22.03.2023 13:07
Dobrý deň,
Referát životného prostredia uvádza:
Podľa § 2 ods. 6 zákona č. 182/1993 Z. z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov (ďalej len „zákon č. 182/1993“) sa na účely tohto zákona spoločnými časťami a príslušenstvom domu, ktoré sú určené na spoločné užívanie a slúžia výlučne tomuto domu a pritom nie sú súčasťou domu tzv. príslušenstvo, rozumejú okrem iného aj prístrešky (teda aj na smeti). Podľa § 6 ods. 1 a 2 zákona č. 182/1993, správu domu vykonáva spoločenstvo vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome (ďalej len „spoločenstvo“) alebo iná právnická osoba alebo fyzická osoba, s ktorou vlastníci bytov a nebytových priestorov uzatvoria zmluvu o výkone správy (ďalej len „správca“). Správa domu je obstarávanie služieb a tovaru, ktorými správca alebo spoločenstvo zabezpečuje pre vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome
a) prevádzku, údržbu, opravy, rekonštrukciu a modernizáciu spoločných častí domu, spoločných zariadení domu, priľahlého pozemku a príslušenstva,
b) služby spojené s užívaním bytu alebo nebytového priestoru,
Kontajnerové stanovištia neboli vybudované na odčlenených pozemkoch, ani neboli samostatne kolaudované ako stavby, ale boli súčasťou základne infraštruktúry spolu s komunikáciami, parkovacími miestami, plochami na prášenie kobercov, budovanými rámci viacpodlažnej bytovej zástavby.
Z citovaných právnych predpisov vyplýva, že vlastníci bytov a nebytových priestorov a spoluvlastníci spoločných častí a zariadení domu sú zo zákona povinní zabezpečiť, aby bytový dom, ktorého sú spoluvlastníci, mal zabezpečené hygienicky bezchybné a s protipožiarne zabezpečené zariadenia na ukladanie komunálneho odpadu.
Súhlasíme, že viaceré kontajnerové stanovište na Iľujušinovej a Tupolevovej sú v stave, kedy nezodpovedá kritériám kladeným na kvalitu, hygienu a bezpečnosť verejných priestranstiev.
Je dôležité uviesť, že mestská časť Bratislava-Petržalka prioritne zodpovedá za správu a údržbu verejných priestranstiev pri ktorých je naplnená legálna definícia pojmu „verejné priestranstvo“, teda priestranstvo prístupné verejnosti bez obmedzenia slúžiace na všeobecné užívanie, ktoré je vo vlastníctve alebo v správe mestskej časti. V zmysle uvedeného Petržalská samospráva nemôže a neinvestuje svoje prostriedky do údržby, opravy a rekonštrukcií príslušenstva bytového domu, ku ktorým patria aj kontajnerové stanovištia. Išlo by o neoprávnené vynakladanie verejných finančných prostriedkov do majetku iných subjektov.
V zmysle uvedeného, budeme kontaktovať príslušných správcov, ktorí sú oprávnení nevyhovujúcu situáciu na podnet mestskej časti riešiť, nie však vybudovaním stojiska, ale iba vyčistením stojiska a priľahlého okolia. Každý správca je povinný starať sa o svoj majetok a tento je povinný aj udržiavať. Primárne by však pomohlo, keby občania dôslednejšie a zodpovedne pristupovali k správnemu triedeniu odpadov, kartónové krabice stláčali, kontajnery neprepĺňali a hlavne ich po použití uzavreli. Dnes by sme takéto situácie nemuseli riešiť. Dodržiavaním jednoduchých, prevenčných pravidiel vedia občania zabezpečiť dostatočnú hygiena zberu a eliminovať nepríjemné sprievodné javy.
Na záver uvádzame, že vlastníci bytov a NP, ktorí predmetné stojiská využívajú, vedomí si, že takýto stav stojísk je absolútne nevhodný, pristúpili k čiastočnej rekonštrukcii exitujúcich stojísk, kedy nádoby na triedené zložky odpadov ponechali na okraji komunikácie, pričom okolie stojísk umožňuje aj rozšírenie ich dispozície, tak aby boli všetky kontajnery umiestnené v interiéri. Výsledok takéhoto absolútne nevhodného riešenia dnes vidíme v rámci verejného priestoru, kedy odpad z kontajnerov neustále znečisťuje širšie okolie.
Petržalská samospráva sa snaží takýmto situáciám predchádzať prevenčnými a funkčnými riešeniami a aj dotačným systémom, ktorým čiastočne refunduje náklady spojené s výstavbou, alebo rekonštrukciou kontajnerových stanovíšť, ktoré zodpovedajú funkčným a architektonickým požiadavkám na kvalitu stavby, kontajnerového stanovišťa.
Ďakujeme za porozumenie.
