10. jún 2019
Odpoveď samosprávy
Dobrý deň,
na základe popisu sa domnievame, že ide o prevádzku na Štefánikovej ulici č. 24, ktorá má podľa Všeobecne záväzného nariadenia mesta Trnava č. 511 určený prevádzkový čas v interiéri do 02.00 hod. a v exteriéri do 01.00 hod.
Pojem „nočný pokoj“ súčasná platná zákonná úprava (v zákone o priestupkoch) nedefinuje. Obdobie medzi 22. až 6. hodinou je v praxi aj všeobecne vnímané a spoločensky uznávané obdobie nočného pokoja a mnohé obce si vo svojich VZN vydaných v zmysle § 6 ods. 1 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov upravujúcich miestne záležitosti verejného poriadku takto zadefinovali nočný pokoj. Nie je však vylúčené, že obec si vo VZN upraví inak obdobie nočného pokoja v pracovných dňoch a inak vo víkendoch, alebo inak v letných mesiacoch a inak v zimných.
Mesto Trnava má nočný pokoj upravený prostredníctvom VZN č. 25 v znení VZN č. 134 v mesiacoch október, november, december, január, február, marec a apríl od 22.00 do 05.00 hodiny v pracovných dňoch; v dňoch pracovného pokoja a pracovného voľna do 06.00 hodiny a v mesiacoch máj, jún, júl, august a september od 23.00 do 05.00 hodiny v pracovných dňoch; v dňoch pracovného pokoja a pracovného voľna do 06.00 hodiny.
Priestupkom podľa § 47 ods. 1, písm. b) zákona o priestupkoch sú také prejavy fyzických osôb vo VZN určenom nočnom čase, ktoré sú spôsobilé porušiť alebo ohroziť občianske spolunažívanie a verejný poriadok. Na naplnenie skutkovej podstaty tohto priestupku postačuje aj jediné rušenie a zákon nevyžaduje, aby tento skutok bol spáchaný verejne alebo na verejnom priestranstve. Rušenie nočného kľudu možno spáchať aj v súkromí, napr. usporiadaním večierku v byte, v kancelárii a pod. V prípade rušenia nočného pokoja sa meranie intenzity hluku nevykonáva a jeho primeranosť alebo neprimeranosť posudzuje správny orgán, podľa svojej správnej úvahy a na základe zistených podkladov (napr. na základe svedeckých výpovedí príslušníkov obecnej polície alebo Policajného zboru, ktorí boli k zákroku privolaní, na základe svedeckých výpovedí ďalších svedkov a pod.). Dá sa predpokladať, že pri konštrukcii tejto skutkovej podstaty bolo cieľom zákonodarcu umožniť správnu úvahu už aj z toho dôvodu, že presné meranie hluku spôsobeného neštandardným a náhodným konaním fyzickej osoby je v praxi takmer nerealizovateľné.
O priestupok však nepôjde vtedy, ak zdrojom rušenia nočného pokoja bude hluk z verejnej produkcie hudby, napr. pohostinstva, diskotéky a pod. V takomto prípade ide o správny delikt, za ktorý zodpovedá právnická osoba alebo fyzická osoba oprávnená na podnikanie ako prevádzkovateľ tohto zariadenia. Podľa § 57 ods. 19 zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia, sa prevádzkovateľ zdrojov hluku, infrazvuku alebo vibrácií dopustí správneho deliktu na úseku verejného zdravotníctva, ak poruší niektorú z povinností podľa § 27 ods. 1 tohto zákona. Tento správny delikt fyzickej osoby – podnikateľa alebo právnickej osoby prejednávajú a pokuty za ne ukladajú v rozsahu svojej pôsobnosti úrad verejného zdravotníctva, regionálny úrad verejného zdravotníctva a ďalšie orgány verejného zdravotníctva určené týmto zákonom.
