Križovatka Saratovská Repašského - indukčný senzor pre odbočenie

Zodpovednosť za riešenie: Hlavné mesto SR Bratislava

Uzavretý
meno
Pozorovatel 26. septembra 2018

Na krizovatke Saratovska Repasskeho je v smere z centra umiestneny vo vozovke v lavom odbocovacom pruhu indukcny senzor (pri znacke B28 zakaz otacania), ktory riadi zopnutie zeleneho signalu na semafore pre odbocenie do starej Dubravky. (na fotografii je slabo viditelny, preto som zvyraznil jeho polohu)

Poloha senzoru sposobuje obcas situaciu, pokial sa vozidla neradia v odbocovacom pruhu tesne za sebou, ze sa nad senzorom nenachadza ziadne vozidlo a tym padom sa aj pocas niekolkych cyklov na semafore nezopne zeleny signal pre odbocenie.

Riesenim by bolo upozornit vodicov na polohu senzora napisom na vozovke, napr. podla prilozeneho obrazku.

27. september 2018

SelfMan

Problem spociva hlavne v tom, ze nasa legislativa nema pre takyto senzor definovanu ziadnu znacku a le ntak malovat na cestu sa tiez nemoze.
27. september 2018

Pozorovatel

@SelfMan

Navrhovany napis na vozovke by mohol byt realizovany ako vodorovna dopravna znacka "V14 - Nápisy na vozovke"

Co hovori o tejto znacke legislativa?
Vyhláška č. 9/2009 Z.z. Ministerstva vnútra Slovenskej republiky z 20. decembra 2008, ktorou sa vykonáva zákon o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov
https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2009/9/20180201

Čl. 15
Nápisy na ceste a iné vodorovné značky
(1)
K značke č. V 14:
Značka Nápisy na ceste (č. V 14) sa používa na povrchu cesty, parkoviska alebo na inej dopravnej ploche a vhodným údajom, významovým symbolom alebo symbolom zvislej dopravnej značky, alebo nápismi, napríklad BUS, STOP, D1, R1, medzinárodným označením štátu (PL, UA), označením obce (BRATISLAVA alebo BA, Banská Bystrica alebo BB, NITRA alebo NR, Trnava alebo TT) alebo názvom križovatky alebo cieľov dostupných po ceste, alebo vzdialenosťou k začiatku odbočovacieho pruhu križovatky a podobne, vyjadruje rôzne doplňujúce údaje.

Cize navrhovany napis a jeho forma podla mna neodporuje legislative kedze " .... vhodným údajom, významovým symbolom ....alebo nápismi .... A PODOBNE .... , vyjadruje rôzne doplňujúce údaje. "

Samozrejme, ze graficke vyhotovenie moze byt aj ine, ak ma niekto iny napad nech napise.
27. september 2018

David 1

Stačí , keď vozidlo cez indukčný senzor prejde. Nemusí na ňom vyslovene stáť. Na tej a iných podobných križovatkách však vyblokuje volno hlavne preferencia pre električky, kde po jej vypnutí nepustí prioritne zablokované kolízne smery, ale pokračuje nastavený cyklus.
27. september 2018

Pozorovatel

@David 1
to som si aj ja myslel, ze to takto funguje, ze staci ponad senzor prejst, aby naskocila zelena v prislusnom cykle semaforov.

Na tejto konkretnej krizovatke som zazil viac krat situacie, ze prve vozidlo stalo asi cca 2m za "krizovatkovou ciarou", druhe vozidlo si nechalo medzeru asi 5m za nim, kde sa vo volnom priestore akurat nachadzal senzor a cakali sme asi 3 "kola" semaforov bez toho aby naskocila zelena vlavo.
Potom som to uz nevydrzal preradil som sa do priameho smeru a vysvetlil som cez okno mladej vodicke v druhom vozidle, aby sa posunula vpred, aby ju zaznamenal senzor vo vozovke a naskocila celej kolone zelena.
Dostal som odpoved "a to som mala odkial vediet , ze je tam senzor? " Nuz nevedela ....
Ani nemusela vediet ako to cele funguje, pokial by si pred sebou nenechala 5m medzeru, co sa castokrat stava aj na inych krizoovatkach ...

