Romanova - nevhodná technológia povrchu cyklotrasy

Zodpovednosť za riešenie: Hlavné mesto SR Bratislava

Uzavretý
meno
PotPalo 20. júla 2023

Nevhodná technológia povrchu cyklotrasy (platí aj pre iné miesta v BA). Červená rašpľa nieje to pravé pre cyklistov, ide sa po nej dosť nepríjemne, navyše brzdí. Hladký povrch je omnoho vhodnejší. Oproti starším cyklotrasám značeným hladkým zeleným (príjemnejším aj na pohľad) povrchom je toto podstatné zhoršenie až priam znepríjemnenie jazdy na bicykli. Z hladkého asfaltu spravili drsný povrch pripomínajúci starý vyjazdený betón. Stačilo nechať asfalt a vyznačiť čiary, nie ho nepríjemne zdrsniť a zafarbiť. Navyše červeným sa inde značí povrch je pre chodcov, stačí sa pozrieť napríklad k Inchebe. Totálny chaos.

Pokiaľ som to zle pochopil a drsný povrch mal odradiť korčuliarov, tak zámer vyšiel až moc dobre, odradzuje dokonca aj cyklistov.

20. júl 2023

Odkaz pre starostu

Zmena zodpovednosti za podnet na: Hlavné mesto SR Bratislava
20. júl 2023

Ajeťák

No bohužiaľ, korčuliari majú v tomto meste smolu..
26. júl 2023

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň,

červené podfarbenie vychádza z Technických podmienok pre cyklotrasy, ktoré sa nedávno menili. Červená farba tak bude odteraz farbou, ktorá bude informovať o priestore pre cyklistov. Ide o zosúladenie noriem aj so zahraničím (červená farba sa používa v ČR, DE, AT, ...). Pri rekonštrukciách sa budeme snažiť samozrejme uprednostňovať hladší a trvácnejší červený asfalt (Odborárska, Karpatská, Páričkova).
Štruktúra povrchu bola vyberaná z 3 skúšobných variantov, ktoré boli realizované minulý rok. Štruktúra výsledného bola vyhodnotená ako najlepšia kombinácia vlastností. Jeho nerovnosti umožňujú bezpečnejšiu jazdu v daždi, nakoľko predchádzajúci hladký povrch sa za mokra šmýkal.

S pozdravom,
Kto? Oddelenie cyklodopravy
Kedy? 2023

Oddelenie vzťahov s verejnosťou
Magistrát hlavného mesta SR Bratislavy
27. júl 2023

PotPalo

Hladký povrch sa šmýka iba pokiaľ ide o nechutnú červenú farbu. Pôvodný asfalt sa nešmýkal ani za mokra.

Technické normy, no super. To zasa schválil niekto od stola, niekto bohatý kto v živote nešiel na bicykli mestom. Ono sa to z bavoráku schvaľuje...
Vy akože zlepšujete, ale my tým viac trpíme, pre cyklistov je to zhoršenie. A vraj vyspelá civilizácia. Až uvidíte ísť cyklistu po ceste vedľa takýchto cyklopruhov, tak sa zamyslite kde je problém. Napoviem, že v cyklistovi nie. (ono demokracia nieje to isté ako diktatúra úradníkov, ktorú teraz máme)

Osobne preferujem zelenú farbu cesty (zelená = ekologická, prírodná), červená je mi nepríjemnejšia na pohľad, navyše červená zvyčajne znamená zákaz. Možno je to iba môj osobný názor, chcelo by to prieskum medzi cyklistami, a hlavne medzi takými ktorí jazdia denne.

Keď už chcete niečo robiť, čo tak opraviť vozovku na konci cyklotrasy z Vajnorskej na Trnavské mýto? Je to tam samá diera. Cyklopruh skončí, a pokračuje sa tankodromom.
28. júl 2023

Karol

@admin Je vhodne podnet uzavriet aj napriek tomu, ze Magistrat neposkytol odborne zdovodnenu odpoved?

Rad by som od Magistratu vyziadal odkaz na Technicke podmienky pre cyklotrasy a tiez dokument o vyhodnoteni 3 skusobnych variantov - urcite to nie je tajne.

Podnet nebol, ze by trasa nesplnala technicke podmienky, ale ze sa objektivne na povrchu zle jazdi. Odpoved nateraz posobi neprofesionalne - jazdia tak aj inde, nam sa jazdi dobre.
28. júl 2023

Karol

Inak suhlasim, ze predchadzajuci povrch v zelenej sa smykal, ale cerveny povrch brzdi jazdu a v ziadnom predpise nie je prikazane znacit cyklotrasy farebene. Vacsina Viedne - citovane Rakusko - ma cyklotrasy na asfalte a obcas je na zemi vodorovne v modrom kruhu oznacene, ze sa jedna o cyklotrasu.

