Ulica Slnečná-riešenie dopravnej situácie-nebezpečné

Zodpovednosť za riešenie: Trnava

V riešení
meno
Mária 12. mája 2024

V plánovanej zmene dopravnej situácie na Slnečnej ulici,kde vzniknú cyklopruhy po oboch stranách ulice dochádza k zúženiu jazdného pruhu pre vozidlá a tým k nedodržiavaniu vyhlášky o cestnej premávke,kde je definovaná minimálna šírka jazdného pruhu: ,,minimálna šírka dvojpruhovej cesty bez krajnice je 5,5 m."
Aj keď sa zníži rýchlosť na 30 km/hod,stále je ulica nevhodná na obojsmerný prevádzku.A nie je vyznačeny ani stredový pás,preto sú vodiči zmätení.
Mal by sa týmto zaoberať Dopravný inšpektorát ako je dopravná situácia vyriešená.
Prosím mesto o stanovisko.

13. máj 2024

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň,
podnet sme poslali na vyjadrenie, budeme vás informovať.
Kto? odbor dopravy

Mesto Trnava
13. máj 2024

Ján

V tomto prípade ide o ochranné cyklopruhy (viď A. Hlinku a Šafárikova), ktoré sa berú ako súčasť jazdného pruhu - preto prerušovaná čiara. Stredová čiara sa pri takomto riešení zväčša nevyznačuje (odstránením stredovej čiary sa dá dosiahnuť ilúzia užšej cesty, a tým pádom upokojenia dopravy). Keď idú oproti sebe dve autá, je možné sa vyhýbať do týchto cyklopruhov, ak nepríde k ohrozeniu cyklistov. Na Slovensku ide o pomerne nové riešenie, preto prikladám obrázok ako to funguje v Holandsku - pre lepšiu predstavu.
13. máj 2024

Ján

Nepriložilo mi to, preto ďalší komentár.
14. máj 2024

Juraj2

Ján: Ochranné cyklopruhy vyznačené prerušovanou čiarou nie sú sučasťou jazdného pruhu pre autá, ale sú samostatným jazdným pruhom. Vo vyhláške je to značka 602:
https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/prilohy/SK/ZZ/2020/30/20240331_5227689-2.pdf
Jazdný pruh pre autá musí mať minimálne 5,5 m. Do toho sa nerátajú žiadne iné jazdné pruhy. Ak toto niekto naprojektoval a myslel si, že je to v súlade s vyhláškou a normou, tak by mal vrátiť titul a pečiatku projektanta. V tomto prípade sa to musí zmeniť na vyznačený koridor (značka 635) v súlade s vyhláškou.
Prosím mesto o zverejnenie pôvodnej projektovej a autora dokumentácie k dopravnému značeniu, podľa ktorej to bolo zrealizované.
14. máj 2024

Micro

Vodorovné značenie nie je aktuálne doplnené symbolom bicykla v pravidelných vzdialenostiach. Platí alebo neplatí?
14. máj 2024

Juraj2

Aktuálny stav sú len čmáranice na ceste (pokus/omyl/cvičenie) vygenerované pracovníkmi firmy. Treba to doplniť aj zvislým značením a vodorovnými značkami na ceste, ako to vyžaduje vyhláška a norma.
Neodporúčam finalizovať značenie bez vyznačenia jazdných pruhov v oboch smeroch, teda bez doplnenia tzv. stredovej čiary. Inak tam bude chaos. Ukončenie cyklopruhu v križovatke na Hajdóczyho je nesprávne.
Všetko to smeruje k tomu, že niekto z mesta chce mať z toho jednosmerku.
14. máj 2024

Ján

Pardon, samozrejme, že sa jedná o samostatné jazdné pruhy. Sú však špeciálne v tom, že je možné sa do nich vozidlom vyhnúť pri vzájomnom obchádzaní.

Vopred oznamujem, že nemám plný prístup k aktuálnym normám navrhovania ciest, preto tu budem parafrázovať platné technické normy (117 a 118), ktoré z nich priamo citujú.

Celková šírka obojsmerného jazdného pruhu (preto bez stredovej čiary) vrátane ochranných cyklopruhov má byť >=4,5m, pričom ochranné pruhy majú mať minimálnu šírku 1,25m. Pokiaľ je toto splnené, tak fajn. Autom aj bicyklom som sa tadiaľto viezol, a vyzerá to, že to stačí.

Stredová čiara by sa nemala vyznačovať (je to dokonca vo vzorovom obrázku). Zvislé značenie sa tiež pri ochranných pruhoch nepoužíva, regulačný charakter má už samotné vodorovné značenie (aj keď bez povinnosti použitia cyklo-infraštruktúry).

