23. september 2014
Odpoveď samosprávy
Dobrý deň.
Výrub stromov na Trenčianskej ulici sa uskutočnil čiastočne z dôvodu ich zlému zdravotnému stavu a čiastočne kvôli poškodenej ceste a chodníkom. Hlavné mesto počíta v projekte s náhradnou kvalitnou výsadbou.
Samotný výrub stromov bol realizovaný z dôvodu predĺženia trolejbusovej trate a výstavby nového trakčného vedenia.
Odborné útvary zo životného prostredia hlavného mesta uskutočnili pred realizáciou stavby vizuálnu obhliadku. Po prvej obhliadke bolo označených na výrub približne 5 kusov drevín, ktoré boli v dezolátnom stave, zväčša s dutinami alebo s nalomenými korunami. Ostatné dreviny boli síce v zlom zdravotnom stave a poškodené, ale boli nechané na dožitie.
Príslušný stavebný úrad a dráhový úrad (Bratislavský samosprávny kraj) požiadali hlavné mesto o rekonštrukciu cesty a chodníka, ktoré boli narušené koreňovým systémom. V druhej etape stavebných prác na danom úseku bol odkrytý chodník a cesta, čo narušilo koreňový systém, ktorý bol plytko zakorenený a mnohým drevinám hrozil vývrat, na niektorých miestach bol koreňový systém vrastený do chodníka, ktorý bol odkrytý na mieste pôvodneho chodníka a nik o ňom predtým nevedel.
Z tohoto dôvodu boli prehodnotené dreviny z hľadiska ich stability, kedže boli vysoko vyvetvené a doslova viseli ponad cestu. Za takýchto okolností nebolo možné zaručiť, že nedôjde k ich vývratu a ohrozeniu životov ľudí alebo bezpečnosti cestnej dopravy. Preto boli označené dreviny na výrub zo zdravotného-bezpečnostného a estetického hľadiska keďže mnohé z ostávajúcich "zdravších" drevín nebolo možné ďalej udržiavať tak, aby vytvorili kvalitnú novú korunu (rovnako ako ostatné boli vysokovetvené).
Rovnako sme postupovali v zmysle metodických listov Štátnej ochrany prírody SR, kde pod č. 18 sa stanovuje, akým spôsobom je potrebné ošetrovať aleje. Tam sa uvádza, že je potrebné obnovovať aleje ako celky nie len kusovo jednotlivé dreviny.
V rámci našej vizuálnej obhliadky sme odporúčali vykonať náhradnú výsadbu drevín Carpinus betulus "Fastigiata" s podchodnou výškou 2,2m a obvod 20-22 cm, čiže sa jedná o veľmi kvalitný materiál, ktorý pri správnej údržbe vytvorí kvalitnú alej, ktorá nebude nebezpečná a v danom priestore lepšie udržateľná.
Hlavné mesto SR Bratislavy postupne podporuje alternatívnu ekologickú dopravu, čím je aj budovaná nová trolejbusová trať, ktorá bude mať pozitívny vplyv na životné prostredie a pomôže znižovať emisie škodlivých plynov. Môžeme všetkých ubezpečiť, že pokiaľ by to bolo možné, neuskutočnil by sa žiadny výrub (tak ako bolo pôvodne plánované v štúdii EIA v roku 2012). Hlavné mesto disponuje všetkými potrebnými povoleniami a výrub bol vykonaný v súlade s platnou legislatívou.
Oddelenie marketingu a vzťahov s verejnosťou
Hlavné mesto SR Bratislava
Flego