Dozor nad dodržiavaním ustanovení zákona č. 355/2007 Z. z., všeobecne záväzných právnych predpisov vydaných na jeho vykonanie a iných všeobecne záväzných právnych predpisov, upravujúcich ochranu verejného zdravia vykonávajú ako tzv. štátny zdravotný dozor najmä zamestnanci Úradu verejného zdravotníctva SR a zamestnanci regionálnych úradov verejného zdravotníctva. Títo sú tiež oprávnení vykonávať tzv. objektivizáciu a kvalitatívne a kvantitatívne zisťovanie faktorov životného prostredia na účely posudzovania ich možného vplyvu na verejné zdravie a v súvislosti s tým aj ukladať na mieste výkonu štátneho zdravotného dozoru opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov.
Obce sú v zmysle § 27 ods. 4 zákona č. 355/2007 Z. z. oprávnené objektivizovať expozíciu obyvateľov a ich prostredia hlukom a vibráciami v súlade s požiadavkami ustanovenými uvedenou vyhláškou, avšak túto objektivizáciu (zjednodušene povedané meranie hluku, vibrácií...) môžu vykonávať len osoby odborne spôsobilé na takúto činnosť, ktoré sú držiteľom osvedčenia o akreditácii podľa § 16 ods. 4 písm. b) zákona č. 355/2007 Z. z.. Mesto Trnava však takúto osobu nezamestnáva a nedisponuje ani potrebnými technickými prostriedkami. Obce nie sú oprávnené ukladať opatrenia na zníženie hluku alebo vibrácií.
Podľa § 57 ods. 19 zákona č. 355/2007 Z. z. sa prevádzkovateľ zdrojov hluku, infrazvuku alebo vibrácií dopustí správneho deliktu na úseku verejného zdravotníctva, ak poruší niektorú z povinností podľa § 27 ods. 1 tohto zákona. Ide o iný správny delikt fyzickej osoby – podnikateľa alebo právnickej osoby, ktorý prejednávajú a pokuty za ne ukladajú v rozsahu svojej pôsobnosti úrad verejného zdravotníctva, regionálny úrad verejného zdravotníctva a ďalšie orgány verejného zdravotníctva určené týmto zákonom.
V prípadoch oznámení týkajúcich sa hluku pochádzajúceho z prevádzky, spravidla pohostinského charakteru, príslušníci MsP Trnava vždy skúmajú, či bola naplnená skutková podstata priestupku podľa § 47 ods. 1, písm. b) zákona o priestupkoch a či je za priestupok rušenia nočného pokoja zodpovedná konkrétna fyzická osoba. V prípade, ak je zavinenie za priestupok zistené a preukázané, príslušníci MsP Trnava postupujú v zmysle svojich kompetencií a medziach zákona o priestupkoch.
V prípadoch, keď nie je možné vyvodiť zodpovednosť za priestupok podľa § 47 ods. 1, písm. b) zákona o priestupkoch voči konkrétnej osobe, a k rušeniu hlukom z verejnej produkcie hudby, napr. pohostinstva, diskotéky a pod. napriek tomu dochádza, ide o správny delikt v zmysle § 57 ods. 19 zákona o ochrane verejného zdravia, za ktorý zodpovedá právnická osoba alebo fyzická osoba oprávnená na podnikanie ako prevádzkovateľ tohto zariadenia.
V takýchto prípadoch mestská polícia vec odovzdáva v zmysle § 60 ods. 3, písm. c) zákona č. 372/1990 Zb. o priestupkoch správnemu orgánu (Regionálny úrad verejného zdravotníctva so sídlom Trnava, Limbová 6, 917 01 Trnava) pre podozrenie zo spáchania správneho deliktu na úseku verejného zdravotníctva. S takýmto podnetom na RÚVZ môže obrátiť priamo aj občan, ktorý je hlukom s prevádzky rušený.
Kto? Regionálny úrad verejného zdravotníctva so sídlom v Trnave
Mestská polícia mesta Trnava
MS
Taktiez poprosim o zverejnenie merani hlucnosti, na zaklade ktorych mesto udelilo podniku Zeleny kricek vynimku z dodrziavania nocneho kludu.