Teraz však prejdem k reálnym chybám:
- chýbajú piktogramy bicyklov. Tým pádom sa dá pod touto čmáranicou chápať vyznačenie krajníc pri malej šírke cesty mimo obce - čiže hlúposť. Tie by však mali byť čoskoro doplnené, zatiaľ ide o neplatné značenie.
- ohraničenie ochranného prúžku vedľa parkovacieho pruhu má byť zo strany bližšie k ochrannému cyklopruhu vyznačené súvislou tenkou čiarou. Teraz je prerušovaná.
- odporúča sa tiež použiť červené podfarbenie, keďže samostatne tie čiary môžu pôsobiť mätúco (v ideálnom prípade by mal parkovací pruh iný povrch)

Riešenie v križovatke nie je ideálne. Navrhol by som asi niečo takéto (viď obrázok s mapkou):
- vedenie cyklistu po existujúcej zmiešanej Cestičke pre chodcov a cyklistov od strany Slnečnej (zelené šípky)
- vedenie cyklistu piktokoridorom vo vozovke zo strany Cukrovej (červené šípky). V tom prípade je treba zrušiť povinné použitie zmiešanej cestičky (napr. kombináciou značiek Cestička pre chodcov + Vjazd povolený (cyklistom)).
14. máj 2024

Juraj2

Ján: To čo citujete je minimálna šírka obojsmerného jazdného pruhu pre cyklistov! Teda že šírka obojsmerného cyklopruhu je minimálne 4,5 metra. Ale tu sa bavíme o jazdnom pruhu pre autá, ktoré je normou stanovená na minimálne 5,5 metra a bez nejakých ďalších okolitých pruhov (a to dokonca bez zarátania šírky vodorovného značenia). A aj to iba na miestncyh C komunikáciách, nie na takejto ulici, kde je vedená aj autobusová doprava. Tu by mala byť šírka minimálne 6 metrov.
Ak aj nemáte prístup k normám, tak si prosím naštudujte verejne prístupné dokumenty, ktoré hovoria o vodorovnom značení, ukľudňovaní dopravy a projektovaní ciest. To isté odporúčam projektantovi a odborníkom na mestskom úrade, skôr ako začnú niečo kresliť na cesty:
PROJEKTOVANIE CIEST účinnosť od: 01.04.2024
https://www.ssc.sk/files/documents/technicke-predpisy/tp/tp_73_6102.pdf
ZÁSADY POUŽÍVANIA VODOROVNÝCH DOPRAVNÝCH ZNAČIEK
https://www.ssc.sk/files/documents/technicke-predpisy/tp/tp_118_2023.pdf
14. máj 2024

Juraj2

Aha, takže k samotnej norme platnej od 1.4.2024 nemám prístup ani ja. Ospravedlňujem sa, neviem čo je tam zmenené. Pozeral som staršiu verziu. Takže vychádzam iba z Technických podmienok a tam je to raz tak a potom inak, čo sa týka šírky jazdných pruhov. Ale ani podľa TP 117 by jeden pruh pre autá nemal byť užší ako 2,5 metra (ochranný pruh sa do toho neráta). Ak by mal byť užší, musel by sa zakázať vjazd autobusov a nákladných áut. Tieto minimálne čísla sú ale naozaj pre cesty typu koncová ulica v domovej zástavbe, nie táto zberná ulica. Problém je to už aj teraz, keď je ten ochranný pruh na jednej strane zrušený. Stačí sa pozrieť, ako tam jazdia autá. Cesta sa stala pre cyklistov nebezpečnejšia, ak si myslia, že v označenom pruhu sú vo vačšom bezpečí ako na ceste bez označenia. Tú stredovú čiaru pre autá by som vyznačil a bolo by to bezpečnejšie.

Príklad chaotickej požiadavky na značenie pruhov v TP 118 a TP 117:
Šírky jazdných pruhov a krajníc pre jednotlivé normové kategórie vyplývajú z príslušných technických noriem.
Na existujúcich cestách, ktoré nezodpovedajú platným normám a teda normy pre ne nešpecifikujú šírky jazdných pruhov a krajníc, sa musí dodržať minimálna šírka vyznačených jazdných pruhu ≥ 2,75 m a ak ide o úsek s významnými intenzitami premávky nákladných vozidiel alebo autobusov, musí sa dodržať minimálna šírka vyznačených jazdných pruhov ≥ 3,00 m.

Ale k tomu sú zase iné požiadavky na vyznačenie ochranných cyklopruhov v TP 117.
Význam týchto ochranných cyklopruhov je zatiaľ záhadou, Počítajú sa do štatistiky vyznačených cyklotrás, alebo prečo sa to vôbec robí? K bezpečnosti to veľmi nepomáha, ak po nich môžu chodiť autá a jazdné pruhy sú veľmi zúžené. A ak som to správne pochopil, tak sa ani neoznačujú zvislým značením?
14. máj 2024

Ján

Juraj2: Ochranné cyklopruhy sú v tomto prípade kompromisným riešením, dovoľujú inštaláciu aspoň nejakej infraštruktúry, keďže je potrebná menšia šírka ulice oproti oddeleným cyklochodníkom. A keďže chceli zachovať parkovanie, spravili to takto.

Minimálna šírka jazdných pruhov je o niečo väčšia, keď sa nevyznačujú ochranné cyklopruhy. Minimálna šírka (pri úplne nízkych intenzitách) cesty s ochrannými pruhmi je 7m (4,5 pre autá a 2x1,25 pre cyklistov), tuto to bude najmenej 7,5m (5m pre autá a 2x1,25 pre cyklistov). A keďže to asi nevychádza, tak na jednej strane nebudú vyznačené? Aspoň to som odčítal z infografiky na stránke mesta. To už bude trochu mix všetkého možného.

