Kadiaľ má ísť cyklista?

Zodpovednosť za riešenie: Hlavné mesto SR Bratislava

V riešení
meno
Ján Hefty 25. júna 2013

Otázka zrejme na Oddelenie dopravného inžinierstva:

Považujem sa za pomerne zdatného mestského cyklistu. Po Bratislave jazdím na bicykli každý deň už viac ako 7 rokov, nebojím sa jazdiť po cestách, vozievam na bicykli aj deti do škôlky/školy. Nie som odkázaný na pomalé tempo budovania cyklo-infraštruktúry, väčšinou si viem poradiť s každou cestou tak, aby som neporušoval dopravné predpisy (napr. jazdou po chodníku a pod.) a zároveň mal aký-taký pocit bezpečnosti. Sú však situácie, kedy si naozaj neviem dať rady.

Konkrétne ide o jazdu po Prievozskej ulici v úseku od križovatky s Košickou po križovatku s Bajkalskou. V oboch smeroch je na nej vyznačený BUS pruh, ktorý cyklisti nesmú používať. Podľa správnosti by som teda mal jazdiť po pravej strane stredného jazdného pruhu - v záujme vlastnej bezpečnosti však s dostatočným odstupom od BUS pruhu, aby mohol okolo mňa prejsť autobus/trolejbus. Neraz sa totiž stane situácia, že zostanem na bicykli uväznený medzi autobusom z pravej strany a rýchlo idúcimi autami z ľavej strany (často krát idúcich rýchlosťou aj 70 km/h).

Na druhej strane, počas prejazdu tohto úseku na bicykli prejde okolo autobus/trolejbus cca 1-2x, čiže po väčšinu času je BUS pruh prázdny a cyklistu to intuitívne ťahá do BUS pruhu, aby nebol ohrozený autami.

V tejto časti neexistuje žiadna rozumná a použiteľná alternatíva, ktorou by sa dala Prievozská ulica obísť. Chcem sa preto spýtať odborníkov na dopravu z Magistrátu, akým spôsobom mám ako cyklista po Prievozskej ulici jazdiť tak, aby nebol ohrozovaný môj život a zdravie.

Vedenie mesta neustále deklaruje podporu cyklodopravy, Prievozská ulica bola v poslednom období niekoľkokrát prestavovaná a rekonštruovaná (naposledy napríklad križovatka s Bajkalskou) no ani pri jedinej úprave nebola cyklodoprava zohľadnená.

18. júl 2013

Doval

Ziadna odpoved, podnet prosim oznacte ako nerieseny.
15. august 2013

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň,

Na Prievozskej medzi Bajkalskou a Košickou skutočne nie je pohyb cyklistov bezpečný.
Pre cyklistov je možná zelená alternatíva podľa obr. v prílohe, čo je však obchádzka, okrem toho cyklotrasa Trenčianska má svoje nedostatky.
Uvažovať by sa dalo o zdieľaní chodníka cyklistami a chodcami, avšak v niektorých miestach je na chodníkoch Prievozskej značná hustota chodcov, najmä pri zastávkach MHD.

Úsek cyklotrasy Trenčianska je momentálne problematický pre cyklistov kvôli prejazdu dvoch frekventovaných križovatiek. Na zlepšenie plynulosti premávky cyklistov bola vypracovaná štúdia ktorá ráta aj s úpravami dopravného značenia a bola predbežne schválená dopravnou komisiou. Našou snahou bude tieto zmeny aplikovať v budúcom roku a umožniť tým plynulý a bezpečný prejazd cyklistov.

Ako iste viete, snaha umožniť cyklistom prejazd v BUS pruhu nebola akceptovaná a uplatnená v legislatíve. Snaha vedenia hlavného mesta podporovať cyklodopravu pretrváva, avšak ak sa jej v minulých obdobiach venovala len minimálna resp. žiadna pozornosť, nedajú sa za dva roky urobiť zázraky, najmä pri obmedzeniach z hľadiska financií, ale aj termínov vo verejnom obstarávaní, ktoré samospráva má.

Mgr. Marek Papajčík
referát vzťahov s verejnosťou
Kancelária primátora hl. mesta SR Bratislavy
20. august 2013

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň,

dovolím si ešte doplniť stanovisko oddelenia dopravného inžinierstva:
Podľa Územného plánu Bratislavy Prievozská ulica nepatrí medzi hlavné cyklistické trasy.
Tými sú cyklistické trasy po Prístavnej a Trenčianskej ul. Pohyb cyklistu po Prievozskej nie je vylúčený, ale z hľadiska bezpečnosti odporúčame využívať pre cyklodopravu vyššie uvedené ulice.
Na využívanie vyhradených jazdných pruhov pre BUS aj cyklistami sú v odborných kruhoch rôzne názory. Väčšinou sú proti.
Poukazujú:
- na rozdielnu jazdnú rýchlosť vozidla MHD a cyklistu, čím by dochádzalo k zdržaniu vozidiel MHD na BUS pruhu. BUS pruh by sa tým stal kontraproduktívnym – stratil by zmysel.
- na možnosť kolíznych situácií vozidiel MHD s vozidlami v priľahlom jazdnom pruhu vedľa BUS pruhu pri predchádzaní cyklistu
- na možnosť kolíznych situácií cyklistu s vozidlami v priľahlom jazdnom pruhu vedľa BUS pruhu pri predchádzaní vozidla MHD na zastávke

