Rozpor medzi novým vodorovným a starým zvislým značením

Zodpovednosť za riešenie: Hlavné mesto SR Bratislava

Vyriešený
meno
Anonymný užívateľ 20. júla 2014

Dobrý deň,

na niektorých križovatkách ste upravili vodorovné dopravné značenie. Na dvoch križovatkách je upravené tak, že podľa môjho názoru vznikol rozpor medzi zvislým a vodorovným značením.

Ide o to, že vodič odbáčajúci doprava v križovatke tvaru T (priama je hlavná) má pred sebou prerušovanú čiaru a vodič odbáčajú z hlavnej doľava má akoby "priebežný pruh". Pritom vodič odbáčajúci doľava má dávať prednosť a vodič odbáčajúci doprava má prejsť plynule, pretože obe autá sú ešte stále v križovatke. Vodorovné značenie ale naznačuje presný opak.

Lepšie je to vidieť z videa:
Na prvom zábere je vidieť bežnú situáciu, kedy vodiči odbáčajúci doľava nedajú prednosť. Stáva sa to bežne, lebo vodič si myslí, že už ide rovno a ja jemu prichádzam z pripájacieho pruhu. Pritom je to nezmysel, pretože ešte stále sme neopustili križovatku, takže každý sa má riadiť značkou, ktorú mal pred križovatkou.

Na druhom zábere je upravená križovatka Budatínska / nadjazd ponad Panónsku cestu. Prerušovaná čiara vo vodičovi vyvola pocit "idem rovno a on je v pripájacom pruhu, takže mám prednosť", ale prednosť mám v skutočnosti ja (auto s kamerou).

Na treťom zábere je odbočenie z Petržalky smerom na Jarovce, je to ten istý prípad.

Moja otázka znie: ako sa majú vodiči správať v novo vyznačených križovatkách? Kto má prednosť?

V prípade rozporu vodorovného a zvislého znčenia má prednosť zvislé. Aký malo význam kresliť tieto prerušované čiary, ktoré iba zvýšia počet nedorozumení medzi vodičmi?

Inak tieto dve križovatky (aj rôzne iné) sú prerobené pekne, stav sa zlepšil, iba tieto prerušované čiary sú tam nadbytočné. Mám obavu o zvýšený počet kolízií, pretože naši vodiči sú všelijakí a keď ich ešte popletieme čiarami...

Ďakujem za odpoveď (a ak sa v niečom mýlim, opravte ma)

21. júl 2014

Tomino

Tu je problem s tym, ze vacsina vodicov nie je zvyknuta jazdit cez neoznacenu krizovatku. A su zvyknuti, ze na velkych krizovatkach kde je ostrovcek nie namalovany a su riadenie semaformi, tak je pri odboceni doprava znacka daj prednost v jazde. Keby sme to aj nebrali ako sucast krizovatky, tak je to podla mna dalsia krizovatka a to neoznacena, takze tam plati prednost vozidla prichadzajuceho z prava. To znaci ze aj tak by mali pustit auto podbocujuce doprava. Len s tymto pravidlom je problem po celej pretzalke a predpokladam, ze nielen tu, lebo vela ludi sa v sidlisku pri krizovatkach v tvare T domnieva, ze ked idu rovno tak maju prednost a automaticky beru, ze ta ulica co sa pripaja je vedlajsia. Bohuzial je to o povedomi vodicov. Podla mna rozpor v znaceni tam nieje, ale niesom dopravny inzinier. Jedine co by tam asi pomohlo je osadenie znaciek ako v pripade velkych krizovatiek, aby mohli ludia jazdit ako su zvyknuti. Alebo potom informacna kampan zamerana na povedomie ludi.
21. júl 2014

petrzalsky gafor

alebo vsade vybudovat okruzne krizovatky a odpadne mnoho problemov :D hlavne sa nebude moct nikto vyhovarat nato ci isel z prava, z lava, z hlavnej, vedlajsej... v celom meste to bude rovnako, to sa zvladne naucit aj cvicena opica :D
24. júl 2014

Ján

Pre anonyma čo sem pridal tento zbytočný podnet:
Vodorovná dopravná značka V 4, výklad z vyhlášky č. 9/2009:
(6) K značke č. V 4:
Značka Vodiaca čiara (č. V 4) vyznačuje ľavý alebo pravý okraj vozovky a oddeľuje vozovku od krajnice, prípadne chodníka. Vyhotovenie prerušovanej a plnej čiary možno použiť aj na oddelenie časti odbočovacieho alebo pripájacieho pruhu od priebežného pruhu. Pri použití plnej čiary na oddelenie časti odbočovacieho alebo pripájacieho pruhu od priebežného pruhu je zakázané značku prechádzať alebo nákladom presahovať, ak to nie je potrebné na obchádzanie. Vyhotovenie prerušovanej čiary sa používa najmä pri vyústení vjazdu z miesta mimo cesty a na oddelenie vjazdového alebo výjazdového klina zastávkového pruhu a na oddelenie parkovacieho pruhu. Značka č. V 4 neupravuje prednosť v jazde.

Platí prednosť z prava, treba študovať vážený občan.
24. júl 2014

Vlado

Aj ty by si mal studovat - nepise sa "z prava" ale "sprava", vazeny obcan. To po prve. Po druhe - cim sa odlisuje tvoje konstatovanie od textu podnetu?
25. júl 2014

Ján

Prepáč, od veci reakcia, vysvetlil som hádam jasne v čom vidí zadávateľ podnetu problém, nepozná význam vodorovného dopravného značenia...
25. júl 2014

Vlado

Ja som zadavatel podnetu, takze viem, v com je problem. Problem je vo vodicoch odbacajucich dolava, ktori nevedia, ze ak su stale v krizovatke a uz idu "rovno", tak stale musia davat prednost podla znaciek, ktore maju pred vstupom na krizovatku. Ale vodici prednost nedavaju.