Takze v takychto pripadoch by bolo oznacenie na vozovke uzitocne.

Vyskusajte si prejst ponad senzor napr pri odbocke vlavo k OBI pri Krematoriu, alebo za viaduktom z Agatovej pri lavom odboceni smerom k VW, ci dostanete hned zeleny signal pre odbocenie. Tam je senzor umiestneny "pre druhe vozidlo v poradi" .

Ak stojite druhy na krizovatke priamo nad senzorom tak Vam zelena naskoci daleko rychlejsie.
Mam to niekolkokrat odsledovane, na popisanych krizovatkach to funguje tak ako som popisal .
02. október 2018

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň,

ďakujeme za Váš podnet. Podnet bol postúpený vecnému útvaru Magistrátu hlavného mesta SR Bratislava na posúdenie/vybavenie.
O výsledku Vás budeme informovať.

Ďakujeme a pekný deň


Oddelenie vzťahov s verejnosťou
Hlavné mesto SR Bratislava
23. máj 2020

Pozorovatel

@admin

Poprosim vyziadat stanovisko samospravy.
Dakujem
26. máj 2020

Odkaz pre starostu

Podnet bol odoslaný Magistrátu,

s pozdravom,

Pavla Rachelová
[email protected]
28. máj 2020

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň,

Ospravedlňujeme sa, že tento podnet ostal bez odpovede. Podnet sme opätovne zaslali na príslušné oddelenie so žiadosťou o stanovisko.

S pozdravom

Oddelenie vzťahov s verejnosťou
Magistrát hlavného mesta SR Bratislava
19. jún 2020

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň,

detektory umiestnené vo vozovke pred križovatkou zaznamenávajú každý prejazd vozidla. Nie je určujúce, či vozidlo detektorom prešlo alebo zastavilo nad ním. Fáza umožňujúca ľavé odbočenie zo Saratovskej na Repašského ulicu je preto zaradená aj v prípade, že vozidlo detektorom len prejde a zastaví až za ním. Dlhé čakanie na zelený signál je spôsobené nesprávnou logikou riadenia uvedenej križovatky. Rovnaký problém evidujeme aj na križovatke Saratovská – Alexyho. Na úprave riadenia týchto križovatiek pracujeme v spolupráci so správcom cestnej dopravnej signalizácie.

S pozdravom,

Oddelenie vzťahov s verejnosťou
Magistrát hlavného mesta SR Bratislavy
19. jún 2020

Pozorovatel

Dobry den,

Osobne mam za niekolko rokov kazdodenneho jazdenia odsledovane, ze pokial vozidlo stoji na senzore, tak zelena nabehne max do 1 min.
Zazil som situaciu, ked prve vozidlo stalo na ciare, druhe vozidlo stalo pred senzorom (vodicka si nechala asi 8m medzeru) a prebehli 3 vlny zelenej v priamom smere ale zelena vlavo nenaskocila. Az po upozorneni, aby sa posunula s vozidlom nad senzor, tak nasledne zelena do 1 min naskocila pre lavy smer.

Aky je prosim casovy harmonogram riesenia?

Podnet je uz nahlaseny skoro 2 roky, ale pretrvava uz niekolko rokov, stale bez riesenia.
Dakujem
06. júl 2020

Pozorovatel

@admin
Poprosim vyziadat stanovisko a termin odstanenia od samospravy.
O realnom fungovani senzorov vo vozovke, je potrebne sa presvedcit priamo na mieste.
Jedna vec je teoria ako by mali fungovat, ale realita je uplne ina.

