14. máj 2015
Dobrý deň,
mestská časť nesúhlasí s predloženým zámerom.
Stanovisko k EIA mestskej časti:
Mestská časť Bratislava – Karlova Ves týmto vydáva stanovisko ako dotknutý orgán v zmysle zákona 24/2006 Z.z. v znení neskorších predpisov k zámeru Dream Hill – polyfunkčný objekt, Staré Grunty, ktorý bol doručený 04.05.2015.
Po preštudovaní doručeného zámeru a po oboznámení sa s navrhovanou činnosťou žiadame, aby sa navrhovaná činnosť posudzovala podľa zákona č. 24/2006 Z.z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon“) v zmysle § 29 ods. 7 zákona. Táto požiadavka je založená na skutočnosti, že navrhovaná činnosť je novou činnosťou, ktorá významne zaťaží existujúce komunikácie v dotknutom území a v širšom okolí dotknutého územia, a ďalej na skutočnosti, že navrhovaná činnosť nie je v súlade s platným Územným plánom Hlavného mesta SR Bratislava, r. 2007, v znení zmien a doplnkov.
Navrhovaná činnosť je situovaná v území, ktoré je v platnom Územnom pláne Hlavného mesta SR Bratislavy, r. 2007, v znení zmien a doplnkov, schválené pre funkčné využitie – zmiešané územia bývania a občianskej vybavenosti.
V takto schválených funkčných územiach (časť C. Záväzná časť Územného plánu Hlavného mesta SR Bratislavy, časť C.2. Určenie prípustných, obmedzujúcich alebo vylučujúcich podmienok pre využitie jednotlivých plôch a intenzitu ich využitia, určenie regulácie využitia jednotlivých plôch a tabuľková časť C.2. Regulácia funkčného využitia plôch) možno umiestňovať predovšetkým polyfunkčné objekty bývania a občianskej vybavenosti v zónach celomestského a nadmestského významu a na rozvojových osiach, s dôrazom na vytváranie mestského prostredia, ale aj zariadenia občianskej vybavenosti zabezpečujúce vysokú komplexitu prostredia centier a mestských tried. Navrhovaná činnosť, „Dream Hill Polyfunkčný objekt, Staré Grunty“, svojím urbanisticko-architektonickým návrhom neprispieva k tvorbe mestského prostredia v dotknutom území, keďže predstavuje návrh izolovaného objektového solitéru s výraznou vertikálnou dominantou (12 nadzemných podlaží) resp. výrazného objemu (variantné riešenia) vo vizuálne exponovanej polohe mimo akéhokoľvek centra i mimo akejkoľvek rozvojovej osi mestského organizmu Bratislavy. Návrhom jednosmernej obslužnej komunikácie súbežnej s komunikáciou v ulici Staré Grunty bude navrhnutý polyfunkčný objekt oddelený, resp. izolovaný od výhľadového mestského líniového priestoru v tejto ulici. Podobne aj návrh sústredených hromadných parkovacích plôch na severovýchodnej strane polyfunkčného objektu, spochybňuje charakter zástavby mestského typu navrhnutého v dotknutom území. Najmenej nevhodný je variant č. 3.
Využívanie zmiešaných území bývania a občianskej vybavenosti je podmienené tým, že podiel funkcie bývania nesmie prekročiť 70 % celkových podlažných plôch nadzemnej časti zástavby. V doručenom zámere je síce uvedené, že podlažná plocha polyfunkcie v navrhnutom polyfunkčnom objekte predstavuje 3 003,5 m2 (30,56 %) – časť IV. Základné údaje o predpokladaných vplyvoch navrhovanej činnosti na životné prostredie vrátane zdravia a o možnostiach opatrení na ich zmiernenie, 12. Posúdenie súladu navrhovanej činnosti s platnou územno-plánovacou dokumentáciou a ďalšími relevantnými strategickými dokumentmi, str. 60 – ale predmetný údaj nie je podložený podrobnejšou špecifikáciou navrhnutých podlažných plôch pre občiansku vybavenosť a pre bývanie. Medzi prílohami absentuje dokumentovanie návrhu jednotlivých podlaží polyfunkčného objektu, ktoré by mohlo prispieť k špecifikácii navrhnutých podlažných plôch.
