Pekná cesta - výhrada k retarderu

Zodpovednosť za riešenie: Hlavné mesto SR Bratislava

Uzavretý

Dobrý deň,
na peknej ceste nedávno pribudol diskový retardér, ktorý má za úlohu spomaliť cyklistov do priestoru kde sa pohybuje veľa chodcov a najmä detí. Ako cyklista chápem potrebu spomaliť najmä cyklistov, aby nedošlo ku zraneniu.
Mám ale výhrady ku riešeniu, obávam sa, že keď tam pôjde človek neznalý tohto prekvapenia a vletí na tento retardér, tak mu bicykel vyrazí riaditká z ruky a veľmi nepekne sa tam "rozbije" (spadne).
Navrhujem preto (riešenie na obrázku) dať šancu cyklistovi spomaliť aj keď prehliadne značku a to opakovaním retardéru napríklad každé 2m. Riešenie by mohlo byť najprv že jeden rad ako výstraha, potom dva a kto dovtedy nespomalil tak dostane trojradový retardér ktorý ho už donúti ísť rýchlosťou ktorá bude bezpečná pre všetkých návštevníkov.
Druhá možnosť je dať tri dvojradové retardéri.

Ďakujem veľmi pekne za zamyslenie sa nad podnetom, inak sa naozaj obávam že v lete tam budú časté návštevy sanitky.

Pekný deň

19. január 2023

Odkaz pre starostu

Zmena zodpovednosti za podnet na: Hlavné mesto SR Bratislava
20. január 2023

Martin Uváček

Ako chodec aj cyklista zasadne nesúhlasím s názorom vyššie. Na tomto mieste je DLHODOBO problém s nedisciplinovanými cyklistami, ktorí sa do tejto frekventovanej zóny rútoq neprimerane rýchlo. Nepomáhali značky, nápisy nastriekané na zemi, osvetové kampane mesta, lesov. Nič z toho nedokazalo istú skupinu cyklistov primäť k spomaleniu. Preto viem pochopiť zmysel týchto retardérov. Na spomalenie vyzývajú cyklistov opakovane viaceré značky vyššie a to či to niekto riskne a preletí cez riadidla, je už žiaľ rizikom a frajerinou za ktorú sa platí.
20. január 2023

Dominik

Ja si zas dovolím nesúhlasiť s Vami, kvôli pár jedincom, nemôže predsa trpieť niekto menej skúsený kto za to nemôže. A retardér je nový, v lete tam prídu ľudia prvýkrát po 3/4 roku a hneď ich bude čakať také prekvapenie. Moje riešenie splní podľa mňa podmienku že každého cyklistu pribrzdí, ale zároveň nikoho neohrozí natoľko aby musel chodiť potom polroka po nemocniciach. Zároveň verím že úlohou mesta (mestskej časti ..) je chrániť všetkých obyvateľov bez rozdielu a nie vytvárať nebezpečné situácie voči jednej skupine užívateľov. A koniec koncov budú to práve oni, kto rozhodne či riešenie treba pozmeniť alebo nie. Pekný deň a veľa šťastných kilometrov prajem :)
20. január 2023

Oľga

Suhlasim s Martinom. Pre ochranu vacsiny sa hadam nebudeme prisposobovat mensine. Ak nepomahalo doteraz nic, na rad prichadzaju radikalnejsie riesenia. Pan Dominik, tam nema byt kto co prekvapeny. Kazdy ucastnik CP ma sledovat, co sa v CP deje, dbat na dodrziavanie predpisov a byt ohladuplny. A plati to aj pre toho, kto tade pojde po 3/4 roku. Prajem este pekny vecer.
20. január 2023

Dominik

Pán Martin, Pani Oľga, myslím si že ste často návštevníci Peknej cesty, častejšie ako ja, tak možno máte lepšie informácie, preto mi prosím povedzte v čom je môj návrh zlý? Nedocieli to isté čo požadujete? Dokonca to môže byť výhodnejšie, lebo terajší stav že to je na jednom mieste, a za 10m za retardérom môže mať cyklista-ignorant opäť 30+kmh (sám viem na križovatke akcelerovať ako cyklista rýchlejšie ako auto), zatiaľčo moje riešenie donúti cyklistu spomaliť 3x. Inak doteraz som vnímal že cyklisti, chodci a bežci sú na rovnakej úrovni a nikto tam nie je menšina. Ďakujem za prianie, tiež prajem pokojný víkend.
23. január 2023

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň,

ďakujeme za podnet, ktorého prijatie týmto potvrdzujeme. Pridelili sme ho kolegyniam a kolegom, ktorí majú riešenie danej agendy v kompetencii. O priebehu riešenia Vás na základe obdržaných stanovísk budeme priebežne informovať.