29.03.2023 12:58
Dobrý deň,
Referát čistoty a poriadku uvádza:
Podľa § 2 ods. 6 zákona č. 182/1993 Z. z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov (ďalej len „zákon č. 182/1993“) sa na účely tohto zákona spoločnými časťami a príslušenstvom domu, ktoré sú určené na spoločné užívanie a slúžia výlučne tomuto domu a pritom nie sú súčasťou domu tzv. príslušenstvo, rozumejú okrem iného aj prístrešky (teda aj na smeti). Podľa § 6 ods. 1 a 2 zákona č. 182/1993, správu domu vykonáva spoločenstvo vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome (ďalej len „spoločenstvo“) alebo iná právnická osoba alebo fyzická osoba, s ktorou vlastníci bytov a nebytových priestorov uzatvoria zmluvu o výkone správy (ďalej len „správca“). Správa domu je obstarávanie služieb a tovaru, ktorými správca alebo spoločenstvo zabezpečuje pre vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome
a) prevádzku, údržbu, opravy, rekonštrukciu a modernizáciu spoločných častí domu, spoločných zariadení domu, priľahlého pozemku a príslušenstva,
b) služby spojené s užívaním bytu alebo nebytového priestoru,
Kontajnerové stanovištia neboli vybudované na odčlenených pozemkoch, ani neboli samostatne kolaudované ako stavby, ale boli súčasťou základne infraštruktúry spolu s komunikáciami, parkovacími miestami, plochami na prášenie kobercov, budovanými rámci viacpodlažnej bytovej zástavby.
Z citovaných právnych predpisov vyplýva, že vlastníci bytov a nebytových priestorov a spoluvlastníci spoločných častí a zariadení domu sú zo zákona povinní zabezpečiť, aby bytový dom, ktorého sú spoluvlastníci, mal zabezpečené hygienicky bezchybné a s protipožiarne zabezpečené zariadenia na ukladanie komunálneho odpadu.
Súhlasíme, že viaceré kontajnerové stanovište na Iľujušinovej a Tupolevovej sú v stave, kedy nezodpovedá kritériám kladeným na kvalitu, hygienu a bezpečnosť verejných priestranstiev.
Je dôležité uviesť, že mestská časť Bratislava-Petržalka prioritne zodpovedá za správu a údržbu verejných priestranstiev pri ktorých je naplnená legálna definícia pojmu „verejné priestranstvo“, teda priestranstvo prístupné verejnosti bez obmedzenia slúžiace na všeobecné užívanie, ktoré je vo vlastníctve alebo v správe mestskej časti. V zmysle uvedeného Petržalská samospráva nemôže a neinvestuje svoje prostriedky do údržby, opravy a rekonštrukcií príslušenstva bytového domu, ku ktorým patria aj kontajnerové stanovištia. Išlo by o neoprávnené vynakladanie verejných finančných prostriedkov do majetku iných subjektov.
V zmysle uvedeného, budeme kontaktovať príslušných správcov, ktorí sú oprávnení nevyhovujúcu situáciu na podnet mestskej časti riešiť, nie však vybudovaním stojiska, ale iba vyčistením stojiska a priľahlého okolia. Každý správca je povinný starať sa o svoj majetok a tento je povinný aj udržiavať. Primárne by však pomohlo, keby občania dôslednejšie a zodpovedne pristupovali k správnemu triedeniu odpadov, kartónové krabice stláčali, kontajnery neprepĺňali a hlavne ich po použití uzavreli. Dnes by sme takéto situácie nemuseli riešiť. Dodržiavaním jednoduchých, prevenčných pravidiel vedia občania zabezpečiť dostatočnú hygiena zberu a eliminovať nepríjemné sprievodné javy.
Na záver uvádzame, že vlastníci bytov a NP, ktorí predmetné stojiská využívajú, vedomí si, že takýto stav stojísk je absolútne nevhodný, pristúpili k čiastočnej rekonštrukcii exitujúcich stojísk, kedy nádoby na triedené zložky odpadov ponechali na okraji komunikácie, pričom okolie stojísk umožňuje aj rozšírenie ich dispozície, tak aby boli všetky kontajnery umiestnené v interiéri. Výsledok takéhoto absolútne nevhodného riešenia dnes vidíme v rámci verejného priestoru, kedy odpad z kontajnerov neustále znečisťuje širšie okolie.
Petržalská samospráva sa snaží takýmto situáciám predchádzať prevenčnými a funkčnými riešeniami a aj dotačným systémom, ktorým čiastočne refunduje náklady spojené s výstavbou, alebo rekonštrukciou kontajnerových stanovíšť, ktoré zodpovedajú funkčným a architektonickým požiadavkám na kvalitu stavby, kontajnerového stanovišťa.
Ďakujeme za porozumenie.
Jerome