Bratislavské záhumenice-semafor-nefunkčný

Zodpovednosť za riešenie: Svätý Jur

Vyriešený
meno
Jozef Ozogány 15. februára 2024

Dobrý deň, dávam podnet na riešenie svetelnej križovatky vo Svätom Jure , konkrétne križovatky Krajinská cesta - Bratislavské záhumenice , v oboch smeroch je problém v nasnímaní nákladných vozidiel, stavebných strojov, motoriek, traktorov....,jedine v nasnímaní osobných automobilov problém nieje, ale takmer u všetkých ostatných väčších vozidiel a strojov je problém s detekciou vozidla na hranici križovatky. Táto skutočnosť má vplyv na bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, nakoľko hore uvedené vozidlá ktoré svetelná signalizácia nenasníma nemajú inú možnosť ako len ísť na červenú....
Ďakujem.

22. február 2024

Odpoveď samosprávy

Ďakujem za podnet. Preposlal som ho správcovi Cestnej svetelnej signalizácie (CSS). Posielam Odpoveď (opäť trošku rozsiahlejšiu):
"Cestná svetelná signalizácia (CSS) v križovatke Krajinská-Bratislavské záhumenice je od uvedenia do činnosti v roku 2017 v dynamickej prevádzke (na základe dopravných detektorov), avšak v závislosti od koordinovaných križovatiek od Štúrovej po Bratislavskú. Požiadavka, aby bola enormná intenzita dopravy na štátnej ceste zvládnutá obojsmernou koordináciou – je dodržaná. Z toho vyplýva pre dopytované smery na odbočenie do Bratislavských záhumeníc a výjazd z nich nutnosť prispôsobenia ich riadenia. Pri prihlásení sa výzvy na dopravnom detektore je v najnepriaznivejšej dobe riadenia čakacia doba až viac ako 200 sekúnd, t.j. takmer 3 a ½ minúty! Túto čakaciu dobu mnohí vodiči vyhlásia za „zaseknuté semafory“ , prejdú križovatku na červený signál STOJ a následne CSS zaradí signál VOĽNO zbytočne.
Častejším problémom je však zo strany vodičov nedodržanie podmienok Vyhlášky Ministerstva vnútra č. 9/2009 Zb.z. a jej novelizácie 30/2020 Zb.z. Priečna čiara č. 604 (predtým stopčiara V5) zákon o nej hovorí jasne: " Značka vyznačuje miesto, kde je vodič povinný zastaviť na príkaz značky Stoj, daj prednosť v jazde! alebo pred križovatkou s riadenou premávkou. Mnohí vodiči zastavia vozidlo ešte pár metrov pred touto čiarou (alebo len čiastočne nad detektorom) , čakajú zbytočne a nadávajú na „nefunkčné semafory“!
S čím musíme súhlasiť je fakt, že mnohé moderné motocykle a najmä skútre sú konštruované zo zliatin hliníka, príp. horčíka a obsahujú málo feromagnetického materiálu na vyvolanie merateľnej zmeny magnetického poľa dopravného detektora. Na realizáciu výzvy boli v križovatkách Logistický park/Žabky, Kačačnice a Pri peci inštalované dopytové výzvové tlačidlá s piktogramom motokola.
Záver:
1. Inštalovať na oba dopytované smery dodatkové tlačidlá
2. alebo preprogramovať CSS tak, ako funguje zvyšok koordinovanej trasy Krajinská (ak nie je žiaden dopyt, zostane signalizácia celý čas v zelených signáloch VOĽNO pre Krajinskú, v prípade len jediného dopytu z vedľajších smerov, resp. od chodcov CSS vybaví všetky vedľajšie smery). Takýmto spôsobom bolo posledne upravené riadenie priechodu Štúrova."

K navrhovaným záverom by som rád doplnil, že hlavne cez pracovné dni v časoch 7:00-8:00 by bod 2. spôsoboval veľký problém a to z dôvodu zhustenej premávky z ulíc Bratislavská a Kollárová. (vozidlá, ktoré najskôr dávajú prednosť chodcom (deťom) by následne hneď za prechodom stáli na červenú - aj vtedy ak by z Bratislavských Záhumeníc resp. z odbočenia Krajinská na Bratislavské Záhumenice nešlo žiadne vozidlo).

Šimon Gabura
primátor Mesta Svätý Jur

Diskusia

Pridajte obrázky
Prihlásený ako

Pridaním komentáru súhlasím s pravidlami používania