23. január 2018
Odpoveď samosprávy
Ďakujeme za nahlásenie podnetu.
Bol postúpený na príslušné oddelenie stavebného poriadku, ktorý danú problematiku rieši.
Dovolím si upozorniť, že problematiku reklamných plôch mesto Prievidza rieši už dlhodobo. V rámci štátneho stavebného dohľadu mesto Prievidza do dnešného dňa zaslalo niekoľko desiatok výziev na dodatočné povolenia (v zmysle stavebného zákona sa v tomto konaní preukazuje, či sa dodatočne povolí alebo nariadi odstrániť), taktiež mesto postúpilo niekoľkých zriaďovateľov na prerokovanie priestupku alebo správneho deliktu.
Odstraňovanie konkrétnych reklamných stavieb, je až finálny proces, ktorý môže byť v zmysle legislatívy uplatnený až po splnení určitých náležitostí. Stavebný úrad nariadi zriaďovateľovi, príp. užívateľovi odstrániť informačné, reklamné alebo propagačné zariadenia, ak splnili účel, ak sú v rozpore s verejným záujmom, alebo ak nepredloží požadované doklady stavebným úradom v určenej lehote.
Ak nemožno zistiť zriaďovateľa, nariadi stavebný úrad odstránenie tomu, kto má vlastnícke alebo iné právo ku stavbe alebo pozemku, na ktorom bolo zariadenie umiestnené.
Aktuálne mestskí poslanci odsúhlasili Koncepciu regulácie vonkajšej reklamy v Centrálnej mestskej zóne (ďalej len CMZ). Materiál zavádza podmienky a obmedzenia pri umiestňovaní reklamných stavieb. Predovšetkým má slúžiť ako ďalší nástroj v odstraňovaní nadbytočného reklamného smogu.
Koncepcia určuje všeobecné pravidlá umiestňovania reklamných stavieb a objektov ako aj konkrétnejšie pravidlá umiestňovania podľa riešeného územia. „Účelom koncepcie je zabrániť neprimeranému reklamnému smogu a nastavenie základných kritérií umiestňovania reklamných stavieb a objektov v mestskom prostredí tak, aby nebola obmedzená rozumná miera informačnej náplne verejného priestoru,“ uviedla architektka mesta Zuzana Hlinková.
Koncepcia bude slúžiť ako východiskový podklad pre architekta mesta, stavebný úrad a právnu kanceláriu k stanoviskám pre povoľovanie umiestňovania reklamných stavieb a reklamných objektov na verejných priestranstvách alebo miestach viditeľných z verejných priestranstiev v centrálnej mestskej zóne mesta Prievidza. Materiál bude podkladom aj pri posudzovaní vhodnosti prenechať majetok mesta do nájmu za účelom umiestnenia reklamnej stavby v zmysle zákona o majetku obcí.
Centrálna mestská zóna je v koncepcii vymedzená na riešené územia v zmysle platného Územného plánu mesta Prievidza v dvoch zónach. V prvom rade je územie vymedzené hranicou historického jadra mesta, druhým vymedzením je územie zvyšnej centrálnej mestskej zóny za hranicou historického jadra v priestore od obchodných domov na Bojnickej ceste smerom k farskému kostolu.
Koncepcia bude platná do obdobia schválenia príslušných regulatívov v územnoplánovacej dokumentácii – „Zmena a doplnok č. 4 územného plánu centrálnej mestskej zóny (ZaD č. 4 ÚPN-CMZ)“.
Natália Svítková
referent pre podnety obyvateľov
Eva Drličková
Aj ostatné reklamné tabule by bolo vhodné obnoviť.