Navyse teraz na viacerych krizovatkach pribudla tato ciara, ktora v tych vodicoch iba potvrdi ich mylny dojem.

Takze prva otazka je, ako maju vodici jazdit v takto oznacenej krizovatke (ja to velmi dobre viem a nepytam sa kvoli sebe) a druha je, naco je nam dobra takato ciara, ked nicomu nepomaha a iba podporuje chaos? Ludia su divni, nepoznaju predpisy a myslia si, ze ked sa blizim k takejto ciare, tak oni maju prednost, lebo oni su v "hlavnejsom" pruhu
31. júl 2014

Jan

Je jedno, či tam vodorovné dz je, alebo nie, v prípade ak nie je priamo v križovatke na ostrovčekoch umiestnené zvislé dopravné značenie, tak platí prednosť sprava, inak prednosť sprava je zastaralá a prevzatá z krajín, ktoré jazdia vľavo (GB, Japonsko, Austrália atď.), vtedy prednosť sprava má význam, pretože sedím na strane vozidla, kde to auto sprava vnímam a vidím lepšie, čisto teoreticky, sa malo zmeniť aj toto, pri prechádzaní na pravostrannú prevádzku, btw. aj v našich končinách sa tak kedysi jazdilo...
17. september 2014

Ján

Tento podnet dajte prosím ako vyriešený, pretože to bol od veci podnet...
23. september 2014

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň.

podnet bol odoslaný na príslušné oddelenia Magistrátu hl. mesta, ktoré preveria situáciu a zabezpečia nápravu.

Mgr. Marek Papajčík
Oddelenie marketingu a vzťahov s verejnosťou
Hlavné mesto SR Bratislava
23. september 2014

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň, videá nejdú spustiť, hlási, že sú súkromné, t.zn. odbormí pracovníci nevedia identifikovať problém... viete nám ich prosím nejako sprístupniť?, resp. poslať priame linky?
Ďakujem.

Mgr. Marek Papajčík
Oddelenie marketingu a vzťahov s verejnosťou
Hlavné mesto SR Bratislava
08. október 2014

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň, oddelenie dopravného inžinierstva Magistrátu hlavného mesta preverilo Váš podnet a tu je ich stanovisko:
K upozorneniu na rozpor medzi novým vodorovným a starým zvislým značením v križovatkách Budatínska – nadjazd nad Panónskou a cesta I/2 – odbočka do Jaroviec uvádzame nasledovné.

Väčší počet križovatiek v Petržalke bolo v minulosti navrhnutých v nevhodných geometrických tvaroch, kde veľkorysé odbočovacie polomery nároží vytvárali veľké nepojazďované plochy trojuholníkového tvaru, ktoré sú len vyznačené vodorovným dopravným značením V13 – šikmé rovnobežné čiary. Rozmery týchto trojuholníkových plôch dosahujú na dĺžku 15 až 20m, čím nastáva problém pri odbočovaní vľavo s dávaním prednosti protismeru. Vľavo odbočujúci vodiči po cca 20m priamom výjazde z vlastnej križovatky už podvedome predpokladajú, že križovatku opustili a málo rešpektujú vozidlá pripájajúce sa sprava do „ich“ jazdného pruhu. Tento stav je zrejmý aj z videa, kde vodiči odbočujúci vľavo z Budatínskej ignorujú vpravo odbočujúce vozidlá v protismere od Vyšehradskej. Nastáva tu aj iná situácia, keď niektorí vodiči odbočujúci vľavo dávajú prednosť vpravo odbočujúcim vozidlám, ktorých vodiči to však nečakajú a pred kolíznym bodom ostanú stáť vozidlá z oboch smerov, čo určite neprospieva plynulosti a bezpečnosti cestnej premávky. Tieto križovatky by mali byť riešené s vyvýšenými ostrovčekmi trojuholníkového tvaru, kde by mohli byť umiestnené zvislé dopravné značky jednoznačne upravujúce prednosť na výjazde z križovatky. Stavebné úpravy takýchto križovatiek sa realizovali len výnimočne v rámci celkovej prestavby križovatky napríklad pri zriadení svetelnej signalizácie.

Pri úprave dopravného značenia pre zmenu radenia vozidiel v spomínaných križovatkách na Budatínskej a pri Jarovciach boli z dôvodu preverenia možností zlepšenia plynulosti a bezpečnosti experimentálne vyznačené prerušované vodiace čiary V4 do pravých odbočovacích pruhov. Táto úprava bola zrealizovaná s určením príslušného cestného správneho orgánu a so súhlasom Krajského dopravného inšpektorátu. Dňa 7.10.2014 sme toto experimentálne vyznačenie V4 v oboch križovatkách prekonzultovali s Krajským dopravným inšpektorátom so záverom, že zatiaľ ostáva jestvujúci stav a v prípade zistenia akýchkoľvek problémov v bezpečnosti a plynulosti dopravy bude čiara V4 odstránená.

Mgr. Marek Papajčík
Oddelenie marketingu a vzťahov s verejnosťou
Hlavné mesto SR Bratislava

Diskusia

Pridajte obrázky
Prihlásený ako

Pridaním komentáru súhlasím s pravidlami používania