Zároveň žiadame, aby pri určovaní rozsahu hodnotenia navrhovanej činnosti v zmysle § 30 ods. 2 zákona bolo určené, že je potrebné vypracovať a hodnotiť ďalší variant navrhovanej činnosti. Pôdorys navrhnutého polyfunkčného objektu je vo všetkých variantoch rovnaký, zastavaná plocha objektu sa nemení, mení sa počet bytov a parkovacích miest. Jediná variantnosť spočíva v znižovaní vertikálnej dominanty, objemovo je projekt priestorovo do územia zasadený rovnako nevhodne.
V rámci posudzovania navrhovanej činnosti podľa zákona ďalej žiadame
• zabezpečiť, predložiť a zhodnotiť podrobnú špecifikáciu navrhnutých podlažných plôch, po jednotlivých podlažiach, v navrhnutom polyfunkčnom objekte s dôrazom na vyšpecifikovanie podielu bývania na celkovom objeme nadzemných podlažných plôch;
• predložiť celkovú situáciu stavby, z ktorej bude zrejmá navrhnutá zastavaná plocha navrhnutého polyfunkčného objektu a navrhnutá ozelenená plocha pozemku, na ktorom je navrhnutý polyfunkčný objekt situovaný;
• zabezpečiť a predložiť dokumentovanie začlenenia navrhnutého polyfunkčného objektu do perspektívnych pohľadov z exponovaných miest mestskej časti i mesta (overenie vložením vizualizácií navrhnutého polyfunkčného objektu do reálnych fotografií);
• zabezpečiť, predložiť a zhodnotiť dopravno-kapacitné posúdenie súčasného a výhľadového zaťaženia miestnej obslužnej komunikácie v ulici Staré grunty vrátane posúdenia križovatkových uzlov, v ktorých sa predmetná komunikácia napája a bude napájať na nadradené komunikácie (mestská zberná komunikácia v Karloveskej ulici, rýchlostná a mestské obslužné komunikácie v Mlynskej doline a ďalšie);
• vysvetliť, akým spôsobom bude navrhovaná zmena pozitívnym prínosom pre ovplyvnenie scenérie krajiny – stavebné objekty a zariadenia (tab. č. 34), daný návrh podľa nášho názoru ovplyvňuje scenériu krajiny negatívne;
• požadujeme predložiť posúdenie kapacity verejnej splaškovej kanalizácie v danom území, či je kapacitne možné odkanalizovať daný zámer do verejnej kanalizácie (D300);
• požadujeme predložiť hydrogeologický posudok, ktorý zhodnotí retenciu územia, nakoľko navrhovateľ (s.42) predpokladá odvádzanie dažďových vôd do vsakovacieho systému;
• požadujeme upresniť v dendrologickom posudku, koľko drevín bude v predmetnom území určených na výrub a ktoré dreviny budú zachované;
• požadujeme predložiť nový variant, ktorý bude do daného územia objemovo aj architektonicky vhodnejší;
• požadujeme špecifikovať, akým spôsobom bude riešené napojenie projektu na sieť chodníkov v mestskej časti, nakoľko daný zámer sa nachádza v území, kde sa podobná infraštruktúra nenachádza. V zámere je uvedené (s. 5), že „z nástupných priestorov je priame napojenie na pešie komunikačné ťahy, ktoré sa v lokalite zatiaľ tvoria“. Požadujeme bližšie vysvetliť, akým spôsobom sa dané pešie komunikačné ťahy tvoria, pretože mestská časť o ich tvorbe nemá žiadnu informáciu.
Mgr. Michal Drotován
Vedúci oddelenia dopravy a životného prostredia
MČ Bratislava - Karlova Ves
[email protected]
vladimir stankov