Dakujem
07. júl 2020

Odkaz pre starostu

Podnet bol odoslaný Magistrátu,

s pozdravom,

Pavla Rachelová
[email protected]
01. august 2020

Pozorovatel

Poprosim vyziadat stanovisko magistratu v akom stadiu je riesenie tohto problemu za 1,5 mesiaca od odpovede, v ktorej uvadza "Na úprave riadenia týchto križovatiek pracujeme v spolupráci so správcom cestnej dopravnej signalizácie"

Dakujem
02. august 2020

Odkaz pre starostu

Dobrý deň,

podnet bol opätovne preposlaný samospráve so žiadosťou o reakciu.

Andrea Addová
Odkaz pre starostu
[email protected]
06. august 2020

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň,

Oddelenie správy komunikácií uviedlo, že pri kontrole slučky-detektora nebola zistená závada, detektor pracuje bez závad . Podmienkou je že vozidlo musí byť detekované,teda musí zastať nad detektorom. Uvedené navrhované dopravné značenie nie je v súlade zo zákonnými podmienkami.

S pozdravom

Oddelenie vzťahov s verejnosťou
Magistrát hlavného mesta SR Bratislava
06. august 2020

Pozorovatel

@admin prosim zaslat samosprave

Dobry den,

v odpovedi z 19.6.2020 je uvedene: " Nie je určujúce, či vozidlo detektorom prešlo alebo zastavilo nad ním. Fáza umožňujúca ľavé odbočenie zo Saratovskej na Repašského ulicu je preto zaradená aj v prípade, že vozidlo detektorom len prejde a zastaví až za ním."

V odpovedi z 6.8.2020 vsak uz potvrdzujete moju predchadzajucu domnienku: "Podmienkou je že vozidlo musí byť detekované, teda musí zastať nad detektorom. Uvedené navrhované dopravné značenie nie je v súlade zo zákonnými podmienkami. "

Kedze vozidlo MUSI ZASTAT NAD DETEKTOROM bolo by vhodne na to vodicov upozornit, aby nad nim zastali, preto som navrhol pouzit symbol vyznaceny na vozovke v mieste detektora. (graficky navrh je v podnete z 26.8.2018)

Mohli by ste prosim uviest v com navrhovany symbol odporuje zakonnym podmienkym, kedze v novej VYHLÁŠKE Ministerstva vnútra Slovenskej republiky c. 30/2020 z 13. februára 2020 o dopravnom značení, sa v § 10 Vodorovné značky, v ods 5 uvadza:
"Na vyjadrenie doplňujúcich informácií sa na povrchu pozemnej komunikácie (ďalej len „cesta“), parkoviska alebo na inej dopravnej ploche môžu použiť aj iné čiary, nápisy alebo symboly, ako sú uvedené v prílohe č. 6, ak je ich význam pre účastníkov cestnej premávky dostatočne zrejmý..."
https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2020/30/20200401

Navrhovany symbol (resp. ine graficke prevedenie, ktore bude odsuhlasene) by bol pre ucastnikov cestnej premavky dostatocne zrejmy, tak ako predpisuje vyhlaska. (vyobrazenie semaforu so svyraznenim zeleneho signalu a napisu senzor resp. detektor napovie v sekunde kazdemu vdicovi, co symbol vyjadruje)
08. august 2020

Odkaz pre starostu

Dobrý deň,

podnet bol opätovne preposlaný samospráve.

Andrea Addová
Odkaz pre starostu
[email protected]
31. august 2020

shaggy

Jasne, že radšej povedia, že by dopravné značenie bolo v rozpore so zákonom (aj keď to pravda nie je), než ako keby mali vyvinúť nejakú aktivitu. To nie je ako nahlasovať nepodstatné graffiti na diaľničných konštrukciách, ktoré mesto nemá ani v správe.
06. september 2020

