14. február 2022
Odpoveď samosprávy
Dobrý deň,
Toto je znenie oficiálneho stanoviska p. starostu:
"Most cez Tupého sa aktuálne (niekoľko najbližších rokov) nejde búrať. Neexistuje na to povolenie, ani dokumentácia a ani žiadosť.
Železnice spracúvajú v rámci procesu EIA potenciálny zámer rozšírenia trate.
V prípade, že získajú v nejakom čase kladné rozhodnutie EIA, následne peniaze na dokumentáciu, povolenie na rozšírenie, peniaze na realizáciu, tak most, resp. jeho časť sa musí odstrániť, čo samozrejme spôsobí jeho nefunkčnosť.
Starosta vzniesol v rámci procesu EIA pripomienku/požiadavku následnej obnovy mosta v prípade, že by mali železnice zámer naozaj realizovať, nakoľko investičných zámerov a potrieb majú železnice stovky.
Dôležitosť mosta pre lokalitu Tupého-Vtáčnik-Frankovská vedenie mestskej časti prízvukovalo na stretnutí s vedením železníc, aj listom.
Železnice deklarujú, že most pre svoje účely nepotrebujú. Na druhej strane máme za to, že im nevadí pokiaľ trati neprekáža, historicky tam je, je funkčný, bol zrekonštruovaný (za čo železniciam ďakujeme, že rešpektovali prosby mestskej časti) a štvrť ho potrebuje pre svoju dopravnú obsluhu.
Pri rekonštrukciách tratí sa nerekonštruuje len samotná trať, len samotné nástupištia, ale aj okolitá, respektíve pridružená infraštruktúra, nakoľko železničná doprava je súčasťou dopravného systému, na ktorý musí prirodzene nadväzovať. Teda na cesty, chodníky, cyklotrasy, mosty, atď.
Úlohou mestskej časti je dohliadnuť na to, aby železnice pri prípadnom projektovaní rozšírenia trate pre stavebné povolenie (zatiaľ sme len v procese EIA) zároveň projektovali aj most, ktorý im nebude prekážať pri prevádzke trate a zároveň bude rešpektovať potreby lokality.
Vedenie Nového Mesta nemá záujem vytvoriť podmienky na vtiahnutie dopravy do štvrte Tupého-Vtáčnik-Frakovská, na druhej strane v prípade rozšírenia trate je zmysluplné postaviť (rekonštruovať) most tak, aby mal segregovaný, bezpečný chodník a máme za to, že by mal byť aj obojsmerný. V Novom Meste majú železnice tri dlhodobé zámery, ktoré Nové Mesto sleduje, aby v prípade, že sa papierový proces posunie, tak sme vzniesli pripomienky, návrhy tak, aby sa brali do úvahy potreby miestnych obyvateľov. Most cez Tupého je jedným z nich."
Okrem toho sa pán starosta min. týždeň vyjadril pre TASR. Prikladám vybranú časť k tejto téme:
"Most je dôležitý pre ľudí, ktorí žijú v lokalite Tupého, Vtáčnik, Frankovská ulica. Iste, je tam možný aj prístup zo Sliačskej aj z Podkolibskej ulice, ale mám za to, do štvrte je nevyhnutný aj tretí prístup – a to ten, na ktorý sú Novomešťania zvyknutí, teda cez most v smere od Kyjevskej a Pionierskej ulice. Bez neho by sa im veľmi skomplikovala cesta domov. Treba však jasne povedať, že odstránenie existujúceho mosta nie je na programe dňa. Pre nás je však dôležité, aby železnice počítali už teraz s tým, že ak tu budú o niekoľko rokov robiť plánovanú rekonštrukciu trate, tak tu bude most pre potreby obyvateľov lokality opäť postavený. Železnice naše stanovisko poznajú. A v posledných týždňoch s nimi intenzívne komunikujeme. Hoci to nie je otázka najbližších dní či týždňov, ale skôr niekoľkých rokov, kým celý ten proces prebehne, je dôležité, aby už teraz železnice boli pripravené na to, že na zachovaní mosta v tejto lokalite trváme. Teraz aj o niekoľko rokov po prípadnej rekonštrukcii trate, ktorú železnice plánujú.
Železnice sa o most starajú, patrí im, tak nesú za neho zodpovednosť. Údržba, rekonštrukcie a prísne kontroly technického stavu... To všetko sú peniaze, ktoré by chýbali inde. Ale ak to inak nepôjde, most prevezme Nové Mesto a zachováme ho. Máme tu predsa celú štvrť a ľudia ho potrebujú."
Keďže búranie mosta nie je plánované v najbližšej budúcnosti a zverejnila som oficiálne stanovisko a tiež aj vyjadrenie p. starostu pre TASR. Navrhujem označiť tento podnet ako uzavretý, nakoľko na ďalšie debaty bude možné odpovedať opäť rovnakým stanoviskom a vyjadrením.
Za porozumenie ďakujem.
S pozdravom
Mgr. Zuzana Kriglerová
Odkaz pre starostu BANM
Pozorovatel