M. Schneidera Trnavského-semafor-zle nastavený

Zodpovednosť za riešenie: Hlavné mesto SR Bratislava

Vyriešený
meno
Jana B 17. februára 2023

Na križovatke Saratovská-Alexyho v smere od domu kultúry k predajni Lidlu nie je pre chodcov možné prejsť cez semafor súvisle a tak sa kopia sa na úzkom ostrovčeku medzi električkovou traťou a cestou alebo prebiehajú na červenú keďže čakanie na ďalší cyklus je zdĺhavé. Mám pomerne rýchle tempo chôdze 6km/h ale aj keď vstúpim na 1. z 3 úsekov prechodu hneď ako naskočí zelená, musím zvoliť beh aby som nečakala na ďalší cyklus zelenej pre chodcov. Ide o vysoko frekventovanú križovatku v obytnej zóne kde sú zastávky električky aj autobusu. Uvedená foto je z 16.2.2023 17:05 štvrtok, ráno keď idú žiaci do školy je tu ešte väčší pohyb peších, no podľa semaforov na tejto križovatke je podporovaná automobilová doprava pred ekologickou pešou/+MHD

17. február 2023

Odpoveď samosprávy

Komunikácia a semafory sú v správe magistrátu, podnet im preposielame.

Ing. Rastislav Bagar
prednosta MÚ mestskej časti Bratislava-Dúbravka
17. február 2023

Odkaz pre starostu

Zmena zodpovednosti za podnet na: Hlavné mesto SR Bratislava
18. február 2023

Michal

Vážená pani Janka, V strede komunikácie, medzi jazdnými pruhmi, sa nachádza električková trať. V trati je osadená silná električková zastávka v rámci nosného systému dopravy mesta, priamo v križovatke, resp. hneď za ňou a silne ovplyvňuje toky chodcov v križovatke. Fotografia, ktorú ste vyhotovili, nemá práve z toho dôvodu žiadnu výpovednú hodnotu, pretože tí čakajúci ľudia pravdepodobne vystúpili z električky (idúcej z KV/centra mesta) a nejdú z opačnej strany komunikácie. Je nemožné rozoznať, či chodec chce prejsť po stlačení tlačidla (na okraji komunikácie) na druhú stranu alebo ide len do zastávky.
18. február 2023

Andrej

Vážený p.Michal Celá problematika sa týka nastavení tzv. "Preferencie električiek". Systém riadenia križovatky uprednostňuje vždy eklektričku a jedno z ktorého smeru. Takže stačí ak ide jedna električka v smere na Saratov a následne ďalšia o pár sekúnd v smere do mesta a celá križovatka je zrazu zahltená na smeroch ktoré križujú električkovú trať. Stačí ak idú po sebe 2 električky v 1min intervale (dobehli sa na trati) a križovatka je blokovaná úplne. Riadiaci systém nie je správne a ani logicky nastavený nakoľko blokuje všetky smery križujúce trať aj v čase keď je električka dostatočne ďaleko prípadne ešte len prišla na zastávku. Viď zastávka Drobného: električka ešte len príde na zastávku a riadiaci systém križovatky na Alexyho už križujícim smerom udáva povel STOJ! (červený signál). Platí aj pre chodcov z podnetu vyššie. Systém dokonca pravdepodobne pracuje aj v časovom harmonogramom, nakoľko riadenie je rôzne cez víkend aj v priebehu dňa. Logické by ostávalo uprednostenie električky v smere zo zastávky "Švantnerova" v zimnom období nakoľko trať je tu v stúpaní. V žiadnom prípade, ale nie v stave v akom je teraz že električka iba opustí zastávku "Švantnerova" a križovatka Alexyho okamžite blokuje križujúce smery bez ohľadu na skutočnosť kedy dostali zelenú. Preto sa bežne stáva že cez križovatku v smere M.Sch.Trnavskeho/Pod záhradami dostanú vozidlá signál VOĽNO na cca 5sekund a následne nabieha signál STOJ! Tento problém zlého nastavenia majú všetky križovatky počnúc Drobného/ Alexyho/ Bagarova/ Harmincova. V križovatke Bagarova (pri VÚB) stačí aby prišla električka do zastávky Švantnerova alebo Záluhy a smer odbočenia na ul Bagarova bude držať signál STOJ!. Ak idú električky za sebou súčasne (tak že sa na trati vzájomne dobehnú) tak systém bude blokovať všetky križujúce smery pokiaľ neprejde aj druhá električka (toto je zdokumentovaný fakt!!!). PS: K Vašej odpovedi ohľadne nemožnosti rozpoznania kam chce chodec ísť po zatlačení tlačítka, existuje vysvetlenie že ak chodec na akejkoľvek vonkajšej strane cesty v tomto smere (križujícom trať) tlačítko zatlačí tak nie je podstatné či ide celkom na druhú stranu alebo na zastávku električky. Podstatné je to že systém vie jednoznačne rozlíšiť na ktorej strane vozovky (pri Lidli alebo pri Dome kultúry) bolo tlačítko aktivované. Na základe tejto informácie sa nesmie stať že čas na prejdenie v smere od "LIDL" v smere "Dom kultúry" bude taký že chodec uviazne v časti ako je na fotografii v príspevku a to z dôvodu že dostane signál STOJ z dôvodu električky ktorá ešte len vošla na zastávku "Drobného" alebo z nej iba vychádza. Rovnako to platí aj na opačnú stranu križovatky v smere od "Kostola" na ul. "Janka Alexyho" kde je rovnaká (zrkadlovo otočená) situácia. Záverom: ÁNO električka má dostať prednostné právo prejdenia križovatky, ale tento stav nesmie blokovať plynulosť cestnej premávky a už vonkoncom nie v situácii že električka za danou križovatkou nakoniec aj tak zastaví z dôvodu že tam má zastávku!!! Stačí ak by systém uprednostňoval električky systémom že by detekoval ich priblíženie sa do križovatky napr. (indukčnou smyčkou v trati/prípadne iným spôsobom) niekoľko metrov pred križovatkou a nie ďaleko pred ňou. Rovnako nie je logické aby systém vyčkával na električku z opačného smeru po tom co už v inom smere električka prešla, presne z tohto dôvodu vzniká zahltenie premávky na dopravných uzloch.
19. február 2023