Pozorovatel

@admin
Poprosim vyziadat odpoved.
Dakujem
07. september 2020

Odkaz pre starostu

Podnet bol odoslaný Magistrátu,

s pozdravom,

Pavla Rachelová
[email protected]
11. september 2020

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň,

aj podľa priloženého obrázku je zrejmé, že vozidlo detektorom neprešlo, ale zaradilo sa do odbočovacieho pruhu tesne pred stopčiarou. Tento fenomén sledujeme už dlhšie obdobie, vozidlá sa na poslednú chvíľu rozhodnú preradiť sa v križovatke do iného pruhu a vtedy detektorom neprejdú. Rovnako je však nepochopiteľné, prečo nasledujúce vozidlo udržiava niekoľkometrový odstup od predchádzajúceho, čím tiež neaktivuje detektor.
Označiť polohu detektoru vodorovným značením sme sa pokúšali už na niekoľkých križovatkách, zástupcovia Krajského dopravného inšpektorátu nám však toto vyznačenie neschválili, podľa nich to totiž legislatíva neumožňuje.
Vozidlá sa musia zaradiť do svojho pruhu v dostatočnom predstihu, inak ohrozujú bezpečnosť iných účastníkov cestnej premávky a tiež porušujú pravidlá cestnej premávky, ak nerešpektujú vodorovné dopravné značenie.

S pozdravom

Oddelenie vzťahov s verejnosťou
Magistrát hlavného mesta SR Bratislava
14. september 2020

Pozorovatel

@admin: prosim zaslat samosprave
Dobry den,
1/ Vasa dedukcia, ze sa sede? vozidlo tesne pred stopciarou zaradilo z priameho pruhu do laveho odbocovacieho je nespravna. Z prilozenej fotografie to nijako nevyplyva. Ak by ste mali videozaznam tak prosim, ale uistujem Vas, ze sede vozidlo islo stale v lavom pruhu. 
A hlavne, naco to prosim riesite? Ak takato situacia nastane, tak je to 1 pripad zo 100. Je to iba odvadzanie pozornosti od podstaty problemu.

2/ zdanlivy niekolkometrovy "nepochopistelny" odstup od sedeho vozidla vznikol z dovodu, ze moje vozidlo (z ktoreho je fotka urobena) prave prichadzalo k semaforu, na ktorom uz svietil niekolko sekund zeleny signal (biela dodavka je uz na kolajniciach). Cize som sa nerozbiehal na prave naskocenu zelenu a nenechal som si odstup od prveho vozidla stojaceho na stopciare.

Ano, obcas nastava Vami popisovana situacia, ked si 2. vozidlo v poradi nechava na cervenej nepochopitelny odstup za prvym a nezastavi nad senzorom, ale presne tento problem sa snazim od roku 2018 vyriesit  navrhovanym vyznacenim symbolu senzoru na vozovke, pretoze mozno 95 % vodicov nevie, ako "spustanie" zelenej pomocou senzoru funguje. Symbol nad senzorom by im to JEDNOZNACNE napovedal.

3/ ak v minulosti policia zavrhla navrhovane oznacenie senzoru na vozovke z dovodu nejednoznacnej opory v zakone, tak teraz podla § 10 ods. 5 novej vyhlasky MV SR c. 30/2020 je vyznacenie symbolu jednoznacne mozne. 
"Na vyjadrenie doplňujúcich informácií sa na povrchu pozemnej komunikácie (ďalej len „cesta“), parkoviska alebo na inej dopravnej ploche môžu použiť aj iné čiary, nápisy alebo symboly, ako sú uvedené v prílohe č. 6, ak je ich význam pre účastníkov cestnej premávky dostatočne zrejmý..."
https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2020/30/20200401  
14. september 2020

Odkaz pre starostu

Podnet bol odoslaný Magistrátu,

s pozdravom,

Pavla Rachelová
[email protected]
02. október 2020

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň,

nová vyhláška umožňuje umiestniť nápis na povrchu komunikácie, ale podľa vyjadrenia Krajského dopravného inšpektorátu iba v prípade, ak tento symbol súvisí s iným dopravným značením. Detektor v križovatke nie je dopravné zariadenie, preto dostávame nesúhlasné stanovisko k vyznačeniu umiestnenia detektorov. Bohužiaľ vyjadrenie KDI nemôžeme ignorovať. V prípade, že s ich stanoviskom nesúhlasíte obráťte sa priamo na nich: https://www.minv.sk/?krajsky-dopravny-inspektorat-1
Zároveň však trváme na stanovisku, že ak vozidlo dodržuje pravidlá cestnej premávky, tak pri jazde vo svojom pruhu vždy detektorom prejde, nemusí nad ním vyslovene zastaviť. Ak vozidlo ide vo svojom pruhu a zastaví na STOPčiare pred križovatkou, detektor ho určite zaregistruje, aj keď nad ním nestojí.