Tazko sa veri, ze technicke podmienky prikazuju farbit kazdu cyklotrasu na cerveno. Cerveny asfalt je riesenie, natieranie uz nie. A nie je urcite nutne.
28. júl 2023

Odkaz pre starostu

Status Uzavretý prideľujeme podnetom, ktorým nie je možné jednoznačne prideliť na základe odpovede od samosprávy či aktualizácií a komentárov od užívateľov žiadny z iných statusov. Status môže byť podnetu pridelený z niekoľkých dôvodov:

1.) Podnet bol vyriešený, avšak bez zásahu samosprávy. Vyriešil ho čas (napr. zmena počasia), prípadne nie je známe, kto podnet vyriešil (pozn.: v prípade, že je podnet vyriešený dobrovoľnícky a zároveň vyplnený formulár "Chcem pomôcť", podnet sa označuje ako vyriešený).
2.) Samospráva nesúhlasí s riešením navrhovaným zadávateľom podnetu a k tomuto rozhodnutiu uviedla zrozumiteľné argumenty.
3.) Samospráva vyčerpala možnosti riešenia podnetu a z jej strany nie je možný žiadny ďalší krok k vyriešeniu podnetu.
https://www.odkazprestarostu.sk/pomoc

Argumenty sú zrozumiteľné.

Michal Haman
Administrátor pre Petržalku
31. júl 2023

Uno

Toto bude super, podla starych bolo dovolene iba zelenou a iba kde sa to krizovalo, pritom chodci v tych miestach to svoje mali zvyraznene cervenou. Uz sa tesim ako bude viac aj viac chodcov slapat po tych cervenych chodnikoch co ste im teraz spravili.

4.11 Podfarbenie
Z hľadiska bezpečnosti je výhodné farebne odlíšiť CYK od ostatných komunikácií. Na CYK sa používa
len zelené podfarbenie. Podfarbenie sa používa len v miestach križovania s inými komunikáciami (len
v prípadoch ak je vyhodnotená nutnosť takéhoto podfarbenia) a v miestach zvýšeného nebezpečenstva
pre cyklistov (autobusová zástavka, priechod pre chodcov, prejazd cez koľajovú dráhu, náhla zmena
smeru cyklistu, zmena šírkového usporiadania, začiatok a koniec CYK, miesta, kde je ohrozená
bezpečnosť cyklistu alebo chodca).
08. august 2023

PotPalo

No neviem, ale že by tie čierne fleky po pneumatikách naznačovali že sa tento povrch nešmýka? Alebo práve naopak? V každom prípade je kontakt pneumatiky s vozovkou na takomto povrchu menší, a teda je aj menšia trecia sila. A to nechcem vidieť ako dopadne jedinec ktorý na takomto povrchu spadne. To už nebude iba taká obyčajná odrenina.
08. august 2023

PotPalo

Trochu som oprášil Google Streetview aby som overil spomínané fakty zo sveta. Prikladám fotky. Vo Varšave a v Berlíne som našiel červenú pre cyklotrasy, konkrétne červený je iba prechod pre cyklistov cez frekventovanú cestu, kde autá dávajú cyklistom prednosť. Rozhodne niesu červené celé cesty, a už vôbec nie s tak drsným povrchom. V New Yorku sú dokonca normálne zelené. Tak zmaľované ulice sú iba u nás. (Česko schválne nespomínam, lebo nieje jasné kto sa po kom opičí v blbostiach.) Asi to niekto zle pochopil a namiesto iba prechodov začal červeniť celé cesty, veď bude väčšia provízia. Len aby rovnakou logikou nezačal ten niekto robiť páskované všetky chodníky, aby vyzerali rovnako ako prechody pre chodcov. To by bola nádhera (a kopa práce so slušnými províziami).

Z môjho pohľadu (hlavne keď sa k tomu pridajú iné prešľapy čo tu stvárajú) to vyzerá ako sabotáž cyklistiky v Bratislave. Akoby niekto nenávidel cyklistov a chcel im to čo najviac znepríjemniť a znechutiť, pritom sa ale tváriť že to robí pre nich.
09. august 2023

PotPalo

Mala by tu byť diskusia, môžem vedieť prečo vediem monológ? Situácia sa teda asi riešiť nebude, a s tou drsnosťou asi nebudú robiť nič, že? Ono je jednoduchšie hrať mŕtveho chrobáka ako si priznať chybu a napraviť ju.

