16. máj 2018
Odpoveď samosprávy
Dobrý deň,
podľa § 117 ods. 1 stavebného zákona (t. j. Zákon č. 50/1976 Zb. v znení noviel) stavebným úradom je obec. V kompetencii stavebného úradu ako prvostupňového správneho orgánu je posúdiť vec predovšetkým z hľadiska, či konanie a rozhodnutie o danej veci je v príslušnosti stavebného úradu.
Rôzne prenosné zariadenia, ktoré nie sú pevne spojené so zemou (§43 ods.1 písm. a) až d) stavebného zákona) alebo upevnené strojnými súčiastkami alebo zvarom o pevný základ na zemi, alebo ktorých osadenie vyžaduje úpravu podkladu (§43 ods. 2 stavebného zákona), nie je možné považovať za stavby a ich povoľovanie a ani odstraňovanie nespadá do kompetencie stavebného úradu. Za reklamnú stavbu sa teda považuje len taká stavba, ktorá kumulatívne spĺňa všetky vyššie uvedené požiadavky.
V prípade, že zariadenie je umiestnené na komunikácii (napr. na chodníku), na posúdenie veci je príslušný cestný orgán podľa zákona č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov, a to najmä z hľadiska povolenia zvláštneho užívania danej komunikácie.
Po preverení všetkých skutočností na danom mieste ohliadkou z našej strany bolo zistené, že predmetné zariadenia – billboardy, sú voľne položené na betónových kockách a v trávnatom povrchu, čím nespĺňajú náležitosti reklamnej stavby, a preto tunajší stavebný úrad nie je príslušný na ďalšie konanie vo veci.
V prípade, že tieto hnuteľné veci (zariadenia) ohrozujú svojím umiestnením a vyhotovením bezpečnosť cestnej premávky, myslíme si, že ich je potrebné riešiť podľa osobitných predpisov, a to v zmysle §60 ods. 9 zákona č. 8/2009 o cestnej premávke.
Odbor stavebný a životného prostredia
Peter