20. január 2021
Odpoveď samosprávy
Odbor životného prostredia a dopravnej infraštruktúry požiadal projektanta stavby o vyjadrenie k jej stavebno – technickému vyhotoveniu.
Stanovisko projektanta:
V prvom rade ďakujeme občanovi za všímanie si problematiky cestnej dopravnej signalizácie
a vynaloženú snahu na jej vylepšenie.
Vybudovaná cestná dopravná signalizácia (ďalej len CDS) na priechode pre chodcov na Levočskej ulici je v súlade s platnými normami a zásadami pre navrhovanie riadenia pomocou svetelnej signalizácie. Avšak na samotné riadenie vplýva viacero faktorov:
1. Stavebné riešenie priechodu pre chodcov Levočská ulica
Na dotknutom prechode pre chodcov (Levočská ulica pri parku V. Clementisa) bolo v minulosti vydané stavebné povolenie na dokumentáciu stavebných zmien (vrátane vybudovania stredového ostrovčeka ) a taktiež aj návrh osadenia prvkov CDS (stožiare, návestidlá, tlačidlá). Na základe tejto platnej dokumentácie boli stavebné zmeny zrealizované a CDS vybudovaná. Na takomto type prechodu pre chodcov je žiaduce osadiť stožiare CDS v jednej línii, aby si chodci prechádzajúci cez prechod všímali návestidlo na stredovom ostrovčeku a nie návestidlo na druhej strane komunikácie tzn. Aby sa minimalizovala zámena návestidiel z pohľadu chodca. Toto bolo pri realizácii dodržané.
2. Koordinácia
Pri navrhovaní signálnych plánov veľkú úlohu zohráva aj koordinované riadenie CDS križovatiek po Levočskej ulici. Všetky dotknuté križovatky pracujú v súčasnosti na hrane svojej kapacity. Pri tvorbe signálnych plánov sa pracovalo s viacerými variantami, taktiež aj s variantou previesť chodcov z jednej strany komunikácie na druhú na jeden krát. Avšak pri takej dĺžke prechodu ako je priechod pre chodcov Levočská (21m) by bolo nutné z hľadiska minimálnej dĺžky zelenej pre chodcov (chodec sa dostane do 2/3 celkového prechodu) a následne bezpečnostného času zastaviť vozidlá v hlavnom smere na 22 sekúnd. Takto dlhý časový interval spôsobí výrazné zníženie úrovne kvality koordinovaného riadenia tzn. nebude možný prejazd vozidiel po celom úseku Levočskej ulici bez zastavenia a aj zníženie priepustnosti dotknutých križovatiek a možného vzniku kongescií. Súčasné riešenie (teda navrhnuté riadenie na priechode pre chodcov Levočská) je najlepšie možné optimálne riešenie z hľadiska priepustnosti križovatiek a zároveň aj koordinácie. Bezpečnosť chodcov na priechode Levočská ul. je zabezpečená svetelnou signalizáciou tým, že chodci prechádzajú svoju časť prechodu na zelený signál (vozidlá v tejto časti komunikácie majú červený signál) a títo chodci zastavujú na ostrovčeku – svieti im červené svetlo na ďalšej časti prechodu. Na takto silných dopravných ťahoch ako je Levočská ulica je takéto riadenie svetelnou signalizáciou s ostrovčekom bežné a vôbec nie je ojedinelé v meste Prešov. To, že chodci nerešpektujú tento červený signál, nie je možné chápať ako zvýšenie nebezpečnosti pre chodcov z hľadiska vybudovania svetelnej signalizácie. Zo strany chodcov ide v tomto prípade o hrubé porušenie pravidiel cestnej premávky. Požiadavka na zabezpečenie plynulého priechodu chodcov cez celú komunikáciu (teda cez prvú aj druhú časť prechodu na 1 krát) na ulici Levočská je možná, ale sú potrebné kompromisy, ako v dosiahnutej kapacite križovatiek ( nutnosť použiť v niektorých prípadoch nie optimálne poradie fáz), tak aj v koordinácii ( väčší počet zastavení).V súčasnosti bežia počas dňa na dotknutých križovatkách v koordinácii tri signálne plány dĺžok cyklov P2 88s, P3 120s a P4 125s. Pri striktnej požiadavke zabezpečiť prechod chodcov cez celú komunikáciu Levočská na jeden krát musíme počítať s takýmto dopadom na koordináciu.
