08. január 2018
Odpoveď samosprávy
Dobrý deň,
na základe obdržaného podnetu sme objednali u firmy Siemens, s. r. o., kontrolu funkčnosti detekčných slučiek v uvedenej križovatke, tu zverejňujeme odpoveď: Križovatka sa kontroluje denne a nebol zistený žiadny problém v riadení dopravného zariadenia. Prečo sa popísaný stav mohol stať?
Sú dve možnosti:
1.) vozidlo jazdiace v smere od Špačinskej v pravom priamom smere mohlo prekročiť hranicu svojho jazdného pruhu a vozidlom čiastočne alebo viac zasiahnuť do ľavého odbočovacieho pruhu, čím bola vyvolaná výzva prostredníctvom indukčnej slučky pre ľavé odbočenie do Starohájskej a kolízny smer od Spartakovskej bol správne zastavený.
Ďalej sa mohla vyskytnúť situácia, že vodič jazdiaci v smere od Špačinskej ulice chcel odbočiť vľavo do Starohájskej, prešiel ponad indukčnú slučku umiestnenú v ľavom odbočujúcom jazdnom pruhu, ktorá ho zaregistrovala. Vodič mohol zmeniť názor na smer jazdy a pokračoval rovno (tento stav je častým javom napr. u taxikárov, zdravotnej služby, záchranky atď.). Doba od vyvolania výzvy cez prechodovú fázu a do zaradenia fázy pre ľavé odbočenie je stanovená bezpečným medzičasom. Preto sa prichádzajúcim vozidlám v smere od Spartakovskej ulice v tomto, ako aj v predchádzajúcom príklade môže zdať, že vozidlo/lá boli v hlavnom smere zastavené neoprávnene, hoci nemuseli vedieť, čo tomu predchádzalo.
2.) Podobná situácia mohla nastať aj tak, že chodec vyvolal výzvu prostredníctvom chodeckého tlačidla, nepočkal na zelený chodecký signál a prešiel chodeckým priechodom na červený signál.
V tomto prípade je dlhšie radenie fáz a fázových prechodov (CSS) a po prejdení chodca na červenú môže byť križovatka viditeľne prázdna.
Vzhľadom na to, že chodec vyvolal dopyt, ktorý riadiace zariadenie vyhodnotilo ako výzvu, zaradilo správne zelený signál pre chodca/cov a hlavný smer musel byť zastavený. V tomto prípade je medzičas 12 sekúnd, to znamená, že od ukončenia zeleného signálu pre chodcov je možné až po uplynutí 12 sekúnd zaradiť zelený signál v hlavnom smere, teda na Hlbokej ulici.
Na záver treba zhrnúť, že križovatka je v dynamickom riadení, to znamená, že závisí od dopravy. Bez registrácie výziev od vozidiel alebo chodcov má hlavný smer zaradený vždy zelený signál obojsmerne na hlavnej komunikácii, t. j. na Hlbokej ulici. Svojvoľne bez výzvy nie je možné, aby bol hlavný smer zastavený, vždy musí nastať stav s vyvolaním výzvy a výzva-dopyt je radičom vyhodnotená a bezkolízne spracovaná.
27. 9. 2017 bola na križovatke Hlboká – Starohájska vykonaná technická prehliadka a priebeh TP bol zaznamenaný inšpekčným záznamom. Na križovatke neboli zistené žiadne závady ani nedostatky, inak by boli oznámené vlastníkovi - MsÚ Trnava.
Odbor dopravy a komunálnych služieb
Flego