A vôbec, všimol si niekto že v Berlíne a Varšave majú asfaltové cyklochodníky a iba prechody cez cestu majú červené, zatiaľ čo u nás sú červené cyklochodníky a prechody cez cestu sú asfaltové (Jiráskova, Štúrova, ...)? Skrátka u nás je to práve naopak ako vo svete, takže argument "lebo vo svete" je totálne mimo.
10. august 2023

Ezechiel

Tiež som sa snažil otvoriť podnet, v ktorom to spomínam:

https://www.odkazprestarostu.sk/bratislava/podnety/169471/stary-most-cyklotrasa-neoznacena

Ono to sú tu také odpovede, že už sa to schválilo a je to, lenže podľa mňa je na tento typ podnetu ako taký OPS nevzhodný, pretože sa týka celého mesta a tu treba vybrať konkrétnu lokalitu.

Má to dve roviny:
1 Že je to červené a mätúce. Tam chápem, že časom sa to preznačí všade, ale mesto nevysvetlilo, prečo sa to MUSÍ značiť červenou po celej dĺžke. A niektoré miesta budú mätúce vždy, pretože popri cyklochodníkoch vediet dlažba tehlovej farby.

2 Že to má iný typ povrchu, čo vôbec nesúvisí s tým, že je to červené. Podľa mňa ohľadom bodu 2 tento podnet uzavretý byť nemal, pretože tento úsek čo ste uviedli má veľmi zvláštny povrch a ešte je aj akosi pásmovo maľovaný. Je to zasa ešte iné, než pred Starým mostom a zdá sa mi, že na tom zostáva viac cestného znečistenia, ktoré by inak voľne bolo po asfalte odplavené do kanalizácie, tak na tomto drsnom povrchu zostáva na cykloceste.

Tie odpovede sú kopírovať vložiť a netýkajú sa špecifika konkrétneho miesta. Na toto odpovedané na foto z Romanovej nebolo. Bolo iba vysvetlené, že odteraz budú červené.

Admin: Je možné podnet otvoriť aby bolo odpovedané, prečo je to celé červené a nie iba v miestach križovaní a prečo sa tento povrch v tomto mieste javí drsnejší než na iných nových červených miestach, dokonca viac než na nájazde na starý most, ktorý mal byť značený rovnakou technológiou?
10. august 2023

Ezechiel

Ešte teda podobné hlúposti sa spravili aj vo Viedni, ale je to iba na rušných miestach, na prechodoch. Už je to tak roky, ešte z doby keď na SK sa značilo všetko zelenou.

Ale zasa je treba podotknúť, že ten povrch červenej nie je ničím retardujúci jazdu. Je podobnejší tomu úseku v mojom podnete pred starým mostom. Skoro sa zdá, že ako to výjde navonok s touto farbou závisí od kvality podkladového asfaltu, čo je dosť problém.
10. august 2023

PotPalo

Ja len nechápem, prečo sa musí už hotová vyznačená KVALITNÁ cyklotrasa na rovnom asfalte ZNIČIŤ takou povrchovou úpravou. Je to obrovský skok späť. A značiť to... To si niekto myslí že aby cyklista išiel po kraji cesty, potrebuje to mať vyznačené ako pre slepého?! Keby tam nebolo nič označené, tak pre cyklistu tam platia aj tak rovnaké pravidlá cestnej premávky ako teraz. Urobili službu medvediu.

Áno, drsný povrch a iba pre cyklistov (ktorý sa mu budú vyhýbať), navyše pri kraji vozovky, to bude stále plné kamienkov a špiny, o skle ani nepíšem. Niekedy je lepšia obyčajná cesta ktorú si delia cyklisti aj motoristi, lebo autá svojimi kolesami špinu na kraji cesty vyjazdia, takže je čistejšia aj bez každodenného zametania. To ale ten čo nejazdí na bicykli po cestách nemá ako vedieť.
10. august 2023

Ezechiel

@admin: Je mozne podnet otvorit, aby mesto odpovedalo:

1. Preco sa tato cyklotrasa vyfarbila cervenou/texturou po CELEJ DLZKE a nie iba v miestach krizovania ako to byva v spominanych ČR-DE-AT? A tiež to tak popisujú SK TPP.

2. Je možné preveriť kvalitu povrchu konkrétne na tomto úseku v porovnaní aj s ostatnými červenými povrchmi, pretože sa výrazne líši od ostatných červených cyklociest, navyše bola namaľovaná akoby dvoma pásmi vedľa seba, ktoré sa prekrývajú, čím vznikol zdvojený efekt kde sa tieto prelínajú a smerom doprava od obrázka z podnetu nie je ani riadne od kraja po kraj.