S pozdravom

Oddelenie vzťahov s verejnosťou
Magistrát hlavného mesta SR Bratislava
18. október 2020

Pozorovatel

@admin prosim zaslat samosprave

Dobry den,

rozumiem, ze musite respektovat stanovisko KDI, ale v citovanej odpovedi je urcity rozpor, kedze v 1. vete sa spomina dopravne znacenie a v nasledujucej vete uz dopravne zariadenie, co je rozdiel. Neviem ci tento rozdiel nastal v prepise odpovede sem na portal, alebo je priamo od KDI?

Vase vyjadrenia ohladne fungovania senzora si trocha protirecia, kedze v odpovedi uviedli :
- 19. júna 2020 "Nie je určujúce, či vozidlo detektorom prešlo alebo zastavilo nad ním. Fáza umožňujúca ľavé odbočenie zo Saratovskej na Repašského ulicu je preto zaradená aj v prípade, že vozidlo detektorom len prejde a zastaví až za ním. "
- 06. augusta 2020 "Podmienkou je že vozidlo musí byť detekované,teda musí zastať nad detektorom."
- 02. októbra 2020 "ak vozidlo dodržuje pravidlá cestnej premávky, tak pri jazde vo svojom pruhu vždy detektorom prejde, nemusí nad ním vyslovene zastaviť."

Pri niekolkych stovkach prejazdov touto krizovatkou som odpozoroval, ze ak vozidlo stoji nad senzorom, tak naskoci zelena ovela rychlejsie (o jeden "cyklus" krizovatky", ako ked nad senzorom vozidlo iba prejde. Rovnako funguju senzory aj pri lavom odboceni za zeleznicnym podjazdom z Agatovej smerom na kruhovy objazd v smere na VW v DNV a pri lavom odboceni z Hodoninskej k OBI v Lamaci.

Argumentami sa Vas snazim presvedcit, ze vyznacenie senzoru na vozovke by bolo z hladiska plynulosti premavky uzitocne, kedze vodicov upozorni na to, ze je odbocenie riadene senzorom a tym padom by kolona vozidiel z laveho odbocovacieho pruhu, z dovodu "dlhej cervenej" nesiahala v spicke az do laveho priebezneho pruhu, cim ho blokuje.

Zakonodarca v novej VYHLÁŠKE Ministerstva vnútra Slovenskej republiky c. 30/2020 z 13. februára 2020 o dopravnom značení myslel do buducnosti, aby zjednodusil zavadzanie noviniek a DOVOLUJE docasne POUZIT aj INE dopravne znacky ako su uvedene v tejto vyhlaske, citujem:

§ 29 Spoločné ustanovenia:
(1) Na testovacie účely možno dočasne použiť aj inú dopravnú značku a iné dopravné zariadenie ako tie, ktoré sú uvedené v tejto vyhláške.
https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2020/30/20200401

Cize pri troche dobrej vole, by sa na testovacie ucely, mohli na vybranych krizovatkach vyznacit senzory na vozovke.
Za MINIMUM penazi by prislo k zlepseniu plynulosti premavky na krizovatkach, kedze navrhovane vyobrazenie semafora s plnym "zelenym svetlom" a napisom "senzor" napovie aspon 50% vodicom o co ide.

