16. máj 2013
Odpoveď samosprávy
Dobrý deň,
dopĺňame naše stanovisko o odpoveď Dopravného podniku Bratislava, a.s.
"Električková koľajová trať v úseku Račianske mýto - Ursínyho bola vybudovaná v roku 1991. Ide o otvorený koľajový zvršok, kde koľajnice tvaru S49 sú uložené prostredníctvom podkladníc S4 na betónových podvaloch SB8B. Vo Vami spomínanom úseku Račianske mýto - Ursínyho bola vykonaná obhliadka trate na ktorej bolo zistene :
- v úseku sa nenachádza žiaden lom koľajnice, všetky styky koľajníc sú zvarené
- v úseku sa nachádza dilatačné zariadenie eliminujúce teplotnú rozťažnosť koľajníc
- koľajnice oboch koľají vykazujú opotrebenie, ktoré vyhovuje platnej odbornej norme
Použitý typ koľajového zvršku koľajnica S 49, podkladnica S4 a betónový podval SB8B obsahuje podložky, ktoré majú slúžiť na utlmenie vibrácii a hluku. Nachádzajú sa medzi pätou koľajnice a podkladnicou (hrúbka gumenej podložky je 5 mm) a medzi podkladnicou a úložnou plochou podvalu (hrúbka polyetylénovej podložky je 2 mm). Je možné, že uvedené podložky po dlhšom časovom období zmenia svoje fyzikálne vlastnosti a zníži sa ich schopnosť utlmovať hluk a vibrácie, avšak zmena uvedených vlastnosti v žiadnom prípade neovplyvňuje bezpečnosť električkovej dopravy. Vami opisovaný nadmerný hluk je pravdepodobne spôsobený prejazdom električkových vlakov cez dilatačné zariadenie, ktoré ale nemôžeme vzájomné zváraním spojiť, nakoľko uvedenou úpravou by sme zabránili jednotlivým koľajniciam dilatovať pri zmenách teploty.
Zvyšovanie intenzity električkovej dopravy v ostatných rokoch kladie zvýšené nároky na pravidelnú údržbu koľajového zvršku a spodku v podobe úpravy geometrickej polohy koľaje pomocou automatickej strojnej podbíjačky, pripadne aj brúsenie samotných koľajníc, resp. presnejšie povedané, brúsenie hláv koľajníc (ich pojazdových plôch), teda miest, kde dochádza ku styku "koleso električkových vozidiel - koľajnica". Na základe pridelených finančných prostriedkov prednostne realizujeme opravne prace zabezpečujúce bezpečnosť električkovej dopravy a následné sa riešia problémy ostatne, t. j. komfort dopravy, resp. znižovanie hlučnosti a vibrácii.
Oprava geometrickej polohy koľaje Račianskej radiály (radiálou sa rozumie trať od Račianskeho mýta po obratisko Komisárky) s otvoreným koľajovým zvrškom je plánovaná v roku 2013, resp. 2014 v súvislosti s prípravou električkových koľajových trati na príchod nových električkových súprav, ktorých nákup je z veľkej miery financovaný z európskych fondov.
Vami navrhované zatrávnenie koľajového zvršku je možné realizovať ako následný krok po realizácii kompletnej opravy električkovej koľajovej trate v uvedenom úseku. Vzhľadom na plánovanú životnosť koľajovej trate ( 25 rokov) je v uvedenom úseku plánovaná oprava až v roku 2016 a pri oprave trate budú určíte použité najmodernejšie koľajové komponenty, ktoré zabezpečia tlmenie hluku a vibrácií počas jazdy električiek."
Mgr. Marek Papajčík
referát vzťahov s verejnosťou
Kancelária primátora hl. mesta SR Bratislavy
Juliette