Signálny plán P2 88s (mimo špičky, sedlo dňa)
Navrhovaná varianta sa líši od jestvujúceho riešenia tak, že sú púšťané oba priechody na priechode pre chodcov Levočská naraz, ostatné križovatky ostanú bezo zmeny. Zvýši sa však počet zastavení v koordinácii a taktiež aj súčet čakacích dôb v úseku križovatiek. Kvalita koordinovaného riadenia bude potlačená, teda určitá časť vozidiel z obojsmerného koordinovaného zväzku bude zastavovať či už na M.Čulena, priechod pre chodcov Levočská prípadne Obrancov Mieru.
Signálny plán P3 120s (ranná špička)
Tento obojsmerne koordinovaný signálny plán je vytvorený pre rannú špičku, aby nedochádzalo k tvoreniu kongescií na vstupe do mesta zo smeru od Popradu teda diaľnice
D1. Táto varianta sa líši od súčasného riešenia, tak, že sú púšťané oba prechody na Levočskej
naraz a je úprava signálnych plánov na križovatke Marka Čuleňa a na križovatke Obrancov Mieru. Následkom tohto riešenia budú „koordinované“ vozidlá zo smeru od Popradu zastavovať na križovatke Obrancov Mieru to znamená plynulé koordinované riadenie v tomto smere bude prerušené. Taktiež touto úpravou signálnych plánov príde k zníženiu priepustnosti vozidiel na križovatkách M.Čulena a Obrancovu Mieru.
Navrhovaná varianta2 P4 125s (poobedná špička)
Tento obojsmerne koordinovaný signálny plán je vytvorený pre poobedňajšiu špičku, aby nárast vozidiel v smere od Vranova nad Topľou bol plynulým koordinovaným riadením prevedení po Levočskej ulici smerom na Poprad (D1). Táto varianta sa líši od súčasného riešenia, tak, že sú púšťané oba prechody na Levočskej naraz a je zmena riadenia na križovatke M. Čuleňa a zmena riadenia na križovatke Obrancov Mieru. Následkom tohto riešenia budú „koordinované“ vozidlá zo smeru od Popradu zastavovať na križovatke Obrancov Mieru to znamená plynulé koordinované riadenie v tomto smere bude prerušené. V opačnom smere teda od križovatky Duklianska – Vajanského budú koordinované vozidlá zastavené na križovatke M.Čuleňa. Taktiež touto úpravou signálnych plánov príde k zníženiu priepustnosti vozidiel na križovatkách M.Čuleňa a Obrancov Mieru.
Záver:
Vzhľadom na stavebné riešenie priechode pre chodcov Levočská a tak silno dopravne zaťaženú ulicu akou je Levočská ul. bolo projektantom navrhnuté najlepšie možné bezpečné riešenie riadenia chodcov na priechode pre chododcov Levočská s minimálnym dopadom na priepustnosť jednotlivých križovatiek a plynulosť obojstrannej koordinácie. Treba si však uvedomiť fakt, že zvýšeným počtom zastavení vozidiel v koordinovanom úseku sa zvýši hlučnosť a taktiež aj emisie.
Ďakujeme Vám za Váš podnet a vážime si Vašu pozornosť ako vnímavého občana tohto mesta a za predpokladu doručenia ďalších podnetov sme pripravení na ich riešenie.
Odbor životného prostredia a dopravnej infraštruktúry MsÚ
HS
Krizovatka pri Kauflande - cez 4 pruhy smer Vranov sa da prejst cez obidva pruhy na jeden signal, nie su pustane uplne naraz, ale da sa prejst.
Krizovatka pri Lidli - neviem, ci to suvisi s casom, kedy to bolo mozne, ale smerom od Lidlu na Sidlisko III sa dalo prejst naraz, cez vsetky 4 pruhy, ako prva naskocila zelena cez odbocovaci pruh na Sidlisko II, potom zelena cez smer z Popradu a nasledne cez smer na Poprad.
Hustota dopravy - tento rok by sa snad mal otvorit obchvat PO na Kosice, tak je mozne, ze intenzita dopravy na Levocskej, aspon smer PP-KE poklesne.