S pozdravom,
Kto? Mestské lesy v Bratislave

Oddelenie vzťahov s verejnosťou
Magistrát hlavného mesta SR Bratislavy
26. január 2023

Peter Ondavsky

Je tam rychlost 10km/h, aj vyplyvajuca z toho ze je to pesia zona, aj este zdoraznena specialnou znackou, ako sa da v 10km/h neprejst tie retardery bezpecne? odporucam ist radsej cez pedal trail ked to niekomu vadi;)
14. február 2023

Dominik

Pán Peter, áno sú tam značky. A ako sa to dá? No jednoducho, cyklista nepôjde 10kmh, tak isto ako šoféri nejazdia po meste 50 ale 70+, tak isto ako sa jazdí v zúžení na diaľnici 100+ namiesto 80 kmh... v tomto prípade je jedno či cyklista alebo šofér, vidím 10kmh, tak pôjdem aspoň 20... alebo to rovno prehliadne, lebo tam bude toľko značiek, že nestihne zaznamenať všetky (napríklad smerom na diaľnicu na galvaniho pri avione pribudla 70tka, ale v tom lese reklamných blbostí som si ju všimol ktovie koľko po namontovaní a väčšina ľudí o nej ani netuší) A vlastne ono to je jedno prečo nepôjde pomaly, jedno nie je že sa tam môže rozsypať a nepekne zraniť. A najmä, ja nenavrhujem to dať preč, aby sa tam dalo ísť ako predtým 60kmh a viac... ja navrhujem (aspoň podľa mňa) bezpečnejší prvok pre chodcov aj pre cyklistov, cyklista bude na dlhšom úseku donútený spomaliť (a chodec dlhšie chránený) a zároveň bude spomalenie pozvoľné čím nie je (až tak) ohrozený cyklista. Takže vôbec nechápem toľko negatívnych komentárov...
20. november 2023

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň,

ďakujeme za konštruktívnu spätnú väzbu.

Rekreačný areál Horárne Krasňany je jeden z najviac navštevovaných v mestských lesoch, zároveň je to miesto najčastejšieho konfliktu medzi pešími a cyklistami. Do areálu sa vchádza od lesa z kopca, takže cyklisti sú prirodzene rozbehnutí a asfaltka je úzka, čo pri vysokej návštevnosti spôsobuje kolízne situácie.

V minulosti sme to riešili edukáciou a značkami „Spomaľ, peší majú prednosť“ a obmedzením rýchlosti (tá neplatí len pre cyklistov, ale aj pre autá s povolenkami napr. kamióny pri odvoze dreva). Toto opatrenie malo určitý efekt, nie však dostatočný.

Preto sme pristúpili k reklasifikácií tohto problémového úseku na pešiu zónu (chodec má v prípade zranenia autom/cyklistom vyššiu právnu ochranu) a osadeniu spomaľovača. Osobne sme s kolegami na cestných bicykloch testovali viaceré druhy spomaľovačov, ako jediný efektívny sa ukázal tento typ používaný napr. v okrsku Sv.Jura a na Bielom kríži. Spomaľovač je umiestnený pred včelou záhradou a bufetom, kde je najvyššia tendencia vybiehavania detí na asfaltku a k bufetu.

Vami navrhovanú variantu sme zvažovali tiež, problém je, že práve ten typ „pretekárov“, ktorých potrebujeme spomaliť ho bez problému dokážu preskočiť. Domnievame sa preto, že tento typ by nefungoval efektívne.

Záverom chceme dodať, že robíme maximum pre komfort cyklistov v lesoparku (zametanie asfaltiek, obmedzovanie vjazdu áut, oprava asfaltiek, kosenie krajníc a bezpečnostné orezy v zákrutách) a väčšina cyklistov sa správa ohľaduplne. Bohužiaľ sú niektoré problémové úseky, kde musíme riešiť situáciu týmto spôsobom. V prípade, že pôjde cyklista primerane pomaly prejde spomaľovačom bezpečne a bez väčšieho problému, pričom na danom kritickom úseku už nemá možnosť nabrať vyššiu rýchlosť, až dole za parkoviskom.

Ďakujeme ešte raz za konštruktívny podnet a za neskoršiu odpoveď sa ospravedlňujeme.

S pozdravom,
Kto? Mestké lesy v Bratislave

Oddelenie služieb občanom
Magistrát hlavného mesta SR Bratislavy.

Diskusia

Pridajte obrázky
Prihlásený ako

Pridaním komentáru súhlasím s pravidlami používania