Parkovanie na trávniku a jazdenie po chodníku

Zodpovednosť za riešenie: MÚ Prievidza

V riešení
meno
Pavol 12. februára 2018

Parkovisko pri TOP cafe spoplatnili. Vodiči parkujú a otáčajú sa na blízkej zeleni. A na záver si skrátia cestu cez chodník. Keď zaprší, blato je všade.

13. február 2018

Štefan

Jazdenie autom po chodníku je najnovší hit ako sa zdá. Pozrite aj tento príspevok, ktorý už je dokonca uzavretý.
https://www.odkazprestarostu.sk/prievidza/podnety/48334/jazdenie-aut-po-chodniku
13. február 2018

Pavol

pozeral som,vyzera to tak,že rovnako uzavrú aj tento prípad.
14. február 2018

Julo Šprtáň

by som si dovolil upozorniť na ustanovenie § 4 ods. 2, písm. j zákona č. 8/2009 Z.z. o cestnej premávke "vodič nesmie...poškodzovať životné prostredie, najmä verejnú a cestnú zeleň"
14. február 2018

Lišiačik

To je zase len dalsi z nasledkov akutneho nedostatku parkovacich miest kdekolvek v PD. Kralika + Chalupku 1 a 3 - ti co sa neboja chodit, sa uz naucili parkovat pri Kauflande. To iste bytovky Falesnika 12, 14 + Nabrezna 2 - tu nie je absolutne ziadne parkovacie miesto (okrem vyhradenych pred extremom) a vsetci parkuju pri Tescu. A kedze sa blizia volby tak pani primatorka pre istotu zase vytahuje plany na "spevnenu plochu" na Razusa + Urbankova. Uz len cakam kedy pride na rad aj "Titanic" :)

K veci - nie je to pekne a ja by som to neurobil (radsej vzdy odstavim auto o kus dalej a prejdem peso), ale uplne chapem ze ked niekto vecer pride domov z prace, tak zo zufalstva "pichne" auto kde sa to len da.
22. február 2018

Odpoveď samosprávy

Dobrý deň.
Mesto Prievidza si uvedomuje existujúci problém s parkovacími miestami a neustále sa ho snaží riešiť, či už budovaním nových parkovacích miest, opravou existujúcich ale i hľadaním nových riešení. Tento problém však nie je len problémom mesta Prievidza ale i väčšiny miest v rámci Slovenskej republiky.
Zo zákona o cestnej premávke neexistuje dopravná značka ktorá by zakazovala parkovanie vozidla na chodníku, ale naopak existujú dopravné značky, ktoré parkovanie vozidla na chodníku povoľujú, nakoľko ich použitie vyplýva z medzinárodných dohovorov a tie vychádzajú z prijatého všeobecného zákazu používania chodníka vozidlami. Taktiež z medzinárodného porovnania uvedenej problematiky vyplýva, že takto široko koncipované možnosti parkovania vozidiel na chodníku pravdepodobne nemajú v žiadnom inom okolitom štáte alebo inom členskom štáte EÚ.
Aj na základe vyššie uvedeného Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky v roku 2008 navrhlo a vláda Slovenskej republiky vtedy aj schválila, návrat k štandardnému pravidlu o nemožnosti parkovania vozidiel na chodníku, ak nie je dopravnou značkou určené inak. Pozmeňujúcim poslaneckým návrhom to však bolo zmenené na súčasný nesystémový stav.
Preto v zmysle súčasne platnej právnej legislatívy jazda po chodníku nie je zakázaná. Mesto Prievidza nemôže vydať VZN, ktoré by bolo nad rámec platného zákona. Takéto VZN by napadla prokuratúra.
Z tohto dôvodu je potrebné riešiť úpravu parkovania vozidiel na chodníku komplexne legislatívnou úpravou.

