21. marec 2019
Odpoveď samosprávy
Špecifikácia navrhovania odvodňovacích systémov pre cestné komunikácie formou záväzného predpisu u nás a ani v ostatných krajinách neexistuje. Podľa Metodického návodu Min. dopravy (TP č. 13/2005) vpusťové objekty je neprípustné umiestňovať do prejazdného profilu komunikácie len pri diaľniciach. Keďže vo všeobecnosti je riešenie odvodňovacích systémov na cestných komunikáciách finančne nákladná záležitosť, uvedené riešenie umiestnenia vpustí v prejazdnom profile vozovky je optimálne z funkčného a finančného hľadiska. Pre úpravu nivelety vpustí bola investorovi stanovená lehota cestným správnym orgánom do 30.04.2019.
Je bežné, že kanalizačné vpuste ako aj iné inžinierske siete sa umiestňujú v priestore cestných komunikácií. Vpuste netvoria žiadnu prekážku cestnej premávky. Mesto súhlasí s kolaudáciou stavby „Autoumyváreň Prievidza, Mliekárenská ulica – SO 03 Komunikácia, spevnené plochy“ v zmysle predloženej projektovej dokumentácie a zmenami konečných povrchových úprav.
Kolaudačné rozhodnutie za mesto Prievidza (ako stavebný úrad) podpísal príslušný vedúci v zmysle organizačného poriadku mesta.
Problematika vpustí bola riešená cestným správnym orgánom aj v rámci kolaudácie, kde boli dohodnuté podmienky aj ohľadne kanalizačných vpustí cit. zo súhlasu č. 2.4.3-10211-2018/119347 zo dňa 06.01.2019:
„Mesto súhlasí s kolaudáciou stavby „Autoumyváreň Prievidza, Mliekárenská ulica – SO 03 Komunikácia, spevnené plochy“ v zmysle predloženej projektovej dokumentácie a zmenami konečných povrchových úprav, za dodržania nasledovných podmienok:
- realizované úpravy miestnej komunikácie bezodkladne protokolárne odovzdať do majetku Mesta Prievidza (v zmysle Zmluvy o budúcej zmluve o zriadení vecného bremena č. 423/2018/1.2 účinnej od 05.06.2018) po splnení podmienok :
- úprava nivelety jestvujúcich kanalizačných vpustí tak, aby neovplyvňovali plynulosť a bezpečnosť cestnej premávky v lehote do 30.04.2019
- úprava trvalého dopravného značenia a realizácia osvetlenia priechodu pre chodcov v zmysle určenia trvalého dopravného značenia č. 2.4.3-10176-2018/118855 zo dňa 16.01.2019 v lehote do 30.06.2019
- v rámci preberacieho konania požiadať Mesto Prievidza – cestný správny orgán o odsúhlasenie splnenia podmienok uvedených v tomto stanovisku,
- vyhradzujeme si právo stanovisko doplniť resp. zmeniť ak si to vyžiada verejný záujem, ...“
Oddelenie stavebného poriadku MsÚ
Anonymný užívateľ
Tvrdenie, že "Špecifikácia navrhovania odvodňovacích systémov pre cestné komunikácie formou záväzného predpisu u nás a ani v ostatných krajinách neexistuje" je citát z TP SSC 13/2005. Tvrdenie, že "vpusťové objekty je neprípustné umiestňovať do prejazdného profilu komunikácie len pri diaľniciach." je už ale obyčajná fabulácia vytrhnutá z kontextu menovaného TP, kde je na obrázku uvedený príklad osového vedenia potrubia na diaľnici a v žiadnom prípade sa nevzťahuje iba na diaľnicu ako tvrdí oddelenie výstavby.
O STN 73 6101 - Projektovanie ciest a diaľnic na oddelení stavebného poriadku zrejme v živote nepočuli. V časti 8.2 - Odvodňovacie zariadenia tejto STN sú uvedené zásady navrhovania a typy odvodňovacích zariadení.
Pre podnet je ale dôležitá formulácia z bodu 8.2.6.1, podľa ktorej "Poklopy šácht odvodňovacieho potrubia sa zásadne NEUMIESTŇUJÚ do vozovky".
Pritom by ale úplne postačovalo použiť zdravý rozum.
Aký význam majú dažďové vpuste umiestnené uprostred jazdného pruhu ?
Bola komunikácia pri výstavbe križovatky vyspádovaná smerom ku týmto vpustiam ?! A teda vozovky sa už nespádujú ku krajnici ?
Aký bude praktický význam vpustí, keď voda bude odtekať niekde úplne inde ?!