Michal

To, o čom píšete, má 2 aspekty. 1. Preferencia električky. Filozofia mesta (a správna, pokiaľ je električka nosným systémom MHD) je, že električka nemá pred križovatkou stáť, ani na minimálny čas. Križovatka je veľká a keby vozidlá dostali zelenú už kým je električka v zastávke, riadenie by sa nestihlo "otočiť" a dať jej voľno tak, aby nemusela brzdiť (ono to funguje tak že pokiaľ električka práve prichádza do zastávky, tak sa buď natiahne ešte navyše zelená križujúcich smerov alebo sa rýchlo zaradí ešte iný, ďalší, križujúci smer, pokiaľ je vyzvaný a je to možné stihnúť; keď sa už električka pripravuje na odjazd, už sa križovatka musí pripraviť na to, aby električka na nej nemusela zastaviť). Na to sú dopravno inžinierske prepočty a fakty. Bohužiaľ, fyzika sa oklamať nedá, v čase ešte necestujeme.. 2. Chodec cez celú komunikáciu. Myslíte to vážne, že chcete na jeden šup ako chodec prejsť cez 9 jazdných kruhov a 2 ostrovčeky? 7 vozidlovych, 2 koľaje? V tom momente tu budete mať 10 podnetov a 5 petícií od vodičov, že ako to zle funguje, oni musia zbytočne stáť a nikto nikde... Keby tam tá zastávka nebola, tak by sa to za vhodných podmienok dalo realizovať. Alebo si budete môcť stláčať na okraji 2 tlačidlá? Jedno len na zastávku a druhé na celú cestu? 😉
19. február 2023

Michal

PS: bavíme sa o Alexyho. Ak chcete dať podnet na inú križovatku, napíšte ho ako novú tému a nemiešajte hrušky a mačky
19. február 2023

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň,

podnet, za ktorého nahlásenie ďakujeme, sme už preposlali kolegyniam a kolegom z príslušnému útvaru, ktorí sa budú snažiť vyriešiť ho v čo najkratšom čase. O ich postupe Vás budeme informovať.

S pozdravom,
Kto? Oddelenie dopravného inžinierstva

Oddelenie vzťahov s verejnosťou
Magistrát hlavného mesta SR Bratislavy
22. február 2023

Vlado P.

Pani Jana píše, že takmer behom sa prejsť dá, ale normálnou chôdzou to tesne nevyjde. Možno stačí malé predĺženie intervalov, len úprava časovania. Navrhovať zmenu koncepciu preferencie je zaujímavé čítanie, ale nič viac, buďme realisti.
22. február 2023

Jana B

Presne tak: PREDLZIT ZELENU prosim, nema to vobec nic s preferenciou elektriciek, chodci na kraji cesty sa nacakaju na zelenu (od domu kultury po trat je zelena pre chodcov len kazdy 2.cyklus) a ked konecne naskoci maju sancu prejst 2/3 prechodu, na ostrovceku sa vzdy chrbtom k elektricke, kym prejdu AUTA CEZ CESTU
18. apríl 2023

Jozef Kováč

Je to ešte stále aktuálne?
Posledné dni sa mi podarilo prejsť od domu kultúry až ku Lidlu chôdzou na jeden krát a subjektívne sa mi zdá, že zelená trvá dlhšie ako kedysi.
22. apríl 2023

Jana B

Aj mne sa zda, ze uz tu zelenu predlzili :-) Dakujeme!

Diskusia

Pridajte obrázky
Prihlásený ako

Pridaním komentáru súhlasím s pravidlami používania