04.01.2023 10:20
Ďakujem za podnet. Preposlal som ho správcovi svetelnej signalizácie (semaforov) vo Svätom Jure. Poslal mi obšírnejšiu odpoveď:
"Cestná svetelná signalizácia (semafory) v meste Svätý Jur má viaceré funkcie: zabezpečuje prepojenie mesta rozdeleného prieťahom štátnej cesty II./502 – Krajinskej cesty, tak ako pre cestnú dopravu, tak i pre peších účastníkov. Všetkým musí zabezpečiť bezpečnosť a minimalizovať časové straty, no zároveň musí preniesť vysokú intenzitu dopravy na štátnej ceste (cca 28.000 vozidiel/deň). Z týchto dôvodov je realizované riadenie v dvoch úrovniach. Vonkajšie CSS (Logistický park/Žabky a Jurský obytný park/Kačačnice) sú riadené v plnej dynamike závislé od riadiaceho algoritmu dopravných detektorov a chodeckých dopytových tlačidiel. V oboch „vonkajších“ križovatkách je minimálny pohyb peších účastníkov a nárazová intenzita dopravy z vedľajších smerov, preto je pre ne najvhodnejším riadením plná dynamika. Vnútorné križovatky s CSS (od Bratislavských záhumeníc po Štúrovu ulicu) sú taktiež riadené dynamicky ako celok, no s najvyššou prioritou obojstrannej koordinácie (tzv. zelenej vlny). Toto riadenie zároveň zvýhodňuje vozidlá tzv. vnútromestskej dopravy. Absolútne nemôžeme súhlasiť s tvrdením, že medzi „vonkajšími a vnútornými“ križovatkami je vždy červený signál STOJ, je to v súčasnosti závislé od okamžitého riadenia. Pre zjednodušenie: ak by na jednotlivých križovatkách neboli realizované žiadne dopyty, na celej Krajinskej ceste by bol nepretržite zelený signál VOĽNO pre hlavný smer.
Pre koordináciu vozidiel je doporučené (nie je nutnou podmienkou!) koordinovať do „zelenej vlny“ križovatky vzdialené od seba do 200 metrov. Pri vzdialenostiach nad 400 metrov nie je koordinácia dostatočne účinná a výrazne sa znižuje úroveň dynamiky riadenia. Vzdialenosť medzi križovatkou „SHELL“ a Bratislavskými záhumenicami je viac ako 600 metrov a vzdialenosť od „TERNA“ po Štúrovu je viac ako 350 metrov. (teda nie „pár metrov“). V tomto prípade nesmieme opomenúť neriadenú križovatku s Novou Pezinskou, kde je v smere od BA združený jazdný pruh pre jazdu priamo i odbočenie vľavo a pomerne zaťažený priechod pre peších. V prípade aplikácie koordinácie by tento uzol bol kritickým. V opačnom prípade, ak by mesto v tejto križovatke dalo vyprojektovať novú CSS, autorizovaný projektant by musel zvážiť všetky aspekty nového systému riadenia a nevylučujeme, že by bola navrhnutá koordinácia i tam. Ešte noticka poznámka: pri povolenej rýchlosti jazdy do 50 km/hod. sa nastavuje koordinačná rýchlosť 45 km/hod."
04.01.2023 13:41
Ďakujem za podnet. Preposlal som ho správcovi svetelnej signalizácie (semaforov) vo Svätom Jure. Poslal mi obšírnejšiu odpoveď:
"Cestná svetelná signalizácia (semafory) v meste Svätý Jur má viaceré funkcie: zabezpečuje prepojenie mesta rozdeleného prieťahom štátnej cesty II./502 – Krajinskej cesty, tak ako pre cestnú dopravu, tak i pre peších účastníkov. Všetkým musí zabezpečiť bezpečnosť a minimalizovať časové straty, no zároveň musí preniesť vysokú intenzitu dopravy na štátnej ceste (cca 28.000 vozidiel/deň). Z týchto dôvodov je realizované riadenie v dvoch úrovniach. Vonkajšie CSS (Logistický park/Žabky a Jurský obytný park/Kačačnice) sú riadené v plnej dynamike závislé od riadiaceho algoritmu dopravných detektorov a chodeckých dopytových tlačidiel. V oboch „vonkajších“ križovatkách je minimálny pohyb peších účastníkov a nárazová intenzita dopravy z vedľajších smerov, preto je pre ne najvhodnejším riadením plná dynamika. Vnútorné križovatky s CSS (od Bratislavských záhumeníc po Štúrovu ulicu) sú taktiež riadené dynamicky ako celok, no s najvyššou prioritou obojstrannej koordinácie (tzv. zelenej vlny). Toto riadenie zároveň zvýhodňuje vozidlá tzv. vnútromestskej dopravy. Absolútne nemôžeme súhlasiť s tvrdením, že medzi „vonkajšími a vnútornými“ križovatkami je vždy červený signál STOJ, je to v súčasnosti závislé od okamžitého riadenia. Pre zjednodušenie: ak by na jednotlivých križovatkách neboli realizované žiadne dopyty, na celej Krajinskej ceste by bol nepretržite zelený signál VOĽNO pre hlavný smer.
Pre koordináciu vozidiel je doporučené (nie je nutnou podmienkou!) koordinovať do „zelenej vlny“ križovatky vzdialené od seba do 200 metrov. Pri vzdialenostiach nad 400 metrov nie je koordinácia dostatočne účinná a výrazne sa znižuje úroveň dynamiky riadenia. Vzdialenosť medzi križovatkou „SHELL“ a Bratislavskými záhumenicami je viac ako 600 metrov a vzdialenosť od „TERNA“ po Štúrovu je viac ako 350 metrov. (teda nie „pár metrov“). V tomto prípade nesmieme opomenúť neriadenú križovatku s Novou Pezinskou, kde je v smere od BA združený jazdný pruh pre jazdu priamo i odbočenie vľavo a pomerne zaťažený priechod pre peších. V prípade aplikácie koordinácie by tento uzol bol kritickým. V opačnom prípade, ak by mesto v tejto križovatke dalo vyprojektovať novú CSS, autorizovaný projektant by musel zvážiť všetky aspekty nového systému riadenia a nevylučujeme, že by bola navrhnutá koordinácia i tam. Ešte noticka: pri povolenej rýchlosti jazdy do 50 km/hod. sa nastavuje koordinačná rýchlosť 45 km/hod."