Natália Svítková
Referent pre podnety obyvateľov
22. február 2018

Pavol

Prečo sa ale nerieši parkovanie na verejnej zeleni? Jazda po chodníku sa nedá riešiť osadením stĺpika?
22. február 2018

Štefan

Pokúsme sa vrátiť k samotnej podstate tohto podnetu. Prečítajme si pozorne jeho názov a ešte pozornejšie si prečítajme aj jeho text. Pán Pavol ho sformuloval úplne jasne, zrozumiteľne a stručne 4 vetami.
A prosím samosprávu, aby prestala tuto publikovať tieto mierne povedané alibistické vyjadrenia a začala pracovať na tom, ako tento problém odstrániť v prospech obyvateľov mesta.
Aby som sa ja, pani referentka alebo hociktorý obyvateľ nemusel báť, že na chodníku(!) zrazí jeho dieťa alebo jeho samého auto, ktoré zrazu nečakane vybehne zo zákruty po chodníku. Takúto situáciu totiž popisuje už uzavretý podnet https://www.odkazprestarostu.sk/prievidza/podnety/48334/jazdenie-aut-po-chodniku.
Odpoveď samosprávy vychádza z toho, že na chodníkoch je umožnené parkovanie, pokiaľ to nie je dopravnou značkou zakázané, alebo pokiaľ vodič pri parkovaní dodrží 1,5m voľnej širky vozidla. Tak prosím, pozrime si priložené fotografie. Na koľkých fotografiách je vidieť chodník, ktorý vôbec spĺňa takéto šírkové rozmery? Na úvodnej fotografii je možno táto podmienka splnená, ale vidieť tam aj oveľa užšie chdoníky, na ktorých určite auto nemôže parkovať tak, aby zanechalo chodcom voľnú šírku 1,5m a zároveň nestálo ne tráve. A o toto tu ide predsa. V odpovedi sa operuje možnosťou parkovania na chodníku a z toho vyplývajúcej nutnosti pri parkovaní aj kúsok po chodníku prejsť. Ale tu ide o chodníky, na ktorých nie je vôbec možné parkovať a teda ani po nich prechádzať.
A tu sa dostávame k druhému problému, ktorý je predmetom tohto podnetu. A to je jazdenie po tráve, alebo po verejnej zeleni ak chcete. Tu nevidím, žeby sa samospráva snažila na tento problém odpovedať. A primárny problém je predsa práve v tom, že autá rozbagrovali trávnik pri chodníku a roznášajú po ňom blato. Vyzerá to tam ako na bagrovisku. Je to z fotografií vidieť? Ja to tam vidím.
Mestská polícia by si mohla spraviť brigádu. Opakovane na tieto miesta zájsť. Autám, ktoré stoja na trávniku dať pokutu alebo papuču. Prípadne si postriehnuť na zopár áut, ktoré prebehnú po chodníku tak, že buď nenechajú voľnú širku 1,5m alebo prejdú časťou po tráve. Toto by zopakovali dva tri krát a garantujem Vám, že problém by sa z veľkej časti vyriešil.
Toto je jedno z možných riešení problému. A nie alibistické odpovede v štýle, že naša legislatíva nerieši úplne presne jazdu autom po chodníku. Takýmito odpoveďami len povzbudzujete ignotrantov, ktorí ešte len teraz začnú po chdoníkoch jazdiť ako po ceste (dúfam, že sa mýlim).
A na záver.
Zákon č. 8/2009 Z. z. okrem poškodzovania verejnej zelene (cituje ho vyššie pán Julo Šprtaň) rieši aj používanie chodníka. Okrem iného sa v ňom píše:
§ 52 (2) Iní účastníci cestnej premávky než chodci nesmú chodník používať; to neplatí, ak dopravnou značkou alebo dopravným zariadením je určené inak alebo ak ide o zastavenie alebo státie vozidla, pri ktorom ostane voľná šírka chodníka najmenej 1,5 m okrem zóny s dopravným obmedzením spočívajúcim v zákaze zastavenia alebo státia a zóny s plateným alebo regulovaným státím. V zóne s dopravným obmedzením spočívajúcim v zákaze zastavenia alebo státia a v zóne s plateným alebo regulovaným státím je však na chodníku povolené zastavenie alebo státie bicykla a motocykla, pri ktorom ostane voľná šírka chodníka najmenej 1,5 m.
22. február 2018