3. Sú tu plné biele čiary aj v miestach, kam potrebuje legálne prejsť cyklista, napr. vľavo pred miestom kde je fotený obrázok nie je prešuvaná čiara, aby bolo možno legálne odbočiť na a z Ševčenkovej - križovatka, kde sa Jirásková mení na Romanovu.
10. august 2023

Ezechiel

@PotPalo: Ja tiež nerozumiem, prečo sa to celé preznačilo takto, keď sa mohol z dvojprúdovky spraviť BUS - CYKLO pruh z pravej strany. Bolo by to oveľa lacnejšie s pár piktogramami a ešte by to pomohlo MHD.

Tým, že je to takto označené sa nijak bezpečnosť cyklistou nezmenila, stále je tu križovanie vo viacerých miestach s bočnými ulicami a autobusy musia vchádzať do zastávok a vychádzať.

Často tu v cyklopruhu stojí taxikár pri Alfe, akoby to bolo normálne. Množstvo miesta na ceste zabrali vyšrafované mŕtve priestory, ktoré predtým napr. slúžili na odbočenie.

Cyklocesta končí na oboch stranách z ničoho nič, nie je dotiahnutá po Bratskú, ani po Starohájsku, ani po Technopol.
10. august 2023

Ezechiel

Ešte teda poznámka pre mesto. Keď už sa snažíme - asi - tým výrazným červeným upozorňovať vodičov motorových vozidiel, že je to čast komunikácie pre cyklistov, alebo to pocitovo spraviť bezpečnejšie, tak to sa nerobí farbením po celej dĺžke, to sa farbí v miestach tzv. kolíznych.

Pre bezpečnosť na rovných úsekoch a prilákanie viac cyklistov na cestu s pocitom bezpečia sa používajú lepené obrubníky.

Lacnejšou možnosťou je aspoň vyšrafovať ochranných pás cca pol metra medzi okrajom cyklocesty a cestou, kde potom zostáva špina, ktorá nekončí rovno v CYK.
11. august 2023

PotPalo

Ja písať veľa. Úradník nerozumieť. Ja dať obrázok.
13. august 2023

Henrike

Pritom na starej viedenskej je to cervene a uplne normalny povrch tj ako asfalt pod tym. Posobi to ale ako starsi nater. Uz sa nerealizuje?
13. september 2023

PotPalo

Poprosím znovu otvoriť podnet, nakoľko nebol splnený tento bod:

3.) Samospráva vyčerpala možnosti riešenia podnetu a z jej strany nie je možný žiadny ďalší krok k vyriešeniu podnetu.

Možnosti riešenia sú totiž hneď dve:

1.) všetky nové červené povrchy robiť hladké, nie drsné. Neviem prečo sa stále pokračuje s ničením povrchu touto megadrsnou úpravou.

2.) už existujúce extrémne drsné povrchy zbrúsiť/vyfrézovať aby boli hladšie.

A prosím o vyjadrenie samosprávy či naďalej mieni pokračovať so zhoršovaním cestných povrchov pre cyklistov.
13. september 2023

Gregor

Bude horšie. Kdesi sa písalo, že výhodou červenej pre cyklocesty je, že samotný asfalt je červenej farby. Pôvodne sa zdalo, že pro sfrézovaní nábrežia toto bude ten prípad. Kvalitný nový asfalt a v nezodrateľnej inej farbe. No ale nie, už to je znehodnotené. Toto môže navrhovať iba niekto, kto:

1. jazdí bicyklom iba za účelom kampane, v lete na ryby, rekreačne a tak, možno do obchodu za rohom a domov

2. v živote nejazdil v jednom z tých odkazovaných vzorových cyklorajoch a nemal možnosť posúdiť, čo iba dobre vyzerá a čo je výsledkom premysleného časom osvedčeného a spoločnosti prispôsobeného riešenia a nedokáže to preniesť do cyklozapadákova

3. názory cyklistu - takého, čo používa bicykel ako DOPRAVNÝ prostriedok nie fit-trenažér - ho vôbec nezaujímajú, ešte by to nevyzeralo dobre na PR evente

Ďakujem mestu Bratislava, že najala Bloomberg, aby to pre investorov vyzeralo dobre na fotkách. Na bicykli po meste som tu prestal jazdiť, beriem si ho ale vždy do Viedne, je to tam super. Nikdy som nevedel, ako super, kým nezačali budovať cykloinfraštruktúru tu. Predtým to iba bolo, že to ešte nemáme, teraz je to, že na to nemáme v hlave.

Diskusia

Pridajte obrázky
Prihlásený ako

Pridaním komentáru súhlasím s pravidlami používania