Mgr. Marek Papajčík
referát vzťahov s verejnosťou
Kancelária primátora hl. mesta SR Bratislavy
26. august 2014

Marián

Ja by som odporučil jazdil v strede pravého pruhu pre autá. Nech vodiči nadávajú a sťažujú sa mestu, že cyklisti nepatria na cestu. Iba za minulý týždeň v Bratislave zomrelo na chodníkoch po zrážke s cyklistami 563 ľudí...
10. apríl 2015

J@

Vedľa BUS - pruhu je ešte krajnica, teda cyklista má oveľa viac niesta, ako vo vedľajšom pruhu , aby sa zmestil do priestoru aj s autobusom.
10. august 2016

Jana Makroczy

J@: tu krajnicu s bordelom, strkom a kanalmi povazujete za dostatocne priestrannu a bezpecnu?
26. február 2017

Michal

Žiadam o opätovné prehodnotenie povolenia jazdy cyklistov v bus pruhoch pri pravom okraji vozovky (na úsekoch, kde sa cestička pre cyklistov nenachádza) z nasledovných dôvodov:

1. Vysoké riziko náhleho vytlačenia cyklistu z priebežného pruhu do bus pruhu predchádzajúcimi vozidlami. Nepredvídateľnosť tejto situácie a nemožnosť dodržať dostatočný bočný odstup vodičom autobusu od cyklistu. Tiež hrozí zranenie cestujúcich v autobuse pri vynútenom brzdení.

2. Nejednoznačnosť právneho výkladu: Prakticky je zväčša nelegálna jazda cyklistu v bus pruhu nerozlíšiteľná od legálneho obchádzania súvislej prekážky na krajnici (§55 ods. 1) cez bus pruh alebo predchádzania stojacich vozidiel v priebežnom pruhu podľa §55 ods. 5. Je zrejmé, že pri obchádzaní a predchádzaní smú bus pruh použiť aj vozidlá, pre ktoré pruh nie je vyhradený (§12 ods.1, §11 ods.2). V tomto kontexte je ťažko vylúčiteľná súbežná jazda cyklistu v priebežnom pruhu s cyklistom v bus pruhu pri krajnici, čo je z hľadiska bezpečnosti i plynulosti dopravy absolútne neprípustné.

3. Väčšiu časť dňa má vodič autobusu (trolejbusu) možnosť bezpečne predísť cyklistu v bus pruhu zľava cez priebežný pruh. Ak nemá, tak pravdepodobnosť, že tolerantný cyklista uvoľní jazdný pruh autobusu je podstatne väčšia než pravdepodobnosť, že bezohľadný cyklista bude dodržiavať súčasné obmedzenie aj vzhľadom na spomenutý bod 2.
31. máj 2017

Fero Chvostal

Myslim, ze viaceri ludia by radi jazdili na bicykloch, keby to nebolo zivotu nebezpecne. Moja osobna skusenost s jazdou po Prievozskej nebola velmi pozitivna. Pouzival som stredny pruh, v ktorom som bol natlaceny uplne vpravo, kedze zlava ma v plnej rychlosti tesne minali auta. Horsie to vsak bolo z pravej strany, kedze autobusy ma minali tiez v plnej rychlosti doslova 10cm od mna. Po tom, ako som dnes rano videl cyklistu v bus pruhu, ktoremu autobus nechal 50cm zivotneho priestoru a samozrejme ho nezabudol strubit, tiez to nepozadujem za bezpecne (momentalne ani povolene, hoci viaceri to takto robia) riesenie.
Nerozumiem, preco sa mesto boji vytvorit podmienky pre cyklistov. Je pravda, ze nie som odbornik v tejto oblasti, ale pripada mi to ako najlacnejsie mozne riesenie dopravy v meste. Nie je udrzatelne dovolit kazdemu dochadzajucemu za pracou jazdit autom po centre mesta.

Moje riesenie:
3-pruhove cesty v centre ako napr. Prievozska, kde je problem s parkovanim by mozno mohli dedikovat 1 pravy pruh na pozdlzne parkovanie aut + jednosmerny cyklopruh, pricom cyklopruh by bol uplne vpravo, cim by boli cyklisti oddeleni od rusnej premavky parkujucimi autami. Naklady su minimalne, osadit znacky + natahat ciary. Dolezite je zakazat parkovanie aut na chodniku pre pesich.
Vysledok: stastny cyklista, stastny sofer, stastny chodec
10. december 2019

Michal

Dobry den,
ako sa situacia riesi?
10. december 2019

Michal

Medzičasom dokonca už aj Rusi pochopili, že ľudský život má príliš veľkú hodnotu na to, aby nútili cyklistu jazdiť na štvorprúdovke medzi dvoma pruhmi. https://www.google.com/maps/@48.7208437,44.5332184,3a,20.7y,64.02h,80.57t/data=!3m6!1e1!3m4!1sUwwIP-bC_zoYJ8DeF8M8cw!2e0!7i13312!8i6656

Týmto žiadam o opätovné preposlanie podnetu na Magistrát.
12. december 2019

Odkaz pre starostu

Dobrý deň,

podnet bol preposlaný Magistrátu.

S pozdravom
Stanislav
Administrátor portálu Odkaz pre starostu
29. máj 2020

Michal

A aká bola odpoveď?
30. máj 2020

Fero Chvostal

Onedlho tento podnet oslavi jubilejnych 7 rokov.

Diskusia

Pridajte obrázky
Prihlásený ako

Pridaním komentáru súhlasím s pravidlami používania