03. august 2012
Odpoveď samosprávy
Galvaniho – Rožňavská – Bojnická - Vajnorská, priepustnosť
K Vašim pripomienkam k priepustnosti Galvaniho a Bojnickej ulice uvádzame nasledovné.
Križovatka Rožňavská – Galvaniho
So zvýšením priepustnosti Galvaniho ulice v priamom smere k Vajnorskej sa uvažovalo už dávnejšie. Avšak v rámci rozširovania Galvaniho na 4-pruh sa prikročilo k rozšíreniu výjazdu z križovatky do Galvaniho na dva pruhy a k rozšíreniu vjazdu do križovatky z Galvaniho o jeden pruh. Tento pruh sa využil ako druhý radiaci pruh pre ľavé odbočenie do Rožňavskej v smere do centra, čo si nevyžiadalo žiadne dodatočné úpravy na výjazde z križovatky. Dopravné zaťaženie oboch riadených smerov z Galvaniho vľavo a priamo je približne rovnaké, takže z tohto hľadiska sa nedal uprednostniť ani jeden smer. Pri vyznačení druhého radiaceho pruhu v priamom smere z Galvaniho do Bojnickej by bolo nutné zúžiť jestvujúci vyvýšený ostrovček trojuholníkového tvaru o cca 3,5m, presunúť stĺpik svetelnej signalizácie, upraviť návestidlá svetelnej signalizácie na vjazde do križovatky a upraviť druhý jazdný pruh na výjazde z križovatky. V tomto pruhu sa nachádza zastávka autobusov a preto má len minimálnu využiteľnú dĺžku na zaraďovanie vozidiel do jediného priebežného jazdného pruhu iba cca 35 až 50m. Potrebná úprava by zahrňovala vybudovanie samostatnej niky pre zastávku autobusov a predĺženie pruhu tak, aby vozidlá, čakajúce na zaradenie do priebežného pruhu neblokovali križovatku. Je zrejmé, že táto úprava by bola značne náročná a v zozname dopravných stavieb, financovaných z rozpočtu mesta sa nenachádza. Z uvedeného vyplýva, že v najbližšom období nie je možné s realizáciou tejto úpravy počítať.
Križovatka Vajnorská – Bojnická
Dopravné zaťaženie priameho smeru na vjazde do križovatky v smere od Galvaniho je približne dvojnásobné, ako ľavého odbočenia na Vajnorskú v smere do centra. Z tohto hľadiska je vyznačenie ľavého odbočovacieho pruhu ako združeného s priamym smerom odôvodnené. Návestidlá svetelnej signalizácie z tohto smeru majú plný symbol a tým nebude potrebné do nich zasahovať. Jestvujúci druhý jazdný pruh na výjazde z križovatky plynule pokračuje ako odbočovací vpravo do Starej Vajnorskej a tým bude môcť byť využívaný vozidlami na výjazde z križovatky bez nutnosti preraďovania sa všetkých vozidiel do jediného priebežného jazdného pruhu v smere na Žabí Majer. Jediné obmedzenie odbočovacieho pruhu do Starej Vajnorskej je jestvujúca zastávka MHD. Pre prípadné zriadenie druhého priameho radiaceho pruhu bude nutné iba zmeniť zvislú dopravnú značku s vyznačením radiacich pruhov, upraviť vodorovné dopravné značenie – šípky na vjazde do križovatky a navedenie vozidiel cez plochu križovatky tak, aby nedochádzalo ku kolíziám súbežne jazdiacich vozidiel. Tento návrh úpravy jestvujúcej dopravnej situácie v križovatke prekonzultujeme s Krajským dopravným inšpektorátom a po ich súhlase pripravíme situáciu úprav dopravného značenia, ktorú prerokujeme v Operatívnej komisii pri oddelení prevádzky dopravy Magistrátu hl. m. SR Bratislavy a následne odstúpime správcovi komunikácií na zaistenie realizácie.
S pozdravom
Ing. Vladimír Mikuš
vedúci oddelenia dopravného plánovania, Magistrát hl. m. SR Bratislavy
Filip Likavčan
dakujem p. Ing. Mikusovi za vycerpavajucu odpoved. Pre riesenie situacie na krizovatke Galvaniho - Roznavska mam navrh, ktory by podla mna riesil situaciu s minimom stavebnych zasahov.
Navrh som zakreslil do obrazka tu: http://i48.tinypic.com/2n80d2d.png
Konkretne navrhujem zuzit stredovy ostrovcek v rohu Roznavska - Bojnicka smerom do centra, a vzniknuty priestor vyuzit na vedenie cesty smerom na Galvaniho. Takto vy sa uvolnil lavy pruh v smere Bojnicka Galvaniho a mohol by byt vyuzit ako druhy pruh pre smer Galavniho Bojnicka. Tento pruh je uz v sucnosti vedeny az po vjaz do arealu vozovne DPB, cize by tam vznikol dostatocne dlhy priestor na spajanie pruhov a nebolo by nutne posuvat autobusovu zastavku na Bojnickej. Jedinou nevyhodou by bolo zrusenie vyhradeneho pruhu pre prave odbocenie z Bojnickej na Roznavsku.