S pozdravom

Pozorovatel
20. október 2020

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň,

rozumeli sme aj v minulosti čo sa nám snažíte naznačiť. Bohužiaľ stále platí, že keď chcete zistiť väčšie podrobnosti prečo si KDI myslí, že toto značenie nie je užitočné musíte sa obrátiť na nich.
https://www.minv.sk/?krajsky-dopravny-inspektorat-1

S pozdravom

Oddelenie vzťahov s verejnosťou
Magistrát hlavného mesta SR Bratislava
08. december 2020

Jana Landova

Mňa by zaujímalo, či odpoveď od KDI zaujíma aj magistrát. Prečo nemôže magistrát zobrať iniciatívu a posunúť otázky ďalej? Ak je magistrát správca tej cesty, má mať v svojej správe aj všetky rozhodnutia urobené na nej. Nech magistrát láskavo zašle otázky a zverejní odpoveď od KDI v tomto podnete. Sú to verejné veci, platené z našich daní.
A pokiaľ ide o senzor, prosím zverejniť aj jeho typ a parametre (veľkosť, výkon, frekvencia, modulácia, spätnoväzobné slučky medzi senzorom a autom, prepojenie s autom). Ak nejaký človek, ktorý trpí elektromagnetickou hypersenzitivitou (EHS) zastane svojím autom nad senzorom, mal by vedieť, aké to má pre neho dôsledky. Či už je EHS fyzického alebo psychického pôvodu, o verejných veciach by sme mali byť všetci pravdivo informovaní.
Môže ponad senzor prejsť chodec s platobnou kartou vo vrecku? Je bezkontaktná karta alebo iné zariadenie s anténou spadnuté na senzor okamžite zničené? Je zaregistrovaný aj bicykel alebo motorka (už len kvôli nim by to malo byť nakreslené na ceste)? Určite vám napadnú aj iné otázky.
09. december 2020

Pozorovatel

@Jana Landova

Z predchadzajucich odpovedi od magistratu k tomuto podnetu, ste nadobudli dojem, ze sa snazia podnet vyriesit?
Ja som ten pocit nemal, hlavne tie dedukcie z fotografii su "usmevne".
Podla inych podnetov tu na OPS, senzor cyklistu nezachyti napr:
https://www.odkazprestarostu.sk/bratislava/podnety/98705/dolnozemska-cesta-zle-nastaveny-semafor
30. júl 2022

Jano - Star9H6j

samozrejme ze sa to da vyrieist inak ako ofic. dopravným značením (aj ked v 2020 doslo k uprave znacenia vodorovneho na ceste a je tam moznost informacnych textov... presnú spec. si treba nájsť). Možnosťou je samostatny stlp (alebo umiestnenie na blizky stlp osvetlenia resp. taky ktory nema ziadnu ofic. dopravnu znacku) a na nom tabula s info o riadeni krizovatky senzorom... zakonnost a postupnost rovnaká ako v prípade reklamno/informacnych tabuliek roznych firiem /obchodov a pod... lenze to by bolo vhodne zosuladit (dizajn, umiestnovanie aby bolo v súlade voci umiestneniu semaforu atd... zaroven,nerozumiem preco je v rozpore umiestniť textovu info o senzore na stlpe svet. križovatky ALE ZAROVEN ked nie je v rozpore umiestnovanie nalepiek/textov s info ze treba stlačiť tlacidlo/semafor je dopytovaci... pre chodcov.
30. júl 2022

Pozorovatel

@admin OPS, prosim zaslat samosprave

Dobry den,

vo stvrtok 28.7.2022 okolo 18:00 som cakal v kolone na tejto krizovatke na odbocenie v smere na Repašského asi 5 min.
Vystriedali sa niekolkokrat za sebou zelene signaly zo VSETKYCH smerov krizovatky, odbocenie na Repašského vsak nikdy nenabehlo.
Kolona vozidiel z odbocovacieho pruhu siahala skoro az po zastavku elektriciek, cim blokovala lavy pruh pre priamy smer.

Tymto davam podnet na preverenie evidentne nefunkcneho indukcneho snimaca, ktory uz roky robi problemy na tomto odboceni.

Dakujem
01. august 2022

Odkaz pre starostu

Podnet bol odoslaný Hlavnému mestu SR Bratislava,

s pozdravom,

Pavla Rachelová
[email protected]

Diskusia

Pridajte obrázky
Prihlásený ako

Pridaním komentáru súhlasím s pravidlami používania