martin

Mestska policia sleduje,preveruje,zistuje a kontroluje či sa nepoškodzuju a neznečistuju verejne mestske komunikacie (nie štatne) zelene pasy travniky,a parky.Uklada pokuty za poškodzovanie verejnej zelene.Kontroluje čistotu chodnikov aj ciest pred obytnymi budovami.A dba,aby boli vykonané účinné opatrenia v súlade s platnými právnymi predpismi.Včitane všeobecne záväzného nariadenia mesta Prievidza o životnom prostredi mesta.Od 1.2.2011 maju povinnost pešich hliadok.Za 8 rokov sa tu ani raz neukazala pešia hliadka ako sluboval velky načelnik p.Pomajbo.
22. február 2018

Mato

1,5m je na parkovanie nie na prejazd. Okrem chodcov nesmu po nom jazdit auta ani cyklisti. Zase prejst cez chodnik moze na miesto mimo cesty, parkovisko... Zakon proti zakonu.
28. február 2018

Odpoveď samosprávy

Parkovanie na verejnej zeleni a jej poškodzovanie jazdou motorovým vozidlom je v zmysle platnej legislatívy priestupkom, ktorý mestská polícia rieši na základe vlastných zistení, aj na základe oznamov od obyvateľov.
V Roku 2017 mestská polícia v Prievidzi riešila 344 priestupkov v súvislosti s verejnou zeleňou.

Mestská polícia
05. marec 2018

majo

uplná normálka tu na sídlisku
01. august 2018

Pavol

opäť auta začínajú parkovať tak ako pred tým,ale aby nemuseli do blata vystupovať tak zaparkujú všetkými 4 kolesami na zeleni, policajti by tam museli byť nonstop... prečo sa tam nedajú obsadiť nejaké zábrany, napríklad i obyčajné skaly... je to super, chodiť po blate keď zaprší a roznesie sa to na chodník...
03. apríl 2023

Marian Bielik

Ulica Š. Králika-parkovanie-problémové

Vyjadrujem "poďakovanie" všetkým vodičom ktorí či už svojim stojacim autom alebo svojou jazdou spôsobujú takýto "tankodrom" v našom meste...tu konkrétne na starom sidlisku.
Nevieme si rady s pravidelne odparkovanymi autami na ceste pred bytovým domom...chápem- keď sa nedá kde vecer zaparkovat ale kazdodenne pravidelne parkovanie z pohodlnosti nie je myslím správne...potom je problém s prístupom sanitiek,hasičov,taxíkov,kuriérov...tí všetci musia potom jazdiť okolo po tráve a toto je výsledok.
Nepomáha ani vysvetľovanie ani dohovaranie a značku zakazujúci parkovanie pred byt.domom mesto odmieta...chápeme vodičov, že je málo parkovacích miest a veľa áut...tak asi len si zvyknúť na jazdy áut po trave a "tankodrom"...tomu sa hovorí komplikovaná vec...auta alebo zeleň ?
08. august 2023

Mayk

Ulica Š. Králika-parkovanie-problémové

Aj napriek prosbám,vysvetľovaniu vodičom,riešeniu veci s mestom,MsP,PZ SR sa stále dokola parkuje na prístupovej ceste k bytovému domu a tým takto parkujúci vodiči zavadzajú autám ktoré idú pred dom...taxíky,kuriéri,sanitky a pod. NEVIEME SI RADY - NIEKTORÍ ŠOFÉRI TO IGNORUJÚ NAPRIEK PORUŠENIU ZÁKONA...MESTO ZNAČKU "ZÁKAZ STÁTIA" alebo zatrávňovače či parkovisko NECHCE/NEMÔŽE spraviť no a kaluže i blato či ohrozovanie bezpečnosti vo dvore domu pretrváva...a dotknutí vodiči sa ešte hnevajú,keď sú na svoje bezohladné parkovanie upozornení...

Diskusia

Pridajte obrázky
Prihlásený ako

Pridaním komentáru súhlasím s pravidlami používania