Áno, zvislé značenie sa neosádza, to slúži len na prikázanie jazdy cyklistom na konkrétnej časti infraštruktúry. Väčšinou úplne stačia piktogramy / červený asfalt/farba. Tieto ochranné pruhy sú už v zahraničí odskúšané, spolieha sa tu na to, že cyklisti vytvárajú "prekážky", ktoré by mali pomôcť upokojiť dopravu. Preto sa takýto typ cyklopruhov umiestňuje na cesty s vmax 30km/h a menej.
14. máj 2024

Mária

Áno aj tam znížená rýchlosť na 30 km/hod je polemická. Na ulici sa zvýši obsah exhalátov,kedže auta nebudú tak plynule prechádzať ulicou.
Keďže sa to znižovalo na 30 km/h kvôli hlučnosti ulice,údajne podľa nariadenia Regionálneho úradu verejného zdravotníctva,je otázne či práve pomalá jazda áut nepoškodí občanov na zdraví ešte viac vzhľadom na produkované exhaláty počas pomalšej jazdy.
23. máj 2024

Citizen

Mária prosím Vás máte k dispozícií dáky vedecky overiteľný dôkaz dokazujúci zvýšenie koncentrácie exhalátov pri znížení rýchlosti?

Ak áno rád si ho prečítam.

A teraz bezpečnosti ja žijem v tejto časti Kopánky už dáky ten rok..(20 aby som bol presný) a dovolím si tvrdiť, že zníženie rýchlosti na 30km/h prispeje k bezpečnejšej Kopánke jej obyvateľob a Slnečnej ul. obzvlášť a to vzhľadom aj na početné dopravné nehody z minulosti práve na križovatke ulíc Slnečná, Hlubíka, Ustianska. Žijeme dobu kedy sa každý ponáhľa, nerešpektujú sa pravidlá zníženie rýchlosti je len dobrý krok k zvýšeniu bezpečnosti všetkých.
23. máj 2024

Mária

Milý Citizen,rada uvidím či sa bude tá rýchlosť 30/km dodržiavať,keď pôjde auto smerom zo severného obchvatu po Ustianskej ulici,kde bude rýchlosť 50/km,či si vodič všimne,že pri vstupe na Slnečnú ulicu má spomaliť. A aj naopak smerom z Kalvárie.Ci sa skutočne bude tá rýchlosť dodržiavať a takto reálne pri jazde znižovať.
Pri tejto zníženej rýchlosť bude Slnečná ulica preplnená autami hlavne v poobednej špičke,keďže tvorí ,,hlavný ťah" smerom na obchvat mimo mesto.Pôjde jedno auto za druhým a pri zhustenej doprave budú auta postávať pred rodinnými domami miesto toho aby plynule prešli ulicou. Riešením na ulici by pri súčasnom zúžení ulice cyklopruhmi bolo zavedenie jednosmerky a vytýčenie ďalšej ulice na druhý smer jazdy.
Viem že by to skomplikovalo aj MDH linky 1 a 12,ale zkľudnila by sa doprava na ulici.
A nie je ani tá plánovaná 30km/h rýchlosť znakom zníženia emisií,muselo by sa to presne namerať v konkrétnej dopravnej situácii a prostredií,aby sa to dalo tvrdiť. V zahraničných článkoch sa znižovala rýchlosť na 30 km/h v bytových sídliskách a uzavretých vnútroblokoch väčších miest ako Trnava,kde nebola taká intenzita premávky ako je cez Slnečnú u nás( sídlisko,nie prechodova komunikácia s napojením na obchvat mesta).

Prikládam článok zo zahraničia: https://skeptics.stackexchange.com/questions/52277/does-decreasing-an-urban-speed-limit-from-50-km-h-to-30-km-h-increase-air-pollut
23. máj 2024

Citizen

Mária ďakujem za článok už som ho čítal aj keď odkazuje na určité štúdie, overiteľnosť niektorých faktov je ešte otázkou daľšieho výskumu, čo zhŕňa aj autor článku v závere.

Každopádne ešte podotknem na jeden fakt vodiči smerom z Ustianskej o 30km/h vedieť budú, značka je tam už osadená..samozrejme dodržiavanie zákonov je na každom z nás nemôžeme sa vyhovárať na dopravné riešenia, mesto a pod.

Nedovolím si odhadnúť ako sa po zavední budú vodiči správať no podľa mňa je potrebné počkať si na uvedenie opatrení do platnosti a následne sa môže pristúpiť k nápravným opatreniam ak dáke bude treba realizovať. Je to ako s každým novým procesom v živote, treba vyskúšať, vyladiť chyby a pokračovať. Dajme tomu šancu a skúsme dávať návrhy až po určitej dobe platnosti.

Diskusia

Pridajte obrázky
Prihlásený ako

Pridaním komentáru súhlasím s pravidlami používania