto riešenie: Signalizácia mohla byť istý čas (napríklad minútu) v režime blikajúcej oranžovej, počas ktorej by prechádzali autá a chodci stáli. Potom by autám na všetkých smeroch nabehla červená a chodci by dostali naraz zelenú na všetky strany, pričom by mohli prechádzať aj do kríža. Za 20 sekúnd by boli všetci chodci "vybavení" a opäť by sa opakovala blikajúca oranžová.


O rekonštrukcii sa hovorilo už dlhé roky, keďže to bola posledná svetelná križovatka bez jediného odbočovacieho pruhu. Veľmi som teda zvedavý na finálny stav. Predpokladám, že sa na križovatku už nevrátia predsadené stop-čiary pre cyklistov. Rovnako očakávam, že križovatka bude v prevádzke celodenne, čo paradoxne spomalí MHD oproti predchádzajúcemu stavu a rovnako zníži aj plynulosť IAD => viac exhalátov. O časových stratách chodcov ani nehovoriac, a to zvlášť, ak bude spustená aj cez víkend.
20. apríl 2020

Martin

Predsadene stopciary pre cyklistov by maly byt aj v novej krizovatke v pruhoch v smere cyklotrasy H1, teda priblizne tak ako boli.
21. apríl 2020

Jakub Kypus

Len ešte doplnenie o článok. Aj keď sa v ňom hovorí najviac o bratislave ale odkaz je jasný. Svet myslí na to čo je teraz a čo bude potom. Ako sa budú ľudia prepravovať po korone ? Vyspelé krajiny peši, na bicykli a Slovensko zase len autami. Dôvod je jasný, chýbajúca infraštruktúra. https://www.yimba.sk/clanky/koronavirus-ako-prilezitost-zacnite-robit-docasne-cyklotrasy?fbclid=IwAR1NG5MPfiZWIOx_u8ImjDS-IIa9yX9M699EJioi73XurzzGAKeKQ3IHqAQ
24. apríl 2020

Tomas

Žiaľ, ako stavebný inžinier (dopravné stavby) a Žilinčan od narodenia mi je ľúto, ako dopadla táto križovatka. Nehovoriac o kvalite vykonávaných prác (doteraz vo finále to snáď bude lepšie) a celkovom dojme tejto stavby (nie zapríčinením projektanta ten pravdepodobne spravil, čo musel spraviť). Tak ako píše pán Kypus tento priestor mal byť upravený úplne opačne a súhlasím. Pre IAD sme len zlepšili jej príliv smerom do centra a to možno len na nijaký čas a efekt sa do pár rokov stratí.
24. apríl 2020

Jakub Kypus

Podľa informácií z mesta je táto križovatka rekonštruovaná ako vyvolaná investícia (platí investor) z dôvodu, že podľa noriem nevyšlo dopravnokapacitne posúdenie pre novú výstavbu bytového komplexu na suvorovovej ulici. Tzv. Posudzovanie áut na prvom mieste, iná doprava ma smolu. Niekto povie, že sa tam nemalo stavať, nemá sa zahustovat alebo keby sa takáto rekonštrukcia neudiala tak by doprava skolabovala. Dovolím si tvrdiť, že ani jeden takýto názor nie je správny. Pravý dôvod prečo nevyšiel normou stanovený údaj z dopravnokapacitneho posúdenia je ten, že ta norma ako aj mnoho ďalších, hlavne vo výstavbe a doprave je neaktuálna, zastaraná a ako sa ukazuje pri tejto križovatke aj nebezpečná. Logika je jasná. Čím viac ciest a parkovísk tým viac áut. Čím viac chodníkov a cyklotras tým viac zdravých ľudí, lepšie životné prostredie a nakoniec aj väčšia kapacita ulíc. Norma nie je sväté písmo ale ma mat len odporúčaci charakter. Bohužiaľ na Slovensku sa cez normu nemôže ísť aj keď zdravý rozum káže inak. Jediny, aj keď maly svetlý moment tohoto fiaska a katastrofy je, že aspoň pár ľudí na meste sa snaží robiť svoju prácu aj cez prekážky a dokázali do projektu zapracovať existujúcu cyklocestu aj s predsadenymi boxami v križovatke. Dúfam, že do budúcna bude možné využiť túto nepodarenú prestavbu na plnohodnotnú zmenu v organizácií dopravy.
30. apríl 2020

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň, ďakujeme za podnet, ktorý sme poslali zodpovedným osobám na riešenie. Mesto Žilina.
Kto? Odbor riadenia projektov a investícií, Odbor správy verejného priestranstva a životného prostredia, MsÚ Žilina

Mgr. Andrea Bialoňová, odbor komunikácie a vzťahov s verejnosťou, MsÚ Žilina
26. jún 2020

Matúš 👍

Výsadba stromov má už vlastný podnet, taktiež aj nekvalitne spravená vozovka. Tým pádom tento podnet rieši asi už len koncepčnosť riešenia a zamyslenie sa nad budúcimi rekonštrukciami. Podľa článku na webe budú stromy opäť vysadené a vrátia sa aj predsadené cykloboxy a cyklokoridor.
16. september 2020

Jakub Kypus

Pekne nanovo vyasfaltovat a už len čakať kedy tam niekoho zabije. Good job mesto Žilina. Budovanie mesta pre alternatívnu dopravu, slabších a zraniteľnejších na slovenský spôsob.
17. september 2020

Martin

momentalne prebieha frezovanie
17. september 2020

Odkazprestarostu.sk

Dobrý deň,
prosíme používateľov, aby nepridávali fotografie bez zamazania tvárí ľudí. Fotografia bola upravená.

S pozdravom
administrátor Odkazu pre starostu pre Žilinu
03. október 2020

Roman Šimo

Križovatka bola opäť zrekonštruovaná. Samozrejme s nedostatkami. Dnes bola aj "pokrstená" dopravnou nehodou trolejbusu a osobného vozidla. Možno táto udalosť vznikla aj vďaka horšiemu rozhľadu na prichádzajúce autá od Hlinskej ulice z dôvodu stromoradia. Aspoň z pohľadu chodca pri prechádzaní je to vážny problém. Pohľad vodiča nemám zatiaľ tak zanalizovany.
02. február 2021

Roman Šimo

Zatiaľ bez vyjadrenia Mestského úradu.
03. február 2021

Odkazprestarostu.sk

Dobrý deň,
podnet sme opäť poslali samospráve.

S pozdravom
administrátor Odkazu pre starostu pre Žilinu
15. apríl 2021

Roman Šimo

Pravdepodobne stromy budú čoskoro na ul. J. Fándlyho nahradené.
15. apríl 2021

Matúš 👍

Bodaj by aj parkové obrubníky dali okolo.
22. apríl 2021

Roman Šimo

Aktuálny stav na ulici J. Fándlyho.
25. máj 2022

Roman Šimo

Ako ďalej tento podnet...?
28. máj 2022

Odkazprestarostu.sk

Dobrý deň,
podnet sme opäť preposlali samospráve s prosbou o vyjadrenie.

S pozdravom
administrátor Odkazu pre starostu pre Žilinu
27. september 2022

Matúš 👍

Zrejme sa môže uzavrieť. Niektoré iné časti podnetu (zeleň, nekvalita) mali svoj vlastný podnet.

Diskusia

Pridajte obrázky
Prihlásený ako

Pridaním komentáru súhlasím s pravidlami používania