13. december 2013
Odpoveď samosprávy
Dobrý deň,
po konzultácii s viacerými odborníkmi k uvedenému podnetu uvádzame:
podľa STN je priechodový prierez električky 1.25m od koľajnice (1.75 od osi koľaje), 0.15m bezpečnostný odstup od pevnej prekážky - zábradlia - ktoré musí byť min. 50cm od hrany obrubníka. Celkove teda zábradlie potrebuje šírku 2.0m od koľajnice po obrubník. Posledný diel jestvujúceho zábradlia to akurát spĺňa, ďalší diel by prechodový prierez už porušil. Takže zábradlie sa tu nedá predĺžiť z priestorových dôvodov.
Okrem toho so zábradlím (tiež z priestorových dôvodov) nesúhlasí ani Dopravný podnik, lebo by ich to limitovalo pri údržbe koľajového zvršku (snežný pluh...) a trolejového vedenia. Pri poslednej rekonštrukcii šlo doslova o milimetre.
Ďalší dôvod je bezpečnostný. Ak by sme predĺžili zábradlie, ľudia ho budú obchádzať aj tam, ale budú zotrvávať na vozovke ešte dlhšie. A ak sa dostanú na koľajisko ďalej, v mieste, kde už je úzky prejazdný profil električky, chodci môžu ostať zvnútra zábradlia a kedy išla električka, tak im môže vážne ublížiť.
S predĺžením zábradlia by teoreticky súhlasili aj DPB, polícia aj magistrát, ale to z vyššie popísaných dôvodov nejde. Nedisciplinovanosť chodcov, ktorí takýmto konaním ohrozujú bezpečnosť ostatných účastníkov cestnej premávky, ale najmä seba je problém mentálny, ktorý nejak účinne riešiť nevieme a ani to celkom samospráve neprísluší.
Mgr. Marek Papajčík
referát vzťahov s verejnosťou
Kancelária primátora hl. mesta SR Bratislavy
medick