22.02.2024 17:03
Ďakujem za podnet. Preposlal som ho správcovi Cestnej svetelnej signalizácie (CSS). Posielam Odpoveď (opäť trošku rozsiahlejšiu):
"Cestná svetelná signalizácia (CSS) v križovatke Krajinská-Bratislavské záhumenice je od uvedenia do činnosti v roku 2017 v dynamickej prevádzke (na základe dopravných detektorov), avšak v závislosti od koordinovaných križovatiek od Štúrovej po Bratislavskú. Požiadavka, aby bola enormná intenzita dopravy na štátnej ceste zvládnutá obojsmernou koordináciou – je dodržaná. Z toho vyplýva pre dopytované smery na odbočenie do Bratislavských záhumeníc a výjazd z nich nutnosť prispôsobenia ich riadenia. Pri prihlásení sa výzvy na dopravnom detektore je v najnepriaznivejšej dobe riadenia čakacia doba až viac ako 200 sekúnd, t.j. takmer 3 a ½ minúty! Túto čakaciu dobu mnohí vodiči vyhlásia za „zaseknuté semafory“ , prejdú križovatku na červený signál STOJ a následne CSS zaradí signál VOĽNO zbytočne.
Častejším problémom je však zo strany vodičov nedodržanie podmienok Vyhlášky Ministerstva vnútra č. 9/2009 Zb.z. a jej novelizácie 30/2020 Zb.z. Priečna čiara č. 604 (predtým stopčiara V5) zákon o nej hovorí jasne: " Značka vyznačuje miesto, kde je vodič povinný zastaviť na príkaz značky Stoj, daj prednosť v jazde! alebo pred križovatkou s riadenou premávkou. Mnohí vodiči zastavia vozidlo ešte pár metrov pred touto čiarou (alebo len čiastočne nad detektorom) , čakajú zbytočne a nadávajú na „nefunkčné semafory“!
S čím musíme so sťažovateľom súhlasiť je fakt, že mnohé moderné motocykle a najmä skútre sú konštruované zo zliatin hliníka, príp. horčíka a obsahujú málo feromagnetického materiálu na vyvolanie merateľnej zmeny magnetického poľa dopravného detektora. Na realizáciu výzvy boli v križovatkách Logistický park/Žabky, Kačačnice a Pri peci inštalované dopytové výzvové tlačidlá s piktogramom motokola.
Záver:
1. Inštalovať na oba dopytované smery dodatkové tlačidlá
2. alebo preprogramovať CSS tak, ako funguje zvyšok koordinovanej trasy Krajinská (ak nie je žiaden dopyt, zostane signalizácia celý čas v zelených signáloch VOĽNO pre Krajinskú, v prípade len jediného dopytu z vedľajších smerov, resp. od chodcov CSS vybaví všetky vedľajšie smery). Takýmto spôsobom bolo posledne upravené riadenie priechodu Štúrova."
K navrhovaným záverom by som rád doplnil, že hlavne cez pracovné dni v časoch 7:00-8:00 by bod 2. spôsoboval veľký problém a to z dôvodu zhustenej premávky z ulíc Bratislavská a Kollárová. (vozidlá, ktoré najskôr dávajú prednosť chodcom (deťom) by následne hneď za prechodom stáli na červenú - aj vtedy ak by z Bratislavských Záhumeníc resp. z odbočenia Krajinská na Bratislavské Záhumenice nešlo žiadne vozidlo).
22.02.2024 17:04
Ďakujem za podnet. Preposlal som ho správcovi Cestnej svetelnej signalizácie (CSS). Posielam Odpoveď (opäť trošku rozsiahlejšiu):
"Cestná svetelná signalizácia (CSS) v križovatke Krajinská-Bratislavské záhumenice je od uvedenia do činnosti v roku 2017 v dynamickej prevádzke (na základe dopravných detektorov), avšak v závislosti od koordinovaných križovatiek od Štúrovej po Bratislavskú. Požiadavka, aby bola enormná intenzita dopravy na štátnej ceste zvládnutá obojsmernou koordináciou – je dodržaná. Z toho vyplýva pre dopytované smery na odbočenie do Bratislavských záhumeníc a výjazd z nich nutnosť prispôsobenia ich riadenia. Pri prihlásení sa výzvy na dopravnom detektore je v najnepriaznivejšej dobe riadenia čakacia doba až viac ako 200 sekúnd, t.j. takmer 3 a ½ minúty! Túto čakaciu dobu mnohí vodiči vyhlásia za „zaseknuté semafory“ , prejdú križovatku na červený signál STOJ a následne CSS zaradí signál VOĽNO zbytočne.
Častejším problémom je však zo strany vodičov nedodržanie podmienok Vyhlášky Ministerstva vnútra č. 9/2009 Zb.z. a jej novelizácie 30/2020 Zb.z. Priečna čiara č. 604 (predtým stopčiara V5) zákon o nej hovorí jasne: " Značka vyznačuje miesto, kde je vodič povinný zastaviť na príkaz značky Stoj, daj prednosť v jazde! alebo pred križovatkou s riadenou premávkou. Mnohí vodiči zastavia vozidlo ešte pár metrov pred touto čiarou (alebo len čiastočne nad detektorom) , čakajú zbytočne a nadávajú na „nefunkčné semafory“!
S čím musíme súhlasiť je fakt, že mnohé moderné motocykle a najmä skútre sú konštruované zo zliatin hliníka, príp. horčíka a obsahujú málo feromagnetického materiálu na vyvolanie merateľnej zmeny magnetického poľa dopravného detektora. Na realizáciu výzvy boli v križovatkách Logistický park/Žabky, Kačačnice a Pri peci inštalované dopytové výzvové tlačidlá s piktogramom motokola.
Záver:
1. Inštalovať na oba dopytované smery dodatkové tlačidlá
2. alebo preprogramovať CSS tak, ako funguje zvyšok koordinovanej trasy Krajinská (ak nie je žiaden dopyt, zostane signalizácia celý čas v zelených signáloch VOĽNO pre Krajinskú, v prípade len jediného dopytu z vedľajších smerov, resp. od chodcov CSS vybaví všetky vedľajšie smery). Takýmto spôsobom bolo posledne upravené riadenie priechodu Štúrova."
K navrhovaným záverom by som rád doplnil, že hlavne cez pracovné dni v časoch 7:00-8:00 by bod 2. spôsoboval veľký problém a to z dôvodu zhustenej premávky z ulíc Bratislavská a Kollárová. (vozidlá, ktoré najskôr dávajú prednosť chodcom (deťom) by následne hneď za prechodom stáli na červenú - aj vtedy ak by z Bratislavských Záhumeníc resp. z odbočenia Krajinská na Bratislavské Záhumenice nešlo žiadne vozidlo).